The Mothers of Invention - Fillmore East, June 1971 (1971)

Alternatieve titel: Live at Fillmore East, June 1971

3,73

Label: Bizarre

1. Little House I Used to Live In (4:41)
  2. The Mud Shark (5:22)
  3. What Kind of Girl Do You Think We Are? (4:18)
  4. Bwana Dik (2:22)
  5. Latex Solar Beef (2:38)
  6. Willie the Pimp, Part One (4:03)
  7. Do You Like My New Car? (7:08)
  8. Happy Together (2:58)
  9. Lonesome Electric Turkey (2:32)
  10. Peaches en Regalia (3:22)
  11. Tears Began to Fall (2:45)
25 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van platedraaier
Op een avond in de jaren tachtig viel ik op tv in een documentaire over Frank Zappa. Een heel vreemde man met een stofzuiger, die burgers ging halen in L.A.
Er werden wat flarden muziek gedraaid. Ik vond het werkelijk geweldig. Een soort theater/muziek/musical/cabaret......met die jongens van de Turtles. En als climax het nummer `Happy Together`.
Na lang zoeken bij de plaatselijke platenboer, vond ik deze plaat en vanaf die dag was ik verkocht.
Van begin tot eind vind ik dit een geweldig optreden met veel humor en waanzinnige muziek die ik daarvoor nog nooit gehoord heb.
Tot nu toe is er ook nog geen band geweest die ook maar in de buurt kwam.

EVANSHEWSON
platedraaier schreef:
Tot nu toe is er ook nog geen band geweest die ook maar in de buurt kwam.

Ik heb al heelwat Zappa in de kast staan, waar ik bij tijden erg van geniet, misschien tijd om deze ook eens te ontdekken; Platedraaier, merci beaucoup voor je recensie; Als ik hem tegenkom is het de mijne denk ik!

avatar van kaztor
Een gelukkig huwelijk van maffe teksten en sublieme muziek. Flo & Eddie is niet voor alle moods, maar dit heeft, zeker in z'n tijd, een hoop heilige huisjes omver geworpen en geld als een soort must-hear voor elke beginnende rockband. Het enige minpunt vind ik de wat magere geluidskwaliteit.

avatar van Reinbo
Net aangeschaft, ben benieuwd. Setlist ziet er in ieder geval veel belovend uit.

avatar van Reinbo
Na eerste luisterbeurt staan er minimaal 4* vast. Kende idd twee nummers al uit documantaire van de VPRO.

avatar van joko16
bring back memories...echte Zappa livefeestplaat deze.

avatar van Reinbo
Halfje erbij. Toch wel erg geestig dat Do You Like My New Car?

avatar van dj maus
Vandaag viel het mij pas voor het eerst op dat het melodietje van Bwana Dik hetzelfde is als het intro-tune van Lumpy Gravy.

het zijn van die typische zappa momenten van besef die evengoed 40 jaar later hadden kunnen komen omdat het je dan pas opvalt

i love it

avatar van kaztor
Het unieke aan dit album is dat de instrumentals fier overeind blijven zelfs als de opnames niet optimaal klinken.

LocoHermano
Een stuk beter dan just another band from LA. Zappa is hier heerlijk bezig op zijn gitaar en knabbel en babbel vind ik alleen irritant tijdens 'do you like my new car'.

Dwangbuis
De humor is subliem, het hele spel met muziek en tekst is dat eigenlijk, al kunnen de nummers me niet altijd even hard boeien. In de kast 'liveregistraties van Zappa' ligt deze zeker nog een lade onder Roxy & Elsewhere.

avatar van ricardo
Geweldig live album dit inderdaad, en ook een stukje minder dan Roxy. Eigenlijk wel een live album op zich vind ik. De sfeer in dit album vind ik erg prettig. Ook leuk om te horen hoe Peaches En Regalia toen live klonk. Ik vind de muziek wat dunnetjes klinken, maar dat komt de sfeer en hoe het toen in die tijd ging wel ten goede.

avatar van Maartenn
Ik sluit me aan bij ricardo;

Een leuke opname van de oude Mothers, maar niet veel meer en niet minder. De muziek is inderdaad wat dunnetjes (om jou terminologie maar even te pikken), maar dat past wel bij deze bezetting.

Als ik deze opname luister, dan ben ik altijd erg benieuwd hoe de beelden er toen bij waren. Helaas, het is wachten op de tijdmachine, mocht ik daar nog eens tussen willen staan, maar dat lijkt me wel een hele toffe ervaring [heeft er überhaupt iemand op MuMe Zappa live gezien??]

Ik kom uit op een 3.5*

avatar van ricardo
Deze vandaag in de auto even weer beluisterd, maar het is vooral de sfeer die het hem doet. Ik weet ook wel dat ze in deze tijd niet dezelfde middelen hadden dan de band van 1988. Ik vind het geluid wel erg dunnetjes klinken, en het nummer Willy The Pimp herkende ik er haast niet eens in. Dat nummer heb ik een aantal keren teruggeskipt en vind hem wel aardig, maar er zijn m.i betere uitvoeringen van dan op dit live album. Ik vind dit album wel lekker wegluisteren hoor, daar niet van. Deze pak ik vooral als ik een bepaald gevoel heb, dan denk ik van nu moet ik deze draaien want heb er enorm zin aan. Voor mij vind ik die 3.5 score dan ook perfect, gewoon een acceptabele tot goede live plaat. Maar Zappa kan gewoon beter, dat heeft hij al meerdere keren laten zien.

avatar van Stijn_Slayer
De man was een waar genie, met afstand de beste componist van de twintigste eeuw. Zelfs in deze redelijk vroege jaren kon hij al zulke ontiegelijk sterke nummers schrijven, én live geweldig vertolken.

