Binary Star - Masters of the Universe (2000)

Label: Subterraneous

1. Reality Check (4:01)
  2. Conquistadors (3:46)
  3. Solar Powered Intro (0:10)
  4. Solar Powered (4:29)
  5. Slang Blade Intro (0:22)
  6. Slang Blade (2:45)
  7. The Binary Shuffle Intro (0:22)
  8. Binary Shuffle (4:34)
  9. Fellowship (5:41)

met Athletic Mic League en Decompoze

10. New Hip Hop (3:53)
  11. Masters of the Universe (3:15)
  12. Indy 500 (4:46)

met Decompoze

13. Evolution of Man (6:07)
  14. I Know Why the Caged Bird Sings (3:04)
  15. Honest Expression (5:00)
  16. Glen Close Intro (0:12)
  17. Glen Close (3:15)
  18. Wolf Man Jack Intro (0:11)
  19. Wolf Man Jack (3:36)
  20. One Man Army (4:26)
  21. K.G.B. Intro (0:54)
  22. K.G.B. (6:50)

met eLZhi, J.U.I.C.E., Lacks, Maliki, O Type Star en Texture

23. Outro (0:12)
Timo710 schreef:
Deze cd is hiphop in zijn puurste vorm.

Word!
(voor herman en die andere mods: Hulde! )

avatar van Niek
Ik had deze plaat een hele tijd niet beluisterd en toen ik het geweldige Reality Check weer hoorde, dacht ik: hoe haal ik het in mijn hoofd een plaat met zo'n nummer maar 3 sterren te geven. Ik verhoogte voorzichtig met een half sterretje. Maar halverwege het album wist ik alweer waar die gierige waardering vandaan kwam: dit album verveelt!
Er staan echt zat goede tracks op, maar ik heb er halverwege gewoon geen zin meer in. De flow van die twee identieke rappers is weinig divers en de producties doen me, hoewel vaak gewoon goed, niet echt opveren. Elk nummer duurt op een gegeven moment te lang voor mijn gevoel. En grootste ergernis zijn de refreintjes, die veel te vaak herhaalt worden en nooit, maar dan ook nooit écht iets toevoegen.
Zucht. Heel jammer. De soloplaat van One.Be.Lo SONOGRAM (heb geen zin in alle puntjes) kan me meer bekoren.
3 sterren is wat mij betreft de enige juiste beoordeling: een onvoldoende is not done voor een plaat met zoveel kwaliteit, maar meer dan 3 sterren is een plaat die je niet kan uitluisteren ook niet waard.

Edit: en een track als Honest Expression (die tweede staat in het favorietenlijstje!) vind ik echt veel simpel om veel waardering voor op te brengen. Ontzettend makkelijke productie.

Improvision
Dat gevoel heb ik dus ook bij dit album.

avatar van Niek
Improvision schreef:
Dat gevoel heb ik dus ook bij dit album.
Oh. Ik zette me al schrap om me te gaan verdedigen toen ik zag dat er gereageerd was, maar je bent het er gewoon mee eens ...

niet dat ik het erg vind om te discussieren hoor jongens..

RedLightCityBoy
Ben het ook met je eens Niek.

avatar van Shelter
ik ben het niet met je eens Niek, maar ik heb ff geen zin om te discussieren.... (wellicht een andere keer)
Wel mee eens dat album wat lang duurt, maar als je langer naar de tracks blijft luisteren wordt het geen lange zit meer omdat je de tracks herkent en ze gewoon dope zijn.

avatar van BZN
BZN
veel geluisterd
verveelt ook niet

avatar van hiphopisntdead
Dit is Hiphop.
VInd ik het beste Hiphop album dat er is. Alleen jammer dat het nergens meer te krijgen is

avatar van VanDeGriend
Berichten verwijderd en bericht verplaatst naar Binary Star

avatar van MurryMusic
hiphopisntdead schreef:
Dit is Hiphop.

Beste Hiphop album dat er is maar toch nog steeds maar een 4,5

avatar van P.O.W.
Niek schreef:

Die tekst is waarom die track op de 2e plaats staat man. Weinig tracks laten me zo instemmend ja knikken tijdens het luisteren.

"Everything that glitters ain't gold,
and every gold record don't glitter, that's fo damn sho"

En die beat is ook gewoon lekker

En LAunderground verkoopt dit album nu zelf goedkoop op Ebay (Zuur voor iedereen die er grof geld voor heeft neergelegd), heb mijn CD alweer 2 maandjes binnen.

avatar van P Jay
Ja, OneBeLo en Senim Silla besloten zoals vele andere MC's om het MC-schap zelf, de MC-techniek en de MC-gerelateerde competitiviteit als belangrijkste topics op hun debuutplaat te behandelen. Origineel is "Masters of the Universe" op thematisch gebied inderdaad niet. Maar een uitgekauwde attitude (de "I'm fed up with all the fake MC's"-houding) aannemen impliceert ook logischerwijs dat je jezelf zo verplicht om er heel creatief en technisch vlekkeloos mee om te gaan, anders maak je je volslagen belachelijk. OneBeLo en Senim Silla maken zich niet belachelijk, noch stellen ze zich mijns inziens aan.

