Kleine Viezerik - N Zie de Boy (2010)

Label: Pitu

13. Ik Rock
  14. Shawty
  15. Reality Check
avatar van Capo Regime
Pitu Records bestaat al acht jaar en frontman Kleine Viezerik (KV) is minstens twee keer zo lang bezig met muziek. Toch zijn beide pas het afgelopen jaar zich wat duidelijker gaan manifesteren. Kleine Viezerik wist vooral met zijn distinctieve flow en eeuwige liefde voor de hoofdstad bij veel luisteraars de juiste snaar te raken. Tijdens de Bang Bros-tour ontpopte de Amsterdammer zich ook nog eens als ware entertainer, waarbij elke beweging en elke zin het publiek wist te vermaken. Toch is het cv van de rapper nog bescheiden, met de mixtape Mooi Kwaai Boy als enige noemenswaardige prestatie. Het is dan ook niet gek dat NZIEDEBOY, het debuut van KV, één van de binnenlandse albums is waar het meest naar wordt uitgekeken.

NZIEDEBOY wordt ontketend met de banger Young Shottas die meteen laat horen waarom Kleine Viezerik zich onderscheidt van anderen. Met een machtige stem en onheilspellende raps beweegt de rapper zich als een ware heerser voort op een aanstekelijke beat van Sliscobars (die overigens alle producties op het album verschaft). Het zijn niet eens de teksten zelf die indrukwekkend zijn, maar de overtuiging en het venijn die elk woord voortstuwt is overweldigend. Met dezelfde gedecideerdheid en gevoel zijn tracks als Hitman, Ik Rock en Reality Check gevormd, die het om die reden ongetwijfeld goed bij de mensen zullen doen.

Toch staat NZIEDEBOY niet alleen in het teken van spierballentaal. Kleine Viezerik neemt op zijn album uitgebreid de tijd en ruimte om het vrouwelijke geslacht aan te spreken. Deze nummers zijn voorzien van r&b-refreinen, twinkelende producties en een zachtaardigere KV die zijn overredingskracht niet verliest. Het is wel jammer dat er op NZIEDEBOY meer van dit soort nummers staan dan bangers. Hierdoor worden de knallende tracks, waar KV toch het beste op klinkt, wat overstemd. Daarnaast zijn al de milde tracks bij elkaar gegroepeerd en om die reden verliezen deze degelijke nummers een deel van hun uniekheid.

NZIEDEBOY zal zeker gretig worden ontvangen door de fans van Kleine Viezerik. De rapper strooit met veel precisie en flair zijn woorden op de veelzijdige en meeslepende producties van Sliscobars. Er staan weinig samenwerkingen op de plaat, maar dat is nergens storend omdat KV zelf boeiend genoeg is om de aandacht vast te houden. Toch zijn er wat foutjes gemaakt. Zo is de verhouding tussen bangers en gevoelige nummers niet helemaal uitgebalanceerd, vooral als je nagaat dat KV zijn meeste fans heeft weten te strikken met nummers als Tattoo Boyz en Vo D A 2. Daarnaast volgen nummers van hetzelfde type elkaar vaak op, waardoor het wat eentonig wordt. Maar ondanks deze minpuntjes is NZIEDEBOY een prima debuut, waarmee Kleine Viezerik en Pitu Records hun positie in de Nederlandse scene zeker verstevigen.

Bron: Hiphopleeft