The Mothers of Invention - Fillmore East, June 1971 (1971)

Alternatieve titel: Live at Fillmore East, June 1971

Label: Bizarre

1. Little House I Used to Live In (4:41)
  2. The Mud Shark (5:22)
  3. What Kind of Girl Do You Think We Are? (4:18)
  4. Bwana Dik (2:22)
  5. Latex Solar Beef (2:38)
  6. Willie the Pimp, Part One (4:03)
  7. Willie the Pimp, Part Two (1:54)
  8. Do You Like My New Car? (7:08)
  9. Happy Together (2:58)
  10. Lonesome Electric Turkey (2:32)
  11. Peaches en Regalia (3:22)
  12. Tears Began to Fall (2:45)
Stalin schreef:
Benieuwd of Zappa zijn harde landing in de orkestrale bak voor het podium van de Rainbow Theatre uiteindelijk nog te horen is, hij schreef zelf eerder al eens dat de tape al niet meer liep toen hij door een idioot uit publiek van podium is gedrukt.

...and for the very first time anywhere, contains the official audio of the Rainbow Theatre show’s truly shocking ending which was thought to have not been recorded until recently discovered while putting this project together.

Kennelijk dus toch opgenomen...

avatar van saxotoon
Weer iets om naar uit te kijken, behalve dan die klap in de orkestbak.
En de prijs of prijzen, als je ook naar het vinyl kijkt, vallen best mee.

saxotoon schreef:
En de prijs of prijzen, als je ook naar het vinyl kijkt, vallen best mee.

Ik heb de 8 CD box net besteld via de Franse Amazon, waar hij op dit moment € 50.41 kost.
Komt volgens de gegevens op de site nog € 3,80 bij aan verzendkosten naar Friesland, dus voor nog geen 55 pietermannen eigenaar van deze nieuwe kluiskeutel.
Via de Duitse webshop JPC.de kost de box nu € 86,99 en verder heb ik hem nog nergens gevonden.

Vermoedelijk ga je hem niet veel goedkoper vinden dan via Macron, dus wees er snel bij en bestel hem vanuit Frankrijk.
Voor hetzelfde geld gooit Jeff Bezos daar de prijs binnenkort weer omhoog...

Stalin
Kroese Arnhem, 54,99 incl. verzendkosten.
het vinyl à 39,99

Ik heb met 200 motels goeie ervaringen met deze zaak, snelle en adequate verzending.
De franse amazone heeft in het verleden regelmatig een weekje of twee de tijd genomen om de verzending af te handelen. Franse slag?
Dus zaterdag 19 maart heb ik mijn agenda leeg gemaakt

Stalin
Kroese Arnhem, 54,99 incl. verzendkosten.
het vinyl à 39,99

Dus zaterdag 19 maart heb ik mijn agenda leeg gemaakt

Bedankt voor de tip, altijd handig om te weten voor toekomstige releases zo'n lokale platenboer.
Liever bestel ik helemaal niks via alle middenstand kapot makende webshops zoals Amazon, maar de zuinige Nederlandse mentaliteit won het weer eens van de vermeende idealen.
Alle volgende kluiskeutels dus maar mooi via Arnhem bestellen !

Wat betreft de Francofiele Pieter Post en zijn Franse bezorgslag, dat overleven we ook wel weer.
Beluister ik hem tot die tijd eerst nog wel via Spotify.

avatar van saxotoon
Ondertussen flink zitten genieten van de zeer uitgebreide jubileumversie op vinyl. Met zoveel extra's mag het eigenlijk wel een nieuwe uitgaven genoemd worden.
Het geluid is top, de muziek sowieso maar dat is een kwestie van smaak. John en Yoko zijn van de partij en Billy is een berg niet te versmaden muzikaal theater.
Het was al 5 sterren, het zijn er nu 5 geworden omdat het niet hoger kan.

saxotoon schreef:
...maar het staat natuurlijk ook allemaal op de CD-versie die nog niet binnen is. Met een hele bergketen , dat dan weer wel.

Een postume release van De Snor die later uitkomt dan de vooraf aangekondigde datum, dat gebeurt anders nou echt nooit

Het lijkt nu enkel een Europees probleem te zijn, aangezien er daarbuiten al voldoende mensen zijn die de fysieke releases omtrent deze 1971 jubileum uitgaves op cd en vinyl wel in huis hebben.
Nog even geduld dus tot de 8CD box hier op de deurmat valt, tot die tijd hebben we gelukkig Spotify.

