Ozark Henry - Hvelreki (2010)

Belgiƫ
Label: EMI

1. Out of This World (4:48)
  2. This One's for You (3:50)
  3. Eventide (5:13)
  4. Godspeed [New Version] (5:58)
  5. Miss You When You're Here (3:34)
  6. A Night Sea Journey (5:10)
  7. Air and Fire (4:26)
  8. Yours and Yours Only (5:50)
  9. It's in the Air Tonight (5:02)
  10. Hvelreki (4:20)
  11. See the Lions (5:26)
  12. No Hands * (3:29)
  13. Memento * (5:04)
CHIEP (crew)
Met taalfout in de titel - als we deze blogger tenminste mogen geloven, met de single "Godspeed" uit 2007, maar zonder de single "Remains" uit 2009.
Vreemd.

khonnor
omg! nooooooo! gaan we de komende maanden nu weer lastig gevallen worden door deze volledig over het paard getilde coldplay goes lounge kloon?

alla, de komende maanden dan maar niet naar de radio luisteren in belgie.

ozark, maak nog eens iets dat zo inventief en spannend is als je eerste 2 plaatjes, iets waar je eerste ingeving NIET is: "k ga nog eens ne keer zoveel mogelijk plaatjes proberen te slijten"

zucht

CHIEP (crew)
Weer? Het is zijn eerste studioplaat in vier jaar tijd.
En wat mijn eerdere opmerking betreft: bij "Godspeed" blijk het om een nieuwe versie te gaan.

khonnor
maakt niet uit: zowel de vorige als birthmarks waren mooie plaatjes voor op de salontafel: nietszeggend dus. enkel the sailor not the sea had nog een paar "momenten".

dan maar zijn eerste twee albums waarvan vooral this last warm solitude een persoonlijke favoriet is..

oerlelijke cover trouwens, deze hvelreki. hij is al ni van de schoonste, en dan zo in t groot op zijn plaat staan? brrrrr....

durf trouwens wedden dat hij om interessant te doen zijn plaatje ook op vinyl zal uitgeven, met de ganse vinyl revival, quoi... wie zou dat nu kopen? plastieken muzak blijft immers plastieken muzak

edit: dat laatste... toch niet dus. wel een deluxe edition met twee bonustracks. marketing afzetterij maw

nicoot
Dude bedaar eens. Jouw wil is echt niet wet.

Het is z'n eerste plaat in vier jaar en als je zijn muziek, voorkomen, aanwezigheid, bestaan,... maar niks vind, bol het dan toch af van hier en besteed geen drie minuten van jouw en mijn leven aan een veel te lang bericht, vol quatsch en aanvallende, beledigende onzin.

Je hebt de plaat niet eens gehoord. Sailor Not The Sea vond ik ook een goede plaat, Birthmarks ook. Soft Machine ken ik niet, maar nu begin ik tenminste zonder vooroordelen aan Hvelreki.

"de komende maanden geen radio luisteren" of: hoe je ongelofelijk kan overdrijven. Er bestaat wel wat 'slechtere' muziek dan dit hoor. Ik vind 'm net één van de meer originele Belgische artiesten. Noem eens gelijkaardige muziek? Kan je niet zeggen van de gemiddelde Belgische rock, dance,...

khonnor
dude, voel je je aangevallen?

mijn mening over ozark is heel simpel: op zijn eerste 2 albums maakte hij een boeiende symbiose van pop, rock en allerhande electronica - warm en gloedvol, met het ene been in de mainstream, met het andere zoekend naar experiment

vanaf birthmarks is hij echter afgegleden richting salontafelpop, ie mooi klinkende popmuziek met dito melodieën voor op de achtergrond, die het heel goed doet in loungezaken allerhande. echt niet mijn ding.

ik kan perfect begrijpen dat hij dit doet om commercieel succes te boeken en van zijn muziek te kunnen leven. maar ik ben er ook van overtuigd dat hij ergens in zich nog een geweldige plaat heeft die meer is dan dat.

