Eligh - GreyCrow (2010)

5. Find Yourself
  6. When I'm a Dad
  7. Wish I Would

met Inspired Flight

8. Miss Busdriver (Rachel)
  9. Shine

16. Maybe So
  17. Suffocate

met Marty James, Paul Datah en Lisa Ahlstrom

Rene1979
Ja tuurlijk alles moeten ze luisteren. Maar das wel veel van het goeie.

avatar van Osiris Apis
Murs - The End of the Beginning (2002) en The Grouch (oudere albums) moet je checken. De groep albums vind ik niet zo bijzonder.

MAS
Bedankt voor jullie tips. Die LL plaat heb ik net voor het eerst beluisterd. Murs - TEOTB ga ik nu luisteren.

avatar van Silky & Smooth
Een onbekende voor mij, maar vanwege vele reacties op MuMe kan ik het wel een grote onbekende noemen. Zoals gezegd: ik ken de beste man niet, dus ik kan geen vergelijkingen maken met eerder albums. Een paar gastartiesten (Brother Ali en Aesop Rock) zijn wel bekender voor mij. Het zijn ook geen gastartiesten die je op een zomaar willekeurig hip-hopalbum vindt, dus dat is een goede teken.
Over het album: leuk en aanstekelijk! Eligh is als rapper leuk om aan te horen. Hij rapt duidelijk en af en toe komt hij heel fel uit de hoek. Toch was ik een beetje opgelucht toen het deel met veel gastartiesten kwam, want Eligh begint na een tijdje toch te vervelen. De producties zijn ook allemaal in orde. (Zijn ze door Eligh zelf geproduceerd?) Soms heb ik even het gevoel dat de producties net niet af zijn. Ze zullen wel af zijn, maar ik mis het beetje extra. Het aanstekelijk aan dit album zijn nummers als Miss Busdriver, Love Ov My Life en nog een paar erg leuke tracks.

En over de autotune, aangezien dit album vaak by MBDTF van Kanye West wordt aangehaald. Ik, die meestal geen problemen heeft met creatief gebruikte autotune, vind het hier toch soms een beetje over de top. Het voegt heel vaak wat toe op GreyCrow, maar soms gaat het iets te ver.

avatar van -marco-
PFFFF, Eligh komt "onverwacht" hard zeg!!! PROPS

Zowel op de productie's als zijn raps!!

MAS
Doet Eligh jullie niet aan Outkast denken?

avatar van Rhythm & Poetry
Soms:

Rhythm & Poetry schreef:
Love Ov My Life vind ik zelf een van de hardste nummers van dit jaar: doet denken aan het oudere (en betere) werk van Outkast. Dat heb ik overigens ook bij sommige andere nummers, het doet wat denken aan de classics van Andre 3000 en Big Boi.

thgryda schreef:
Dit deed mij ook al heel erg denken aan big boi. Ik dacht al dat ik de enige was. Love ov my life is inderdaad een van de beste nummers op deze plaat en daar is het outkast gevoel inderdaad het meest uitgesproken.

MAS
Oke slecht gelezen zie ik.

avatar van Rhythm & Poetry
Eligh heeft binnen de hiphop wat weg van een einzelgänger. In 2009 bracht de qua flow vliegensvlugge MC een plaat uit in samenwerking met zijn moeder, wat ongebruikelijk mag worden genoemd, en dit jaar zijn er op zijn album GreyCrow autotune-refreintjes te vinden. Natuurlijk, in de mainstream fungeert deze stemvervormer vaker als instrument, maar in de underground wil het (op zijn zachtst gezegd) maar niet populair worden. Overigens kent GreyCrow verder weinig bijzonderheden: op het hoge rapniveau van Eligh na.