Wel typisch dat ik vele jaren lang nooit echt een grote liefhebber ben geweest van de Flo & Eddie periode, een aantal nummers/arrangementen/uitvoeringen daargelaten.
Die nog redelijk recente 4CD box van Mothers 1970 heb ik besteld, maar doet me eigenlijk bijna niets.
Vermoedelijk zal het een en ander ook te maken hebben met de niet altijd even goede kwaliteit van de opnames en dat je daardoor misschien ook niet het totale potentieel van de band tot je krijgt.
De 50 jarige jubileumuitgave van 200 Motels heb ik niet eens meer besteld, dat blijft na al die jaren een plaat waar ik niet al teveel mee kan.
Er staan een aantal goede songs op en Strictly Genteel is voor altijd geniaal, maar voor de rest kan het mij de broek absoluut niet bollen.

Toch keek ik dan ineens (misschien tegen beter weten in) behoorlijk reikhalzend uit naar de Mothers 1971 boxset, ondanks mijn gemengde gevoelens over deze periode.
Wat ik tot nu toe gehoord heb op Spotify, valt absoluut niet tegen en de geluidskwaliteit is (uiteraard zeker op het Fillmore East materiaal wat eens niet op Zappa's onafscheidelijke 2 sporen bandrecorder is opgenomen) erg goed en de verschillende instrumenten, zang en andere nuances komen goed naar voren en laten een band horen die aanzienlijk goed op elkaar zijn ingespeeld.

Tijdens de optredens/opnames van de Fillmore East in juni 1971, was de band een jaar samen.
Anderhalf jaar na de eerste ontmoeting van Flo en Eddie met Zappa (op 15 mei 1970 bij een show van Frank in de UCLA), kwam het avontuur vroegtijdig ten einde door de harde landing van de grote baas op de vloer van de orkestbak voor het podium van de Rainbow in Londen.

En dat terwijl Zappa er na de uitslaande brand en het verlies van vrijwel alle instrumenten (behalve een cowbell geloof ik) op 4 december 1971 in Montreux wel genoeg van had en de rest van de tournee eigenlijk wel had willen annuleren.
De rest van de band wilde heel graag verder gaan, kennelijk ook vanwege de inkomsten en de aanstaande feestdagen.
Mark Volman is van mening dat deze periode Frank behoorlijk diep heeft geraakt en getekend.
Wel typisch, want de beste man leek altijd wars van emoties te zijn.

Volman is ervan overtuigd: "Die Europese tour deed Frank emotioneel erg achteruitgaan. Hij nam spiritueel veel van zichzelf op zich, hij keek plotseling naar wat we aan het doen waren op het podium - dingen als 'The Fat Floating Sofa', dat was God die de pornofilm met de non en de honden ... er was behoorlijk belachelijk, maar moreel laag materiaal daar, spiritueel was het het laagste dat hij ooit was gezonken. En ik denk eerlijk gezegd dat het effect van de brand en het incident bij de Rainbow, zorgde ervoor dat hij geestelijk opnieuw begon te evalueren wat hij aan het doen was – de gedachte dat er misschien een soort van karmische terugverdientijd aan de gang was, een klap in het gezicht: ‘pak dat.’ Rug aan rug, deze twee concerten vernietigden hem voor bijna een jaar."

Blijkt die katholieke opvoeding van Frank toch dieper te zitten dan hij zelf allicht had gedacht...

Je vraag je af hoe de muzikale geschiedenis van Zappa er had uitgezien als het hele voorval niet gebeurd was en de tournee tot vlak voor kerstmis 1971 in Sheffield zijn normale eindstation gehaald had.
En waren de Mothers in dezelfde samenstelling na de feestdagen en in het nieuwe jaar 1972 gewoon verder gegaan met optredens en albums opnemen ?

Zappa heeft zelf gezegd dat er zonder zijn rolstoel-periode in elk geval geen Waka/Jawaka en Grand Wazoo waren geweest en die had ik toch niet willen missen

avatar van thesceneisnow

Interessant. Heb je deze quote uit het nieuwe cd boekje of heb je dit ergens anders gelezen?

thesceneisnow schreef:

2002-11 Frank Zappa: The controversy and touring hell of 1970-71 - afka.net

Komt van een interview uit deze Goldmine uit 2002.

avatar van papat
saxotoon schreef:

Ik heb vanmiddag de zappacast zitten luisteren over deze release, en Joe Travers vertelt dat er verschil zit tussen deze mix en die op de 8CD box. Deze versie van Billy the Mountain (die dus op de 3dubbel elpee staat) is in de studio opgepimpt en was eigenlijk bedoeld voor Just another band from LA toen dit nog een dubbelalbum was. Toen Zappa er een enkele plaat van moest maken heeft hij deze versie van Billy vervangen door een andere.

Anyway ingewikkeld verhaal, maar volgens de Vaultmeister Joe is dit uiteindelijk wel de versie die je moet hebben (waarschijnlijk ook ter bevordering van zijn en andermans financiële situatie)