IAMX - Live in Warsaw (2008)

1 stem

Electronic / Rock
Label: Vision

1. The Alternative (5:45)
  2. Bring Me Back a Dog (3:45)
  3. The Negative Sex (3:23)
  4. President (4:31)
  5. Mercy (6:01)
  6. Lulled by Numbers (4:19)
  7. Kiss and Swallow (5:27)
  8. Spit It Out (6:08)
  9. Song of Imaginary Beings (5:11)
  10. Missile (3:44)
  11. Your Joy Is My Low (6:05)
avatar van E-Clect-Eddy
Heruitgave uit vandaag. Ben benieuwd.

avatar van E-Clect-Eddy
Eerste live album van Electro / Synthpop / Alternative Rock act IAMX uit 2008 opgenomen in Polen voor een live radio uitzending met publiek erbij. Nadien afgemixt in de IAMX studio voor die op vinyl verscheen exclusief via de website van de band, totdat die uitverkocht. Nu dus als stream beschikbaar.

Nummers van het eerste en tweede album (Kiss + Swallow / The Alternative) in de setlist.

Kan goed begrijpen dat Chris ruim 12 jaar gewacht heeft met het als stream beschikbaar maken van dit album. De band sprankelt niet echt, het klinkt wat mechanisch... zit weinig warmte in de zang, zeker de eerste nummers. Nu heeft Chris ook wel een iets theatrale maar onderkoelde manier van zingen, maar op de downtempo nummers kan hij echt wel mooi, melancholisch en warm klinken.

Wel zingt Chris zuiverder (en minder schel) dan wat ik op dit moment hoor op zijn meest recente live album Echo Echo (2020) die eerder dit jaar uitkwam.

De mix van instrumenten vind ik ook niet ideaal, zo klinken de beat hier en daar wat blikkerig. De piano staat af en toe te veel vooraan en de bass vaak moeilijk te onderscheiden. Er zit ook veel distorted effect op de gitaar die niet mooi is vastgelegd. Genoeg puntjes van kritiek.

Ik werd vanaf President geïnteresseerd in deze act en pas vanaf Kingdom of Welcome Addiction (2009) een fan. Had dus liever een live registratie gehoord zo omstreeks 2010.

Voor de fans van het eerste uur is dit wel een must-have. Toen de band nog relatief onbekend was en met President net hun eerste 'hit' hadden gescoord.

band
Janine Gezang: keyboards/synths, backing vocals & bass