Niets dan eeuwig respect!

Ik vond online trouwens dit extra'tje:

Fillmore East - Just Another Band 2nd LP

Ik las dat dit de rest van de opnames van dit concert zijn, destijds gepland, maar nooit uitgegeven? Een bootleg dus?

Stijn_Slayer schreef:

Ik vond online trouwens dit extra'tje:

Fillmore East - Just Another Band 2nd LP

Ben het uit het diepst van mijn hart eens met jou eerste regel van de quote, dus

Maar, heb je een link of informatie omtrent wat er op het door jou genoemde album staat dan ?

Zoals je wellicht weet zijn Fillmore East en Just Another Band... 2 livealbums, die beide zijn opgenomen in 1971.
Fillmore East op 5-6 juni 1971 in NYC en Just Another Band... op 7 augustus 1971 in het Pauley Pavilion, UCLA, California.

Ik heb zelf wel eens een verhaal gelezen (uit de mond van bassist Mark Volman en genoemd in dit boek) dat Just Another Band... oorspronkelijk een 2LP zou worden, waarvan 1 plaat aan beide kanten alleen maar uit Billy The Mountain zou bestaan.
Billy The Mountain was volgens Mark gedurende hun show op 7 augustus zo'n 40 minuten lang.

Maar Warner Bros wou dit niet en dus heeft Frank het nummer ingekort tot zo'n 24 minuten...

Op Isohunt vond ik dit:

1971 - Fillmore East - Just Another Band 2nd LP

01 Don Preston
02 Ian Underwood
03 Aynsley Dunbar
04 FZ
05 Studebaker Hoch
06 FZ Again

Op de blogspot van lamarrbruister staat dit:

"This was planned as the second LP for 1972's Just Another Band From LA but remains unreleased. This was taken from a promo copy. This has been widely debated as either the second LP for Just Another Band From LA or meant for the Mothers' Fillmore East June 1971. Excellent Soundboard stereo. Some vinyl noise. 40 Minutes."

Stijn_Slayer schreef:

01 Don Preston
02 Ian Underwood
03 Aynsley Dunbar
04 FZ
05 Studebaker Hoch
06 FZ Again

Afgezien van nummer 5 zijn het allemaal namen van leden van de groep, dus dan ben ik benieuwd waar de nummers uit bestaan...

Kan er vooralsnog ook niets over vinden op een Zappa Bootleg Site namelijk.

Joy
mooi, die tegenwerking van warner bros

dat bracht zappa er oa toe ' voor zichzelf ' te beginnen

Stalin schreef:

Kan er vooralsnog ook niets over vinden op een Zappa Bootleg Site namelijk.

Het zijn solo's.

avatar van ricardo
Wat een prachtige virtuose versie van Willi The Pimp staat hier eigenlijk op.

Wereldplaat die in geen enkele Zappa collectie mag ontbreken natuurlijk.

platedraaier schreef:

Volgens mij bedoel je deze geweldige documentaire:

YouTube - Frank Zappa documentary (1971) Part 1
YouTube - Frank Zappa documentary (1971) Part 2
YouTube - Frank Zappa documentary (1971) Part 3
YouTube - Frank Zappa documentary (1971) Part 4
YouTube - Frank Zappa documentary (1971) Part 5

Beroemde scene met stofzuiger op naakte borst is overigens te zien in deel 5, na 5 minuten

Die introductie ook: ''Hallo, ik ben Frank Zappa. Ik speel rock 'n roll.''

YouTube - Frank Zappa documentary (1971) Part 4
YouTube - Frank Zappa documentary (1971) Part 5

Die introductie ook: ''Hallo, ik ben Frank Zappa. Ik speel rock 'n roll.''

Wat een held

Van de week nog bekeken op dvd...

avatar van Sir Spamalot
“The secret word for tonight is mud shark!”

Als ik me niet vergis, is dit het eerste livealbum van The Mothers of Invention, het concept is het toerleven. Dit is volgens mij ook het eerste livealbum van Frank Zappa als je alles chronologisch beluistert volgens deze website (klik). De teksten zijn weer “aangebrand” met onderwerpen zoals groupies, bepaalde lichaamsdelen (Bwana Dick) en diverse activiteiten. Toch weer lachen geblazen. De (samen)zang doet wel soms raar aan.

Ik had bij Hot Rats al lovend gesproken over Frank Zappa als gitarist, nu spreek ik lovend over dit livealbum van The Mothers, het eerste album waar ik echt goede gevoelens bij heb: een uitstekende mix van muziek en humor. The Mud Shark heeft te maken met de groep Vanilla Fudge, een vis en een groupie, verdere info staat op de bovenvermelde website, een onschatbare bron van informatie. Willie the Pimp in twee delen dan nog blijft geweldig, hoor Frank Zappa eens lekker los gaan op de gitaar, nog maar eens een teken van zijn vaardigheid op dit instrument. Nummer acht Happy Together is oorspronkelijk afkomstig van The Turtles, past in het verhaal van die album wanneer de groupies de “hit record with a bullet” willen horen… Peaches en Regalia blijft een fantastisch nummer.

“We are not groupies!”