Scorpions - Blackout (1982)

West-Duitsland
Rock / Metal
Label: Harvest

1. Blackout (3:47)
  2. Can't Live Without You (3:46)
  3. No One Like You (3:56)
  4. You Give Me All I Need (3:38)
  5. Now! (2:33)
  6. Dynamite (4:12)
  7. Arizona (3:52)
  8. China White (6:56)
  9. When the Smoke Is Going Down (3:49)
  10. Running for the Plane [Unreleased Demo Song] * (4:04)
  11. Sugar Man [Unreleased Demo Song] * (4:10)
  12. All My Love [Unreleased Demo Song] * (4:26)
  13. Searching for the Rainbow [Unreleased Demo Song] * (3:58)
avatar van Kronos
Arizona moet het eerste nummer zijn dat ik van deze band ooit hoorde. Op de radio, ik herinner het mij nog heel goed. Mijn grote broer zat erbij en zei me dat dit de Scorpions waren. Geweldig nummer, heerlijk meeslepende riff. Een tijdje later kocht ik het album. En toen ik het voor het eerst draaide werd ik meteen weggeblazen door het keiharde openingsnummer.

avatar van jailhouserocker1
Voor mij veruit het beste wat ze hebben gemaakt en een van de beste hardrockplaten uit die tijd. Wat een heerlijke knallende rock met de geweldige riff-meester Rudolf Schenker (over ondergewaardeerd gesproken) die het allemaal gruwelijk strak neerzet. Zit geen enkel zwak nummer tussen met de knallers Now en Dynamite voor mij als hoogtepunt.

avatar van IJH15
'Blackout' is een sterk album van deze Duitse hard rockdinosauriër. Het gitaarwerk is erg sterk, de nummers zijn goed en de productie is prima. Grote pijnpunten zijn die refreinen die bestaan uit vier keer dezelfde regel en de stem van Klaus Meine, die ik niet altijd even goed trek (vooral in genoemde refreintjes).

Het album bestaat vooral uit lekkere, korte up-tempo rockers, maar ook het langere en wat tragere 'China White' is erg sterk en de afsluitende ballad 'When the Smoke is Going Down' is ook schitterend.

vier sterren

avatar van berrege
Aangenaam verrast. Geen hardrockliefhebber, maar dit kan ik wel pruimen.

avatar van qwolama63
ricardo schreef:
alleen lovedrive vind ik beter maar dit is wel de 2 e studioplaat van de scorpions,eigenlijk komt scorpions live het best uit de verf en dan met name tokyo tapes 4 voor deze

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Alleen is deze voor mij (net als Lovedrive en Tokyo Tapes een 5 waard)

eerste album met Mathias Jabs als gitarist? geen verkeerde vervanger voor Michael Schenker en het album is een voltreffer!

avatar van Kronos
Nee, Lovedrive is het eerste album met Matthias Jabs en hij vervangt niet Michael Schenker maar Ulrich Roth.

avatar van Brutus
Aardig album van Scorpions.
Alleen als ik luister naar de studio versie van Can't live without you en de live versie
wat is deze versie dan erg. Dit heb ik ook met The Zoo van het vorige album.

Op lovedrive speelt Matthias jabs inderdaad voor het eerst mee, maar de meeste nummers
worden door Rudolf en Michael Schenker gespeeld.

Kronos schreef:

Thanks maestro voor deze info. Overigens vind ik deze nummers nog beter uit de verf komen op World Wide Alive!!

Brutus schreef:
wat is deze versie dan erg. Dit heb ik ook met The Zoo van het vorige album.

Ik geef in beide gevallen toch de voorkeur aan de studioversies. World Wide Live is een leuk feestje, maar naar mijn mening worden de nummers niet naar een hoger niveau gebracht, zoals op Tokyo Tapes soms wel het geval was.

