The Sweet - Live at the Rainbow (1973)

Alternatieve titels: Live | Ballroom Blitz - Live 1973

Label: BMG

1. Intro (1:37)
  2. Hell Raiser (3:36)
  3. Burning / Someone Else Will (5:53)
  4. Rock'N'Roll Disgrace (4:24)
  5. Wig Wam Bam (3:04)
  6. Need a Lot of Loving (2:58)
  7. Done Me Wrong Alright (8:14)
  8. You're Not Wrong for Loving Me (3:19)
  9. The Man with the Golden Arm (13:02)
  10. Little Willy (4:39)
  11. Teenage Rampage (3:35)
  12. Rock'N'Roll Medley (8:28)
  13. Ballroom Blitz (4:26)
  14. Blockbuster (5:31)
avatar van Jan Wessels
Ah, the Sweet. Als jochie van 10 mijn favoriete band. Als eind dertiger de verzamelaar Ballroom Hitz gekocht. De oudere plaatjes vind ik maar niks, vanaf Blockbuster gaat mijn jeugd weer leven. Langzamerhand wordt de band hergewaardeerd. Ik las dat ze live zeer overtuigend waren en heb de cd Live at the rainbow aangeschaft. En ja, hoor, spelen kunnen ze. Rauwer dan de studioplaten en met hoorbaar plezier gedaan. De intro is geweldig (big band muziek wat overgaat in Hell Raiser) en daarna gaat het overtuigend ruig weer verder. Ik denk dat deze cd veel mensen zal verbazen (huh, is dát the Sweet?). Jammer genoeg is deze band altijd onderschat geweest. Onterecht naar mijn mening.

EVANSHEWSON
Ja, Jan, vanaf Block Buster, Ballroom Blitz en later waren hun singles gewoon top. Na de breuk met Chinn & Chapman begonnen ze zelf nog hits te schrijven, zoals Fox On th Run, maar even snedig als die Chinn & Chapman hits waren die niet meer.
Deze liveplaat is groots; ze spelen de pannen van het dak, Rock'n Roll Disgrace, Need A Lot Of Loving waren geen singles, maar zijn grandioze rocksongs, zoals de meeste hier.

Aanrader !

****1/2

Fan vanaf mijn 13 jaar. Jammer genoeg The Sweet nooit live gezien vanwege ban in Belgïe. Nu probeer ik zoveel mogelijk livemateriaal van mij jeugidolen te pakken te krijgen. Is deze live LP/CD te koop of is dit een bootleg ?

avatar van Jan Wessels
Kalief schreef:
Is deze live LP/CD te koop of is dit een bootleg ?

Deze cd is (of was?) gewoon te koop en het is geen bootleg. Uitgebracht op het BMG label als 74321 69859 2.

avatar van Rockfan
The complete concert. Gaven ze maar een optreden van iets meer dan een uur ?

avatar van Rinus
Geweldig live album, al heb ik hem in een totaal andere layout qua package. (nummers zijn hetzelfde). Je hoort hier een energieke rockband, waar de vonken vanaf vliegen.

avatar van Rinus
Sommige tracks van dit album stonden al op "Strung Up". Mijn versie van dit album dateert al uit 1984. Deze is stereo. Bovenstaande versie is een geremasterderde, maar wel mono uitvoering van het concert. Waarschijnlijk ook gedaan, om de "fouten" in de stereo opname, origineel opgenomen door de BBC, te maskeren.

Alles bij elkaar toch wel de beste live opname van de band, en Brian is zeer goed bij stem.

avatar van AOVV
Fijne live-plaat van The Sweet, het plezier spat er waarlijk vanaf. De medley is geweldig, en er worden een aantal spetterende hits gespeeld, zoals Hell Raiser, I Need a Lot of Lovin', Little Willy en het fabelachtige tweetal dat de plaat mag afsluiten, Ballroom Blitz en Blockbuster. De drumsolo is fraai, maar zou met beeld erbij wellicht nog beter uit de verf komen.

Voor het overige is dit een strak concert, tjokvol energie en enthousiasme. Ik mag deze band wel.

4 sterren

Kalief schreef:
..Jammer genoeg The Sweet nooit live gezien vanwege ban in Belgïe. ..

vanwaar deze ban?

2 dagen geleden overleed Steve Priest. RIP.

avatar van BlueJean
Brumble schreef:

vanwaar deze ban?

Ik weet niet alle details, maar Steve en Brian werden na een concert in België gearresteerd wegens "obsceen gedrag" op het podium (wat dat dan ook inhoudt). Het management wist ze na enkele dagen uit de cel te krijgen, maar als de jongens ooit weer in België zouden optreden of touren, zouden ze alsnog opnieuw de bak in draaien.