ML - Everyone Looks Like Somebody Else (2002)

Electronic
Label: n5MD

1. Shake 'N Staple (4:24)
  2. Librarian (4:35)
  3. Sidedish (3:41)
  4. Adjustable Height (2:57)
  5. Turtle Town (5:43)
  6. Flanklet (4:26)
  7. My Xmas Tree & Me (7:16)
  8. Mr. D&d (5:13)
  9. No ;) on the :) (5:26)
  10. Sneakerwave (6:31)
  11. Short Instrumental (1:25)
  12. Quick Kit (4:11)
  13. Secret Morsel (0:14)
  14. Trainee (1:21)
  15. No Tradebacks (4:49)
  16. Engrailed (3:34)
  17. (U R My) Dentist (0:49)
avatar van Onderhond
1,5
Na geweldige tracks op de n5MD verzamelaars (MD), was ik enorm benieuwd naar dit album. De verwachtingen lagen hoog met andere woorden. Jammer genoeg bleken ietwat negatieve berichten op het net niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Waar het meeste ML werk dat ik kende lekker dromerig was, klinkt dit album te dof, soms saai zelfs, en weet het maar weinig te beroeren. "Shake'n'Staple" opent wel aardig, maar is toch al een kleine indicatie dat het niet de topper wordt die ik verwachtte. Ook "Librarian" is wel aardig, maar vooral melodisch is het net allemaal iets te groovy. "Sidedish" is de eerste mooie track, zeer aardige melodie en lekker gekraak, maar al snel weer gevolgd door een mindere track. "Adjustable Height" is muziek waar ik weinig mee kan. Waarschijnlijk wel wat voor de BoC fans, zo voelt het toch. Van die warme, wollige tracks, ware het niet dat ik allergische reacties vertoon bij dit soort wol. "Turfle Town" is weer iets beter, maar verre van hoogstaand. Wel lekker gekraak, melodisch is het allemaal niet echt boeiend. "Flanket" slaat de bal helemaal mis, en ook "My Christmas Tree And Me" is verre van mooi. "Mr D&D" bevestigt de dip.

Met "No On The " kruipt het album weer uit dit dal. Was frisser en leuker klinkende track. En ook "Sneakerwave" is aardig, licht cruchy geratel met hier en daar een mooie wave die opduikt. De eerste track die traces van ML's genialiteit laat uitschijnen. Jammer genoeg wordt dit niet verdergezet, "Quick Kit" is weer een wat doorsnee track. Niet echt vervelend, maar meer dan saai behang is het eigenlijk ook niet. Trackjes worden ook wat korter naar het einde toe, zo'n "Secret Morsel" van 14 seconden voegt jammer genoeg ook amper wat toe. "Trainee" is degelijk, net als "No Tradebacks", en ook "Engrailed", de laaste echte track weet niet te pieken. Afsluiten wordt gedaan met "(U R My) Dentist", die al het voorgaande bevestigt. Zielloos en inspiratieloze IDM.

Jammer dus, want had hier toch van wat verwacht. Maar geen enkele piek, enkel middelmaat en enkele redelijk diepe dalen. Veel meer dan 1.5* kan ik hier dan ook niet aan kwijt. Gemiste kans.

avatar van bas
bas
Ik hoor er zo hier en daar wat Cylob trekjes in. OK, het is allemaal wat flauw, futloos. Wel alsof ML het probeert maar er gewoon niet meer in zit. Een beetje..... amateuristisch? ik houd het op 2*