Hidden Orchestra - Night Walks (2010)

Electronic / Jazz
Label: Tru Thoughts

1. Antiphon (6:05)
  2. Footsteps (3:48)
  3. Dust (7:04)
  4. Tired and Awake (5:30)
  5. The Windfall (5:02)
  6. Out of Nowhere (5:09)
  7. Wandering (4:33)
  8. Stammer (6:27)
  9. Strange (6:26)
  10. Undergrowth (6:06)
avatar van MJ_DA_MAN
Heb één nummer gehoord en dat klonk sterk als Emancipator. Pure jazz is dit iig niet.

(verwijderd)
Voorheen stond dit te naam als Joe Acheson Quartet. Het lijkt een beetje een combinatie van post rock met jazz.. ook wel wat arabische invloeden.. Mij smaakt het wel
Ze hebben onder andere met Bonobo op het podium gestaan en ik denk dat mensen die Bonobo weten te waarderen, zeker ook uit de voeten kunnen met dit album. Zie onder andere dit filmpje: YouTube - Hidden Orchestra - Wandering [Live]

avatar van klaezman
Net binnen en zeer tevreden. Spannende orkestraties. Elektronisch en akoestisch grijpen mooi in elkaar.

avatar van Bedorvenkebab
Heerlijk album. Als je het zou moeten vergelijken: Emancipator, Bonobo en misschien zelfs een klein vleugje The Cinematic Orchestra. Zoals al gezegd, liefhebbers van die artiesten zullen dit ook zeker waarderen. Een 4*.

avatar van Rhythm & Poetry
Emancipator. Vervolgens Bonobo. Om daarna toch de hiphop wat verder naar achteren te schuiven en door te gaan met jazz. Tsja, dan is dat precies de muziek die mij aanspreekt. Overigens vind ik de gedeeltes die aan Emancipator doen denken wat minder sterk, of misschien dat ik het anders moet zeggen: die zijn een stuk voorspelbaarder (neemt niet weg dat ze wel lekker klinken).

avatar van AOVV
'Black Sands' van Bonobo vind ik één van de beste albums van het jaar, dat bevalt me echt. Daarom ga ik deze ook eens proberen; de naam Bonobo is hier al meer dan eens gevallen.

avatar van AOVV
Deze plaat zit goed in mekaar. Een geslaagde samensmelting van instrumentale hip-hop, electro en jazz. Ook van een snuifje klassiek is dit Hidden Orchestra niet vies. Mijn favoriete track is momenteel 'Dust'. Het niveau van 'Black Sands' van Bonobo haalt dit niet voor mij, die plaat is net wat spannender en blijft de hele duurtijd boeien, maar 't is toch een goeie, durf ik te stellen.

avatar van MJ_DA_MAN
Deze plaat heeft een tijd in de wachtrij gestaan bij mij, maar had ik direct moeten checken. Dit is namelijk een ''typische'' instrumentale plaat die je zorgeloos op kan zetten. Alles is verder eigenlijk al gezegd; cijfer: 4*.

avatar van AOVV
Deze plaat nog maar eens een luisterbeurt gegund. Openingsnummer 'Antiphon' kent een geweldige opbouw, van een klasse die ik niet meer heb gehoord dit jaar sinds 'Black Sands' van Bonobo. Het tweede nummer 'Footsteps' is met zang, ietwat minder toch, ik beleef dit soort muziek nog altijd het liefst puur instrumentaal, zonder zang.

'Dust' haalde ik eerder al aan als mijn favoriet nummer, en dat is nog niet veranderd. In dit nummer hoor je ook wel een stem, maar dat is niet echt zingen, eerder declameren. Bovendien draagt dat net bij tot de sfeer op dat nummer, die perfect wordt neergezet en ik zeer intens ervaar. Grote klasse, en als heel dit album van die grootsheid zou zijn, zou deze wel dicht in de buurt van m'n top tien van 2010 kunnen komen.

Helaas is dat niet het geval. 'Tired Awake' is wel een erg spannend nummer, en van nummers als 'The Windfall', 'Strange' of 'Undergrowth' kan je ook niets verkeerd zeggen. De andere nummers zijn ook geenszins slecht, maar het wordt soms een beetje gezapig, verrast me niet meer helemaal. Dat is jammer, anders had dit echt één van de topplaten van 2010 kunnen zijn. Voor nu krijgt het nog altijd een erg goed cijfer hoor, namelijk 4 sterren.

avatar van Shinobi
Heerlijk album om naar te luisteren, leuke mix van: jazz, electro en hip hop.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van Timmie
Hidden Orchestra! Helden.

(verwijderd)
Voor mij onbekend, maar dit weekend komt blijkbaar de nieuwe plaat uit - Archipalago. Klinkt weer dik! Hidden Orchestra - hiddenorchestra.com

avatar van Minneapolis
Wat is dit mooi zeg.
Ik lees Bonobo hier, maar dit is toch wel beduidend spannender, muzikaler en het klinkt ook een stuk beter dan al die afgevlakteBonobo sound. Genieten van het begin tot het eind..

avatar van Bardt1980
Een halfje erbij! Wandering en Tired & Awake zijn toch wel van uitzonderlijke klasse.
Ik ben het inderdaad eens dat dit spannender en organischer klinkt dan Bonobo. Ik moest op sommige momenten ook wel denken aan het Bricolage album van Amon Tobin. Toch blijft Hidden Orchestra voor het groostste gedeelte wel een hele eigen sound houden.