Engineers - In Praise of More (2010)

Label: KScope

1. What It's Worth (3:49)
  2. Subtober (4:25)
  3. Las Vega (4:10)
  4. Press Rewind (4:06)
  5. There Will Be Time (2:38)
  6. To an Evergreen (5:17)
  7. Twenty Paces (6:09)
  8. In Praise of More (3:36)
  9. Nach Hause (3:49)
  10. What It's Worth [Instrumental] * (3:49)
  11. Subtober [Instrumental] * (4:26)
  12. Las Vega [Instrumental] * (4:09)
  13. Press Rewind [Instrumental] * (4:06)
  14. There Will Be Time [Instrumental] * (2:37)
  15. To an Evergreen [Instrumental] * (5:17)
  16. Twenty Paces [Instrumental] * (6:09)
  17. In Praise of More [Instrumental] * (3:36)
  18. Nach Hause [Instrumental] * (3:49)
Het debuut vond (en vind) ik geweldig. De opvolger deed mij een stuk minder. Benieuwd wat dit album gaat doen.

avatar van titan
titan (crew)
Het is hollen of stilstaan met die gasten van Engineers. Vier jaar lang was ik na het fraaie debuut In Praise of More van deze mannen. Een jaar na die (toch wel heel behoorlijke) opvolger is er prompt alweer een album.

avatar van bonothecat
Gaat weer hard met de nieuwe releases die ik wil beluisteren. De eerste van Engineers was inderdaad erg goed. Ben benieuwd naar deze.

Zijn ze terug? Krijg ik het gevoel van het debuut weer? Dat was op momenten torenhoog kippenvel en dat krijg ik nog steeds als ik enkele nummers daarvan terug beluister.
Three Fact Fader was toch wel ietwat een teleurstelling. Een aardige shoegaze plaat maar ik miste de betovering.
In Praise of More moet het dus gaan waarmaken wil ik niet gaan afhaken en gelukkig is het begin al ijzersterk. What It's Worth zit namelijk weer goed in elkaar en weet me gelijk al te pakken. Het is die heerlijk dromerige sound met een bite en als Engineers er dan gelijk Subtober achteraan gooien met een soort Massive Attack saus ten tijde van Mezzanine dan gloort er hoop. Hoop op een album dat het beter gaat doen dan de voorganger, die overigens nog niet eens zo lang geleden uitkwam. Wat dat aan gaat hebben de heren er deze keer geen tijd overheen laten gaan.

Ik kan gelukkig zijn want In Praise of More doet mij bijna de heer prijzen voor een sterk album waar ik volop van geniet. Terug is die heerlijk wegdroom sound met hier en daar een wat gruizig Mezzanine-achtig laagje er overheen om het kruidig te houden en soms zelfs een poppy geluid om voor afwisseling te zorgen (Twenty Paces).
Als er dan ook nog eens uptempo op het menu staat (de titeltrack In Praise of More) dan mogen we stellen dat Engineers er in geslaagd zijn om een afwisselend album te maken, waar de herkenbare sound niet verloren is gegaan, maar waar ze ook net even iets meer durven toe te voegen. Dat kan slecht uitpakken maar voor mij doet het dat niet.
Deze nieuwe cd is een complete verrassing geworden. Een album dat leuker is dan ik verwacht had en daarmee zijn ze weer helemaal terug in mijn zichtsveld (of beter gehoorsveld). Dit gaat zeker vaak gedraaid worden en het gekke is dat ik er deze keer niet melancholisch van word maar dat deze klanken iets krachtigs, iets positiefs uitstralen. Het heeft niet de impact van het debuut, maar misschien ook mede de niet al te lange speelduur weet het effectief te zijn en dat is mooi.
Laat ik maar stoppen eer de 'Praise the Lord Hallelujahs' de kast uit worden getrokken.

avatar van titan
titan (crew)
Ik vind deze nieuwe cd alles behalve een verrassing. Er zijn weinig verschillen met de voorganger te bespeuren en het klinkt allemaal vertrouwd in de oren. Niet dat het vervelend is om naar te luisteren (integendeel), maar ook dit album is weer iets minder dan zijn voorganger (het debuut staat bij mij op 4,5* en de tweede op 4*). Volgende keer graag iets meer verrassing en afwisseling!

avatar van MatjelovesMusic
Totaal geen verrassing deze nieuwe Engineers maar hij klinkt wel erg lekker in de oren. Fijn geproduceerd album dus toch nog 3,5. Ik denk dat hij toch wel vaak op gaat staan hier.

avatar van Dutchy
bonothecat schreef:

Pff waar ga ik die tijd nu weer vandaan halen
ben ook erg benieuwd, binnenkort maar eens ff een luisterbeurtje aan wagen

avatar van tribaltyn
het klinkt weer lekker dromerig. weinig ontwikkeling sinds de laatste plaat maar dat vind ik niet zo erg bij dit bandje.
wel een erg kort album zeg

avatar van Dutchy
Erg kort inderdaad, maar de nummers opzich maken al een hoop goed

avatar van tribaltyn
het is natuurlijk ook niet lang geleden dat Three Fact Fader uit kwam.
één ding moet ik onze engineers nog even nageven. ze hebben smaak voor cover art. een van de mooiere covers van dit jaar

avatar van Helicon
Hij is weer fijn!! What it's worth gaat verder waar Three fact fader was geëindigd!
Subtober is zoals hierboven al aangegeven (muzikaal) net Massive Attack alleen met de dromerige Engineers zang.
To an evergreen heeft zo'n heerlijke 80's synth sound.

Ik las ergens dat nu/shoegaze goeroe Ulrich Shnauss op dit album meespeelt (als volwaardig bandlid).
In een recensie werd het album als volgt beschreven:

'If Three Fact Fader was dreampop, then Engineers were only snoozing. In Praise Of is closer to a coma... albeit an extremely colourful, eventful one.'

Gelukkig wel een coma waar je uit ontwaakt

avatar van Kokuil
'T is helaas meer van hetzelfde. Ondanks de inbreng van 'German Elektronika Wunderkind' Ullrich Schnauss.

avatar van vigil
een klein 3,5je. Eigenlijk een 3,25 maar ik rond het met deze mooie hoes af naar boven.

britsnob
Inderdaad leuke plaat maar tandje minder dan 3fact fader wat ik toch hun beste plaat vind

avatar van Erwin.c
Wat meer variatie in de zang op deze cd, de voorganger werd volledig ingefluisterd!

avatar van aerogp1
De Engineers spelen elke avond deze week in de late night talkshow van Craig Ferguson (vanuit Schotland deze week)! Ik moet zeggen, het klinkt geweldig!