Ten eerste zijn het twee MC's met een kraakheldere flow, een goede articulatie, een onuitputbare bron aan spitsvondige rhymes en een comfortabel klinkende cadans. Technisch gezien zijn het duidelijk vakmensen. Dit op zich moet voor de hiphop-puriteinen onder ons al genoeg zijn om van "Masters of the Universe" te genieten. Dit in acht genomen, heb je natuurlijk al wat krediet opgebouwd. Vaak lees ik de kritiek dat ze teveel klagen ("Honest Expression") zonder zelf iets positief bij te dragen. Ik begrijp de kritiek. Maar door wat meer gevoel en emotie in battle-raps of hiphop-overschouwende lyrics te steken krijgen de woorden soms ook nét dat tikkeltje meer overtuigingskracht en charme. Ze brengen het niet alleen vormelijk heel goed, maar ik ben overtuigd dat ze het ook écht menen. Een beetje zoals Jeru the Damaja op zijn puristische klaagnummers ("Come Clean"). Cliché-inhoud die overtuigend, technisch goed en met leuke lines is uitgevoerd. Niet dat "Honest Expression" hier een uitschieter is. Maar ik kan een nummer met een dergelijke toon best smaken op de manier waarop Binary Star het hier invult.

Ten tweede zijn de beats hier erg goed. Het geluid is soms wat onzuiver, de bassen kraken hier en daar en de scratches staan te stil. Het geeft het geheel een low-budget gevoel dat hier perfect op zijn plaats is. Twee underground-MC's die met beperkt budget wat gaan lopen kakken op de industrie en de fake MC's. Met dit recept kan heel wat fout gaan, maar Binary Star houdt zich staande. Vele nummers hebben een nostalgisch midnineties gevoel. Zoals het jazzy "Glen Close", het triomfantelijk uptempo "Conquistadors", het loungy "New Hiphop" en "Indy 500" met zijn glasheldere pianoriedeltje op een stoffige basslijn die tijdens het refrein opgefleurd wordt door een blazer (midnineties-opbouw uit het boekje). Allemaal productioneel gezien het betere werk hier.

Dit is geen album zonder fouten of mindere momenten. Aan "Binary Shuffle" en "Fellowship" beleef ik minder plezier en voor het duistere, narratieve "Wolfman Jack" moet ik ook in de stemming zijn. Maar ik wil de kritiek enkel wat nuanceren. Dit is heel eerlijke hiphop. Ondanks de indruk die de MC's geven als zelfingenomen prekerige zeikerds straalt "Masters of the Universe" ook terzelfdertijd onschuld en bescheidenheid uit. Het beste nummer "Reality Check" bijvoorbeeld. Een eenvoudig doch charmant sfeervol jazzy beatje met de twee MC's die de beat rustig, pretentieloos kapot flowen, met zondags gemak, nonchalant en charismatisch. Of "Slang Blade" waar Senim Silla ogenschijnlijk zonder moeite en toevallig even een simpel beatje aan flarden flowt alsof hij gewoon even de studio binnenwipt, maar snel weer weg moet om zijn bus te halen. Het laatste hoogtepunt dat ik wil aanhalen is "Evolution of Man" waar OneBeLo de verliefdheid en liefde in rake beelden en bewoordingen weet te vatten.

Dit is een steengoed undergroundalbum dat vooral productioneel en flowtechnisch ontegensprekelijk hoge toppen scheert. De andere parameters zijn eerder subjectief en hangen af van ieders perceptie. De ene is moe van topics als in de meeste nummers hier, de andere vindt het vooral goed uitgevoerd. Soms ben je ook gewoon niet in de stemming voor een album als dit. De ene deelt mijn gevoel dat dit album charmant en puur klinkt, de andere vindt het amateuristisch en afgezaagd. Fair enough, van mij krijgt "Masters of the Universe" een dikke 4*

Erg goede cd. Reality check en Honest expression zijn goede nummers, maar echt 1 van mijn favorieten is: Slang Blade. Vind ik echt een heerlijk nummer.

avatar van alexander-r
Geniaal... Reality Check is natuurlijk heel erg bekend. Maar nummers als Slang Blade, Solar Powered en voor Conquistadors vind ik veel beter. Conquistadors is ook een van m'n favoriete nummers ooit...

avatar van ecktepatrick
Op play.com is ie 160 euro haha

Bad Request - play.com

avatar van Flipm0de
Heel apart. Ik luister veel One.Be.Lo, en ben een fan van hem, maar nog nooit dit album gecheckt tot vandaag. Dit gaat de komende week veel worden gedraaid, eerste luisterbeurt klinkt fantastisch.

avatar van Flipm0de
Geweldig album. Blijft zo mooi aan hip hop dat je altijd weer nieuwe fantastische dingen kan vinden. Om te beginnen, 4 sterren.

avatar van René.
Ja, hij had idd wel 10 minuten korter gemogen.

of 11.51 minuten, mooi rond getal

avatar van leatherhead123
Erg sterk album. One.Be.Lo en Senim Silla zijn beide echt geweldige rappers die goed op elkaar ingespeeld zijn. Vooral op nummers als Masters Of The Universe komt die chemie geweldig naar voren. Hoe ze elkaar op dat nummer afwisselen is echt van ongekend niveau. Uiteindelijk vind ik One.Be.Lo toch de beste van de twee en liefhebbers van dit album moeten ook zeker zijn solo-album gaan luisteren. Verder zijn de producties heerlijk en het feit dat ze soms een beetje amateuristisch klinken vind ik, hoe gek het ook klinkt, alleen maar bijdragen aan de sfeer van het album. Favorieten zijn Reality Check, Masters Of The Universe, New Hip Hop en Honest Expression. 4,5*