kom mij ook niet vertellen dat ozark een origineel artiest is. dat is hij namelijk niet (meer). 't is niet omdat hij een vrij kenmerkend stemgeluid heeft dat zijn muziek ook een eigen smoel heeft.

deze hvelreki is zeker beter dan the soft machine, maar een echt grote stap voorwaarts is het geenszins. het is een veilige plaat die het weer goed zal doen bij een breed publiek en die hem een spot zal garanderen op zomerfestivals allerhande. en das voor mij echt driewerf helaas...

avatar van bloempje24
khonnor schreef:
dude, voel je je aangevallen?

Ik ben het met het grootste deel van je betoog eens, maar lees ik het goed en heb jij al gehoord hoe de nieuwe plaat klinkt? De hoes doet niet veel goeds vermoeden, maar ik wil Ozark Henry niet bij voorbaat opzij schuiven. Daarvoor heeft hij toch een té grote staat van dienst op (vooral) zijn eerste 2 platen en 'Sailor not the sea'.

avatar van alpeko
This One's for You doet me erg denken aan Tongue van Bell X1.

CHIEP (crew)
Buiten het feit dat de eerste regel van dat nummer ook "This One's For You" is, hoor ik geen enkele overeenkomst.

indiegator
Wat mij betreft waren zijn eerste twee platen niet echt geweldig.
Zij laten een artiest horen die zoekende is en met niet al te geweldige resultaten.
Birthmarks daarentegen is een erg goede plaat en dat is mede dankzij de ietwat gecommercialiseerde weg die hij daar is ingeslagen. Zijn prachtige stem (die vanaf Birthmarks veel beter in de mix zit) heeft daar ook vast wat mee te maken.

Coldplay goes lounge is trouwens een niet al te beledigende term als je nagaat dat zij momenteel 1 van de grootste bands ter wereld zijn. Niet al te origineel moet ik zeggen maar een beetje lounge doet voor mij al wonderen.

The Sailor Not the Sea was ook al op vinyl dus dat verhaal gaat ook niet op.
Vinyl is altijd o.k. toch?
Goed dat er artiesten zijn die dat nog waarderen.

Een blinde zal dat beamen.

Laten we afwachten wat Ozar Henry ons te brengen heeft met Hvelreki.
de singel heeft wat mij betreft geen X factor dus ik hoop dat de rest van de plaat interessanter is.
Ik heb daarin wel een beetje vertrouwen in Ozark.

Ben benieuwd.

indiegator
Ik hoor trouwens ook totaal geen overeenkomst met Bell X1's Tongue.

avatar van Lost
[quote]indiegator schreef:
Een blinde zal dat beamen.

This One's For You vind ik echt slecht. Vergelijk dat eens met songs als Intersexual die echt raken en warm zijn. Pfft.

avatar van bloempje24
indiegator schreef:

Een blinde zal dat beamen.

Een hoes kan de aandacht van de muziek richting de performer brengen. Vaak is dat een slecht teken.

Een artiest zal ook niet voor niets met zijn snoet frontaal op de hoes gaan staan. Het geeft de boodschap dat de performer de klasse heeft en dat het meedoen/meespelen van die performer de reden is waarom je de cd moet kopen.

Met je kop frontaal op de hoes gaan staan is niet slechts narcisme, het is de meest gebruikte manier om verkoop te stimuleren.

Zoals een filmposter zich volledig richt op de steracteur die meespeelt. Men weet gewoon dat 80% van het publiek als volgt redeneert: ik ga naar een film VAN Julia Roberts.

