Maarten van Roozendaal, Egon Kracht en Marcel de Groot - Barmhart (2006)

Label: Dodo

1. Mooi (4:06)
  2. Bang (3:44)
  3. Jochie (3:44)
  4. Babel (4:09)
  5. Het Te Late Einde (3:27)
  6. Mark & Lucy (3:50)
  7. De Heer, de Juffrouw en de Jongeling (3:34)
  8. Sonja (2:37)
  9. Lente (2:07)
  10. De Beer Is Los (5:50)
  11. Sterfbed (5:54)
  12. Mooi II (5:26)
avatar van Bartjeking
Album van grote klasse! Maarten van Roozendaal is wat mij betreft een van de meest overtuigende artiesten van de lage landen (in de categorie nederlandstalig). Teksten zijn ijzersterk; zijn zang is misschien niet van bovenaards niveau maar zijn passie en tomeloze energie maken dat wat mij betreft meer dan goed. Ook op muzikaal vlak kunnen veel artiesten hier een spreekwoordelijk puntje aan zuigen want Egon Kracht en ook Marcel de Groot (jazeker de zoon van) zijn zeker niet de minsten om in je begeleiding te hebben.

En heel ver weg hoor ik zelfs wat Tom Waits invloeden; een held van hem. Ik weet overigens niet zo goed waar ik hem het best mee kan vergelijken en dat maakt hem waarschijnlijk zo uniek. Dit album heeft volgens mij ook diverse prijzen in de wacht gesleept (in ieder geval het bijbehorende theaterprogramma). Dus MM-users, give it a try!

avatar van BoyOnHeavenHill
De DVD van de theatershow bekeken als eerbetoon. Prachtig. Blij dat er een boekje bijzat, want mevrouw OnHeavenHill kon de tekst van Mark & Lucy van het lachen niet volgen. Ik zal deze man missen.

avatar van Bartjeking
Ik ook! Heb hem tot mijn grote spijt nooit live gezien, terwijl ik toch sinds Barmhart een grote liefhebber ben. Maar ja, ik ging er dan ook vanuit dat hij gewoon tot zijn 80ste op de planken zou staan.

Wat mij betreft is dit album ook zijn 'Magnum Opus' en voor de mensen die nog onbekend zijn met zijn werk, raad ik deze plaat dan ook van harte aan om mee te starten.

ThereThere
Bartjeking schreef:

Ja, live was Maarten van Roozendaal een bijzondere ervaring!
Een schrale troost dat hij zo'n prachtig oeuvre nalaat, waaronder het inderdaad erg mooie Barmhart, hoewel wat mij betreft "het wilde westen" nog iets fraaier is. Heb ooit geprobeerd dat album hier op MM te krijgen maar mijn onhandigheid wist dit tegen te houden.