Frank Zappa - Shut Up 'n Play Yer Guitar (1981)

Label: Barking Pumpkin

1. five-five-FIVE (2:36)
  2. Hog Heaven (2:46)
  3. Shut Up 'n Play Yer Guitar (5:36)
  4. While You Were Out (6:09)
  5. Treacherous Cretins (5:31)
  6. Heavy Duty Judy (4:39)
  7. Soup 'n Old Clothes (8:02)
  8. Variations on the Carlos Santana Secret Chord Progression (3:57)
  9. Gee, I Like Your Pants (2:32)
  10. Canarsie (6:06)
  11. Ship Ahoy (5:27)
  12. The Deathless Horsie (6:19)
  13. Shut Up 'n Play Yer Guitar Some More (6:52)
  14. Pink Napkins (4:40)
  15. Beat It with Your Fist (1:41)
  16. Return of the Son of Shut Up 'n Play Yer Guitar (8:46)
  17. Pinocchio's Furniture (2:05)
  18. Why Johnny Can't Read (4:40)
  19. Stucco Homes (8:57)
  20. Canard du Jour (10:11)
avatar van Reinbo
"t is best vreemd dat hij bij de mainstream muziekliefhebber nooit als meester gitarist is doorgedrongen. Welke andere artiest heeft nu ruim 6 cd's met enkel gitaarsolo's?

En wat een titels.

1.1 Disc 1 (Shut Up 'n Play Yer Guitar)
1.2 Disc 2 (Shut Up 'n Play Yer Guitar Some More)
1.3 Disc 3 (Return of the Son of Shut Up 'n Play Yer Guitar)

too freaky?

wat zappa deed op gitaar heb ik nog geen enkele andere gitarist zien doen

naja, waardering bij grote publiek heeft hij op geen enkel vlak gehad, hoe geniaal ook

6:10

nog nooit zo iemand zo ontzettend goed en maniakaal zijn gitaar zien bespelen

rest van de band trouwens ook

Woooowwwww!

avatar van jellorum
wow, dat eerste stukje video...je wou toch dat je daar zelf stond op dat moment, wat een muziek brengen ze daar ten gehore zeg...de beelden van de neonverlichte stad tussendoor doen me denken aan de geschiedenis in het algemeen en hoe zappa toch wel de soundtrack schreef van de laatste 50 jaar op aarde...

dit album blijft nog altijd een tikkeltje te duur...

en hoe de man nog tijd vind om handjes te klappen...

avatar van kaztor
Er is ook nog een bootleg-cd met 3 cd's met gitaarsolo's.

Heb 'm een aantal jaren geleden op een beurs gezien (RAI) en sindsdien niet meer kunnen vinden...

avatar van dj maus
Ook deze weer eens na lang beluisterd (zie mijn intro bij Tinseltown Rebellion)

Kwam hier vroeger moeilijk doorheen, maar vind het nu een heel aangename plaat. Wat hieronder al gezegd werd: de begeleiding is wat ver naar achter gemixt, dat is wel jammer, want ik hou wel van het totaalgeluid, maar verder wel erg veel genietbaar gesoleer.

Wat helpt is dat ik inmiddels bij veel van de solo's kan horen uit welk nummer ze geknipt zijn (nogal wat Inca Roads, bijvoorbeeld), waardoor het niet zo abrupt/willekeurig lijkt.

Deze gaat toch vrij snel op hardcopy in huis gehaald worden.

En Reinbo, bedankt voor de zappateers-tip. Ben nog nieuw in het bittorrent-gebeuren, maar ga me erin verdiepen.

avatar van Reinbo
Woooowwwww! Canard du Jour! Wat een ontdekking!

(was nooit goed aan plaat 3 toegekomen..... )

avatar van Pruimpit
Zappa is een uitstekende gitarist, maar drie elpees met alleen maar gitaarsolo's achter elkaar is toch wel een beetje een lange zit (voor mij, dan). Toch wel een viersterren-plaat, maar wel gedoseerd innemen.

