Daan - Simple (2010)

1. Protocol (5:28)
  2. Victory (3:46)
  3. Wifebeater (3:45)
  4. A Single Thing (4:09)
  5. I'm What You Need (4:36)
  6. Exes (3:26)
  7. Swedish Designer Drugs * (3:27)
  8. Icon (2:57)
  9. Ashtray (3:05)
  10. Simple (4:26)
  11. Housewife (4:51)
  12. The Fool * (3:21)
  13. Brand New Truth * (4:17)
  14. Neverland * (4:29)
  15. Drink & Drive (2:50)
  16. Bad Boy, Bad Girl (4:13)
  17. Gabriel (5:51)
  18. La Gueule du Loup * (2:56)
  19. Decisions * (3:41)
Daan is altijd een beetje aan de zijlijn blijven staan bij mij ondanks het feit dat ik zeer graag naar muziek van onze zuiderburen luister. Profools was ooit mijn eerste kennismaking en dat album kwam al snel onder een dikke laag stof terecht. Daarna ben ik zijdelings wel eens wat blijven proberen maar echt aanslaan deed het nooit. Misschien te divers, te variërend in kwaliteit waardoor het nooit de volle aandacht kon vangen.
Ik heb er geen echte verklaring voor en daarmee bleef Daan altijd in de schaduw staan van veel collega-artiesten uit België terwijl het misschien helemaal niet terecht is.
Toen muziekobsessie me attent maakte op dit album wist ik dat ik er zeker naar moest gaan luisteren daar onze smaak toch redelijk overeen komt en als we elkaar tippen is dat zeer bewust in de wetenschap dat het haast wel zeker zal gaan aanslaan.
Ik wil niet zo ver gaan als hij door dit album 'naar de nummer 1 positie over 2010 te laten knallen', maar ik ga een eind mee in de bewering dat dit een mooi album is geworden en dat andere versies zeker niet altijd kwaad kunnen.
In dit geval al helemaal niet want doordat Simple rustig gehouden is (lees: akoestisch) en het zijn titel eer aandoet is het juist beter geworden dan het andere werk wat ik van de man ken.
Het niveau blijft hoog, de sfeer prachtig en de instrumentatie geheel in mijn straatje. Isolde Lasoen en Jean-Francois Assy begeleiden Daan zeer bekwaam en als de cello een hoofdrol speelt ben ik al zeer makkelijk te veroveren. En veroveren doen ze dus met Simple.
Daan op de simpele toer blijkt voor mij persoonlijk een schot in de roos! Zo wil ik hem wel vaker horen eigenlijk en laat dit dan maar gelijk het startsein zijn om ouder werk eens opnieuw tevoorschijn te toveren en kijken of het nu misschien beter gaat aanslaan.