Als een artiest of platenmaatschappij bewust de uitstraling van een cd richting de artiest brengt (commercieel uitgangspunt) en niet langer naar zijn muzikale werk (artistiek uitgangspunt), dan is dat in 9 van de 10 gevallen een voorbode van verdere artistieke compromissen op (ook) muzikaal gebied, wat voor de liefhebber meestal inhoudt dat er minder te genieten valt.

avatar van jokerman
Wat wil een hoes zeggen over de kwaliteit van de muziek? Niet veel lijkt me, kijk naar Working on a dream van Springsteen. Misschien wel DE lelijkste hoes van 2009, maar toch een prima plaat van een geweldige artiest.

Ik houd enorm van de sfeervolle muziek van Ozark henry, hij heeft me tot nu toe nog nooit teleurgesteld ,zowel op plaat als live, dus mijn verwachtingen zijn weer hooggespannen. Wel jammer dat er weer een gewone en "deluxe" editie uitkomt met slechts 2 bonustracks. Wat is het nut, breng gewoon 1 plaat uit.

Verders niets dan lof voor Piet Goddaer!

Hvelreki!

alpeko schreef:
This One's for You doet me erg denken aan Tongue van Bell X1.

Mij doet het erg aan Snow Patrol denken

indiegator
Of de platenmaatschappij de aandacht op de artiest wil richten kan me niet echt boeien.
We leven sowieso in een tijd waarin platenmaatschappijen te veel in de melk te brokkelen hebben.
maar wie weet vond Piet Goddaer zijn kop zelf wel zo aansprekend dat hij hem er op moest zetten en heeft diezelfde platenmaatschappij alles geprobeerd hem op andere gedachten te brengen

Ik heb de plaat vanmorgen aangeschaft op iTunes ( De deluxe versie voor de normale prijs. 9.99)
Vandaag al een aantal keren gedraaid en er staan weer een aantal verdraaid goeie nummers op.

Eventide, Miss You When You're Here, A Night Sea Journey en Yours and Yours Only kunnen wel eens in het rijtje beste tracks van Piet belanden.
De nieuwe versie van Godspeed is ook een heuse verbetering. laten we This One's For You dan maar voor lief nemen.
Van mij krijgt hij een 3.8 (afronden naar een 4 dan maar

Twee weken geleden pre-order geplaatst bij bol.com, gisteren viel Hvelreki op de deurmat. Wat een prachtige plaat. De eerste twee nummers zijn weliswaar erg toegankelijk maar trekken je wel de plaat in. De rest van het album is zeker niet mainstream. Knappe muziek van een muzikaal genie. 4 sterren zeker!

Alleen jammer dat bol.com me de versie heeft opgestuurd zonder bonusnummers. (zoek je de plaat op de site van bol.com dan staat hij daar mét bonusnummers. Voel me daardoor wel bekocht. Slechte zaak bol.com!

avatar van Kokuil
De een noemt het toegankelijk. De ander platte mainstream. Ik hoor bij de laatste categorie en kom helaas tot de conclusie dat dit vergeleken met The Soft Machine, The Sailor en Birthmarks een enorme stap terug is. Een zeperd.

En nee: een groeiplaat gaat het voor mij niet worden. Al was het maar vanwege die vreselijke teksten...

I Miss You When You're Here
Much More Than When You're Gone

of:

This One's For You
This One's For Me...

Oef....

Wat een gezeur over de hoes. Het gaat toch uiteindelijk om de muziek. En het moet gezegd worden: het is een verrekt goede cd van Ozark. Beter dan de Soft machine. Een cd met pakkende melodieen, veel dynamiek en soms een wat te vol geluid. Opener Out of this world pakt gelijk goed uit. Het zet de toon voor het album. 4,5 ster om te beginnen.

avatar van jokerman
Na de eerste luisterbeurt was het even schrikken, heeft ozark henry een knieval gedaan voor het grote publiek? Is het Ozark henry of toch Coldplay of Snow Patrol?????

Maar na de plaat wat vaker gedraaid te hebben kom ik ,gelukkig, tot de conclusie dat het een groeiplaat is. Je moet even door de eerste laag heen, maar als het kwartje valt kun je niet anders zeggen dat het weer een fantastisch album is van deze geweldenaar.

