Jim Sullivan - U.F.O. (1970)

Folk / Rock
Label: Monnie

1. Jerome (2:44)
  2. Plain as Your Eyes Can See (2:25)
  3. Roll Back the Time (2:10)
  4. Whistle Stop (2:40)
  5. Rosey (3:19)
  6. Highways (2:46)
  7. U.F.O. (2:46)
  8. So Natural (3:02)
  9. Johnny (4:03)
  10. Sandman (2:29)
avatar van Droombolus
Dè archief vonst van 2010. Sullivan was een L.A. singer-songwriter met een dusdanig fanatieke aanhang dat er USD 17.000 opname budget opgehaald werd bij een paar liefhebbers en er speciaal voor deze LP een platenlabel uit de grond gestampt werd.

Het is een wat gedateerd klinkende groeibriljant waarop Sullivan terzijde gestaan wordt door leden van de fameuze Wrecking Crew. Volgens zijn fans van damaals is dat ten koste gegaan van de orginele sfeer van zijn muziek, maar dat zullen we helaas nooit kunnen checken want 5 jaar na de release van UFO ( en na nog een plaat op Playboy label ) liep Sullivan de woestijn in om nooit terug te keren.

Ik krijg hem na een weekje nauwelijks mijn speler meer uit en roep nu dus: Vette aanrader voor de liefhebbers van vroege 70s ruwe bolster/blanke pit singer/songwriter werk. Een meer gedegen oordeel volgt nog ............

avatar van muziekobsessie
wat een verhaal zeg, dan luister je er toch anders naar. Zag dat hij met fred neil werd vergeleken dus ben ik gelijk geintresseerd. jerome en rosey erg mooi!! doet me eigenlijk meer aan Tim Rose zijn debuut denken.

avatar van willemmusic
Wat een ontuitputtelijke goudmijn van singer/songwriters waren toch de '60-70'er jaren, in het voetspoor van Dylan bloeide dit genre vooral in de USA.
Nu heb ik er weer een held bij : Jim Sullivan, onlangs bij vrienden ontdekt, maar allang hier op MuMe door een paar bijdehanten !
Zijn stem doet mij denken aan Dan Penn en vooral Tim Hardin.
De arrangementen zijn mooi, (de hand van Leon Russell of Jack Nitzsche ?) maar alleen met een band komt een soul in zijn dromerige country-achtige songs. Vooral New Orleansdrummer Earl Palmer met zijn door elastiekjes en paperclips bijelkaar gehouden drumkit stopt er flink wat peper in, een genot om te horen.
De plaat duurt alleen een beetje kort om echt hoogte van Jims capaciteiten te krijgen.
Hier staat het hele verhaal over deze prachtplaat.

avatar van philtuper
Prachtig album idd! Zit momenteel sowieso in de vergeten-pareltjes-fase. De volgende platen draai ik de laatste tijd ook regelmatig en zijn alle de moeite waard! album, Cowboy - Reach For The Sky, Louie & The Lovers - Rise, Goldberg - Misty Flats, John Hartford - Gentle On My Mind and Other Originals en Kenny Knight - Crossroads.
Benieuwd wat willemmusic, muziekobsessie en Droombolus van deze albums vinden.

avatar van willemmusic
Dank voor de tips, philtuper, mij grotendeels onbekend, ik ga er kalmpjes achteraan.

avatar van Droombolus
Kenny Knight kan ik niet echt inkomen vrees ik.

John Hartford vind ik tussen hartverwarmend naïef en schmaltzy inzitten. Ik heb de Life, Love & Music 2CD met z'n eerste 5 LPs, geweldig als je de zondagochtend lekker luchtig wil beginnen !

Er zijn nog zoveel prima platen van vroegâh die tussen wal en schip gevallen zijn en door de jaren heen op CD verschenen. Ik roep dan altijd gelijk Jonathan Edwards maar daar schijnt prakties niemand aan te willen

The Ship is er ook zo een, een zo donker paard dat ik er pas recent achter kwam dat ie al in 2009 op CD verschenen was. Ik deed het al jaaaaaren met een gedigitaliseerde versie maar met de CD komen er nog weer meer subtiele details in hun harmonieën bovendrijven.

Droombolus schreef:
Kenny Knight kan ik niet echt inkomen vrees ik.

Louie & The Lovers , Goldberg en Cowboy zijn volledig langs mij heen gegaan vrees ik ?
Wow... Kan me er niks bij voorstellen maar goed, ieder zijn ding. Tis ook wel zo dat als je ze een paar keer draait het kwartje misschien wat meer valt. Ik ga ondertussen The Ship en Jonathan Edwards eens proberen.

Droombolus schreef:

The Ship (Reprise)

Wie nog meer vergeten pareltjes wil ontdekken kan ik van harte het label Light In The Attic aanbevelen!

avatar van nlkink
Heb 'm al een tijdje in bestelling staan. Beluister het album momenteel op het werk via Youtube. Intrigerende man en een intrigerend verhaal.

avatar van nlkink
Heb de bestelling bij mijn lokale platen- en CD-zaak in goed overleg geannuleerd (in plaats daarvan laten zij Gene Clark Sings For You in juni aanrukken) en heb 'm via een verkoper bij Discogs voor € 16,-- incl. P&P besteld. Het kan nog een of twee weken duren en dan heb ik 'm eindelijk. Uiteraard ken ik het album van Youtube maar het klinkt toch stukken beter vanaf CD.

avatar van Joshua68
Je had ‘m bijna een jaar lang in bestelling?

avatar van nlkink
Inderdaad. En daar werd ik afgelopen woensdag aan herinnerd. Ik was eerlijk gezegd vergeten dat ik 'm had besteld.

avatar van heartofsoul
Intrigerend album, vooral dankzij de sublieme instrumentatie, met dank aan The Wrecking Crew, zo begrijp ik. Helaas, de liedjes vind ik een beetje bleek, en het stemgeluid van Sullivan vind ik ook niet zo mooi.
Ik blijf het evenwel proberen, want hierboven wordt gesproken over een “groeibriljant”. Al zijn er wel meer alom bejubelde albums, die ik maar matig vind...

heartofsoul schreef:
hierboven wordt gesproken over een “groeibriljant”.

En daarmee heb ik het woord geen geweld aangedaan. Ik loop, 9 jaar na dato, nog regelmatig met liedjes van deze plaat in m'n kop en hij gaat nog regelmatig de spelert in.

En dat terwijl ik de afgelopen jaren eigenluk voor het grootste gedeelte audiofiel jeugdsentiment draai en andere archief relieses waar ik damaals van uit m'n dak ging ( Bob Carpenter - Silent Passage en Michael Fennelly - Love Can Change Everything om er maar een paar te noemen ) staan te verstoffen .............

avatar van heartofsoul
Muziek beluisteren, dat is (voor mij) een mysterieus proces. Doorgaans weet ik bij eerste of tweede beluistering een album gelijk op waarde te schatten, maar soms gaat er letterlijk jaren overheen voordat ik de muziek omarm, of voor mijzelf diskwalificeer. Dit album is daar een voorbeeld van, maar ik vermoed dat het alsnog goed komt... En bij klassieke muziek (waar ongeveer de helft van mijn luistertijd aan opgaat), ligt het nog veel ingewikkelder. Begin bijvoorbeeld pas de laatste jaren echt warm te lopen voor Beethoven, al luister ik toch al meer dan 52 jaar naar zijn muziek.