Kronos dat wag ik te betwijfelen. World Wide LIVE keihard in de auto is super en daar haalt de studio opnames het echt niet bij. Jabs gaat ook Live als een speer!!!!!!!!!

avatar van Kronos
Maar The Zoo hoeft voor mij niet als een speer te gaan. Integendeel. En wat is de meerwaarde voor Can't Live Without You? Die aanloop van bijna 2 minuten waarin Meine het publiek aanspoort alvast niet. En dat hij daarmee gedurende heel het nummer verder blijft gaan zeker ook niet. Leuk voor als je erbij bent en daarna nog eens leuk voor een keertje. Maar dan houdt het op.

Geef mij dus maar de strakke studioversie, die klinkt als een klok.

avatar van Johnny Marr
Prachtig album, vooral de eerste drie en de laatste twee nummers

avatar van Rockfan
Johnny Marr schreef:
Prachtig album, vooral de eerste drie en de laatste twee nummers

Chine White vind ik juist het minste nummer. Veels te langdradig.

avatar van gigage
De heruitgave van dit jaar bevat een extra schijfje met het RockPOP concert uit 1983 op DVD met de geweldige live kraker I Can't get enough (origineel van het Lovedrive album). Iron Maiden heeft haar concert van dat festival ook al eens uitgebracht en dat was mooi opgepoetst (tov de mono-tv uitzending) Weet iemand of dat dat hier ook het geval is?

avatar van gigage
Op een albumklassieker als Blackout horen geen bonusnummers. punt. (En al helemaal niet als ze sugarman heten)

avatar van gigage
Half puntje erbij vanwege de bijna ontstemde freaky solo op China White.

avatar van Kronos
Sommigen schamen zich voor het eerste album dat ze kochten. Ik niet. Blackout blijft geweldig. Ook hier schudt Rudolf Schenker het ene na het andere prachtnummer uit zijn mouw. Er wordt soms een refrein te vaak herhaald maar bij de mooie ballad waarmee het album afsluit is dat alweer vergeven en vergeten.

98/100

gigage schreef:

Onder het motto, beter laat dan nooit: Het beeldformaat is 4:3 en het geluid is mono.

gigage schreef:

De bonusnummers stellen inderdaad weinig voor. Al is het wel eens leuk de demoversie van Blackout te horen.

avatar van gigage
Dan biedt de dvd niet veel voordelen tov YouTube dus, helaas. Thanks voor de response.

In 1982 best een pittig, als in vol peper, plaatje. Dat ze later dan met de ballads flink aan populariteit winnen bij het grote publiek doet daar niks aan af. Ook de agressieve hoes draagt zijn steentje eraan bij. Draai deze nog geregeld.

avatar van Kronos
Ballads hoorden altijd al bij Scorpions. Die afwisseling maakt het juist zo goed. Op dit album het prachtige When the Smoke Is Going Down. Mooi contrast met bijvoorbeeld Now!

avatar van gigage
Yes indeed, maar daar werd toen het album niet speciaal voor gekocht. Het was (en is) een stoer album.

avatar van gaucho
Misschien wel hun beste, en anders toch zeker één van hun beste albums. Mooie afwisseling tussen de keiharde rockers en enkele wonderschone ballads (nou ja, China white zou je een semi-ballad kunnen noemen). Een of twee ballads per album waren altijd al al eigen aan de Scorpions, maar hier is het nog niet zo'n maniertje, zo'n formule geworden.

Al is de aanpak op dit album wel wat commerciëler geworden. Dat komt met name tot uiting in de productie. Maar in dit geval vind ik dat niet erg, de rockers spatten werkelijk van het vinyl af. Het was de eerste plaat die hen groot succes in Amerika opleverde, nadat ze daar met de voorgaande albums de basis voor hadden gelegd. No one like you werd - terecht - een forse hit.

Gave hoes ook - sluit perfect aan op de muziek.

avatar van gigage
Als menneke vond ik de langzame songs van Scorpions maar langdradig en saai. Nu zet ik ze het liefst in een playlist bij elkaar om van de eenvoud te genieten en in een soort van trance te geraken. The zoo, coast to coast, Animal Magnetism tot het hoogtepunt China White van deze Black Out. Ongeëvenaard.