Het is moeilijk aan te geven wat aan GreyCrow het opvallendste is. De razendsnelle flow van Eligh (die overigens wel goed is te volgen), de levendige en volle producties of de zo nu en dan opvallende refreintjes, die verrassend zijn doordat de door velen verafschuwde autotune een belangrijke rol speelt. Dat de stemvervormer wel degelijk leuk in de muziek kan worden verwerkt bewees Kanye West eerder al (op MBDTF bijvoorbeeld), maar voor de luisteraars die nog niet zijn overtuigd biedt GreyCrow wellicht uitkomst. Want zolang het instrument subtiel wordt ingezet en het als elektronisch hulpmiddel fungeert om de sfeer wat buitenaardser te maken komt het de muziek ten goede.

Maar Elighs album bevat (uiteraard) meer dan autotune. Op GreyCrow brengt de rapper zijn verbluffende talent om zinnen snel aan elkaar te rijgen ten gehore. Dit doet hij weliswaar met een monotoon en wat emotieloos stemgeluid, maar dat kan de pret nauwelijks drukken. Zo toont de MC wel aan tekstueel gezien op een hoog niveau te kunnen presteren. Op de LP blikt hij voornamelijk terug op de afgelopen zeven jaar, zonder al te sentimenteel te worden, en wil hij aantonen dat hij binnen deze periode is gegroeid. Een andere reden dat het luisteren naar GreyCrow niet gaat vervelen is omdat Eligh zo nu en dan wordt afgewisseld door (sterke) gastartiesten. Onder meer Aesop Rock, Brother Ali en The Grouch leveren een bijdrage en doen dit met verve, doordat ze beschikken over een aantal belangrijke MC-elementen; een krachtig stemgeluid, een verfijnde flow en dito teksten).

En dan zijn er nog de producties die, op twee na, ook van Elighs hand zijn. Deze beats zijn triomfantelijk. Euforische blazers weerklinken bij tijd en wijle, terwijl de drumstokken steeds in vlot tempo over het drumstel lijken te dansen. Een groot gedeelte van de instrumentaties is dan ook dansbaar door de elektronische invloeden, maar voor de pure hiphopliefhebber zijn er ook typerende, haast ouderwetse beats op GreyCrow te vinden: bestaande uit ongekunstelde en meer organische samples.

En zo heeft de plaat drie opvallende eigenschappen die het allemaal meer dan de moeite waard maken GreyCrow te beluisteren. Drie kenmerken die bovendien goed samengaan en elkaars (beperkte) gebreken prima opvullen. Om een voorbeeld te geven: de stem van Eligh alleen kan op den duur vervelen, maar in combinatie met de frisse beats en refreintjes doet het dit geen moment. En zo is er op GreyCrow voor elk nadeel wel een voordeel te bedenken.

www.hiphopleeft.nl

avatar van FlyLo
De vergelijking met Outkast gaat absoluut op. Dit album is een soort Aquemini in een modern jasje. De autotune stoort me hier geenszins. Aangename plaat, ook de instrumentals zijn vermakelijk. Jammer dat zijn stem & flow me na een tijdje beginnen te vervelen.

avatar van Elohim
Ik stoor me heel erg aan de autotune! Op dat na vind ik dit dan wel een best lekker album. 3,5*

avatar van De-noir
Shit waar komt die sample vocal 'you may find your self' nou toch vandaan... irritant, ik kom er maar niet op.

avatar van Elohim
Kan iemand me trouwens een ander Eligh album aanraden? Want ik heb zo het gevoel dat Eligh echt heel dope is, maar ik kom hier maar lastig door omdat ik meerdere nummers meteen doorklik omdat er zo'n vervelend autotune refreintje in zit.

Trouwens, op Miss Busdriver is geen autotune, dacht eerst van wel xD

avatar van thgryda
De-noir schreef:

Lijkt me vrij duidelijk

Is toch vrij bekend deze?

avatar van Elohim
Voor mij niet hoor, maar damn... dat had ik echt niet verwacht. xD

MAS
Verhoogd naar 4,5! Sinds dit album uit is luister ik hem met enige regelmaat en het gaat nooit vervelen!

avatar van zaaf
Elohim schreef:

Trouwens, op Miss Busdriver is geen autotune, dacht eerst van wel xD
lekker tijdig gereageerd toch? ik raad je Poltergeist aan... of heb je die allang een spin gegeven?