Canard du Jour is wel erg tof inderdaad, er hadden nog wel meer van dat soort uitstapjes op mogen staan.

avatar van Reinbo
Ik zit nu weer naar Canard du Jour te luisteren en dit is echt een van de allerbeste Zappa creaties. Een onnavolgbaar en unile samenspel tussen Zappa en Ponty, waarover verder weinig bekend is. Een tijdloze klassieker. Een juweeltje! eigenlijk is dit nummer alleen al 5* waard.

Helemaal mee eens Reinbo. Canard du Jour is inderdaad een fantastisch nummer. Een van mijn Zappa favorieten.

kan iemand mij een album aanraden wat goed is voor iemand die net begint met Zappa?

Die vraag heb ik ook kort geleden nog gesteld

Mij werd o.a Apostrophe, Overnite Sensation, Sheik Yerbouti, Joe's Garage en YCDTOSA 1 en 3 aangeraden. Ik ben nu begonnen met Joe's Garage en die bevalt mij prima

Joy
en verder gewoon ergens beginnen en dan zelf je weg zoeken

ik ben van mening dat in het hele ouvre van zappa altijd wel iets te vinden is wat iemand aanstaat en eenmaal de nieuwsgierigiheid gewekt ben je hooked

deze 2 ook een mooi begin en meteen een overzicht van wat de man zon beetje heeft gemaakt

avatar van ricardo
Ik vond het destijds ook erg moeilijk om met Zappa te beginnen. Het mooiste is een album uit de begintijd Were Only In It b.v uit 1967 en met name Hot Rats uit 1969 is echt een topper en niet te missen, en een plaat uit begin of mid 70 Roxy & Elsewhere(1973)of YCDTOSA vol 2(1974) en b.v een plaat uit 1978 New York b.v en van de 1980 ( Tinseltown Rebellion) en 1984 (Does Belong Humor In Music) band zou je ook iets moeten kennen eigenlijk, en van de 1988 band en dan met name The Best Band en Make A Jazz Noise Here. Weet je wat Zappa in de meest uiteenlopende jaren een beetje gedaan heeft. Het blijft moeilijk hoor, want hij heeft zoveel diversiteit in zijn albums. Ik vind b.v de beginjaren helemaal niets aan, pas vanaf Uncle Meat, maar ik vind dat je er wel wat van moet kennen en er wat van beluisterd moet hebben om er een mening over te kunnen geven. Als je die platen allemaal zou nemen, heb je een klein beetje een indruk van zijn indrukwekkende oevre en carriere. Dit zijn enkel en alleen maar mijn tips, een ander denkt er wellicht weer heel anders over.

Dank jullie wel! ik heb net Shut Up 'N' Play Yer Guitar gehaald, omdat ik zelf gitaar speel lijkt me die het interessantst. Dusdie ga ik nu eerst maar eens beluisteren en dan zal ik beginnen aan de albums die jullie mij aanraadden:)

goeie zet

ik krijg altijd en dan ook altijd zin om mijn gitaar te pakken als ik zappa hoor

leg hem ook vaak weer terzijde omdat hetgeen de man flikt op vooral deze plaat ik never nooit uit mijn gitaar zal kunnen toveren en das verdomde irri!

het tweede album wat ik gedownload heb is Hot Rats, Shut Up 'N' Play Yer Guitar vind ik tot nu toe een prachtig album, maar Hot Rats heb ik nu 1 keer geluisterd en ik vind hem geniaal! btw wisten jullie dat dEUS een sample uit het nummer Little Umbrellas heeft gebruikt voor hun nummer Worst Case Scenario van het gelijknamige album?

avatar van ricardo
Als je Hot Rats goed vind, zou je Waka Jawaka en The Grand Wazoo ook kunnen proberen, en Burnt Weeny Sandwich ook wel een klein beetje, want die heeft er ook wel een beetje van weg. Of een live album van hetzelfde slag als Imaginairy Diseases. Zijn allemaal ook erg jazzy georienteerd. Enjoy iig van je Zappa ontdekkingstocht, het is iig een erg leuke reis dat is zeker.