De stem van Goddaer, de prachtige melodieën en de productie bezorgen mij weer kippevel!!

Voorlopig 4 sterren maar dat zal vast nog wel stijgen.

avatar van Ruthjeuh
Een geweldige plaat naar mijn mening.
Er zitten enkele hele goede songs zoals a night sea journey en yours and yours only.
De eerste single this one's for you vind ik persoonlijk het minste geslaagd nummer. Ook de tekst is wat eentonig. De variatie is soms ook wel ver te zoeken maar voor de rest vind ik het een goede plaat

avatar van Madjack71
Goed gemaakt, maar Ozark komt Coldplay nu wel heel erg tegemoet, nu klinkt het allemaal wel heel toegankelijk, maar verliest Henry een stuk eigenzinnigheid, dat Ozark Henry maakte. Piet maakt prima kwalitatieve popliedjes, maar ben benieuwd of het nog op zal vallen tussen de grote meute bands die eenzelfde soort muziek maken. Blijft overeind dat ik vind dat Belgie, Nederland nog op de 1ste versnelling inhaalt als het gaat om kwalitatieve talentvolle bands.
Dit Hvelreki weet vooral tegen het eind te overtuigen met meeslepende nummers, waardoor mijn waardering ervoor nog ruim uitvalt.

MindRuler
khonnor schreef:
alla, de komende maanden dan maar niet naar de radio luisteren in belgie.

Ik luister al jaren niet meer naar de radio, oa vanwege deze Prozac Henry.

avatar van LucM
Niettegenstaande de meestal gunstige kritieken en goede verkopen kan dit album van Ozark Henry mij maar matig bekoren. De subtiele experimenten hebben hier veelal plaats gemaakt voor bombast en af en toe speelt Ozark Henry ook leentjebuur (bij Coldplay's X&Y bv.). Wat mij vooral stoort zijn de soms goedkope refreinen en dito teksten (This One's For You, This One's For Me). Pas vanaf A Night Sea Journey haalt Ozark Henry af en toe terug zijn vroeger peil (It's in the Air Tonight vind ik zelfs een prima popsong) maar globaal kan dit album niet tippen aan zijn voorgangers en voegt het te weinig toe aan zijn oeuvre. Hebben wij daarvoor 4 jaar lang moeten wachten?

avatar van Mctijn
Waardeloze 1e helft, vanaf A Night Sea Journey wordt het aardig. Een wereld van verschil in kwaliteit van zo'n beetje alle voorgaande albums.

avatar van JJ&Joan
Goed dit is geen Birthmarks. Maar toch wel een goeie CD.
Van mij mag het gerust soms es catchy zijn. Leuke songs voor op de radio: niets op tegen.

En de volgende CD dan weer met wat meer diepte.

avatar van Monsieur'
Heb dit altijd gewoon een goede Ozark Henry plaat gevonden. Afgezien van Air and Fire en This One's For you bevat het stuk voor stuk mooi uitgesponnen liedjes. Dat het bij vlagen geproduceerd en toegankelijk klinkt vind ik helemaal niet zo erg. Nummers als A Night Sea Journey, Yours and Yours Only en It's In The Air Tonight bewijzen dat Piet Goddaer een donker randje kan creëren. Een album geheel in die stijl is het helaas niet geworden en dat is naar mijn mening een gemiste kans. Prachtige teksten als
Is this my journey
Am I seeing death upon a horse
Is it to break me
Locked from the world
Am I on a mountain
Am I where you wanted me to be
Dead to it all
Locked from the world
With all that darkens my every dream
With all that starts the very end of me
I'm facing the sky
To all that goes down with me

Goddaer is eigenzinnig, doet wat hij wil. Erg benieuwd naar zijn nieuwe plaat 'Us'. Ik hoop dat hij er wederom prachtige teksten op zet.