oke die zal ik ook proberen:) dank voor jullie reacties!

gerjan90 schreef:
h wisten jullie dat dEUS een sample uit het nummer Little Umbrellas heeft gebruikt voor hun nummer Worst Case Scenario van het gelijknamige album?

ja, en zelfs vermeld op het dEUS hoesje

Joy
ben vandaag begonnen met het beluisteren van:

The return of the son of the lost solos

zeer welkome aanvulling op deze

Roeljuun
Beginnen doe je bij het begin. Spijtig dat ik het zelf niet gedaan heb. Freak Out! is toegankelijk, en muzikaal erg goed.
Ik heb deze cd's gekocht, 3 cd's in een mooi kartonnen doosje. Erg tevreden mee. Leuk dat je de gitaarsolo's ook kent uit nummers (Inca Roads zoals al eerder vermeld). Let vooral ook op de drummer op deze cd's (Vinnie Colaiuta) die hier op ongelofelijke wijze samensmelt met Zappa's bizarre timing.
Aanrader en je hoeft overigens niet alle drie de cd's achter elkaar te luisteren...

avatar van ricardo
Vooral een mooi album om in de auto te beluisteren, omdat het volledig instrumentaal is. En het vergt daarom iets minder concentratie van de luisteraar dan een live album of 1 van de cabareske albums van Zappa.

Dit is zo vreselijk goed...
Zappa laat hier alle andere gitaristen ver achter zich. Superlatieven schieten te kort. Ik kan inmiddels elke noot wel dromen. Maar ik ben dan ook zo'n idioot die met het Shut Up 'N' Play Yer Guitar Book op schoot probeert al die zwarte stippen te volgen... Waanzin.
Ooit geprobeerd five-five-FIVE te spelen met je bandje? While You Were Out mee te zingen? Je luier droog te houden bij Pink Napkins?
En dan die drums van Vinnie...
Weet je, vroeger nam ik altijd een bandje met Ship Ahoy mee naar van die suffe fuiven waar veel Clapton, Santana en dat soort shit gedraaid werd (een tic die ik lang volgehouden heb om overal zo veel mogelijk 'rare' muziek gedraaid te krijgen). Dat werd natuurlijk niet altijd gewaardeerd, maar er was altijd wel iemand die nieuwsgierig werd.
Once in a while...dodoediedadoedweepdadoedadoedaaa.....

mooi gezegd

zappa speelt hier idd elke gitarist de stront voor de ogen

avatar van jeroenheinz
Jezus dit was een lange zit.. Natuurlijk hoor ik wel dat dhr. Zappa een goede gitarist is, maar krijg de neiging om met mun kop tegen de muur te beuken als ik dit album hoor. Word er namelijk behoorlijk zenuwachtig van . Zijn 'stijl' van spelen staat me op dit album niet aan, maar misschien moet ik een ander album proberen.. Iemand een goede suggestie?

Father McKenzie
Op zich zéér lekkere en eigenwijze gitaarmuziek, maar ik moet dit steeds goed doseren, je zit vlug aan een flinke overdosis, dus ideaal om in een cd-molen te stoppen met andere cd's en dan alles op random, alles door elkaar, want dit is op zich echt wel een flinke overdosis snarengeweld!

Joy
ik zit um ook nooit ooit, eerder een nummertje of 5 a 6 en dan ben ik het ook beu

maar het niveau - over all - is zo abominabel hoog, het predikaat meesterwerk loert

avatar van ricardo
Ik vind dit vooral een plaat voor in de auto of op de achtergrond, dan geniet ik er het meest van en beluister ik hem vaak ook helemaal uit. Dan hoor je de kippevelmomenten er vaak ook uit. Prachtplaat die bij iedere Zappa liefhebber niet ontbreken mag. Ik vind van de 3 gitaaralbums van Zappa deze ook de beste.