Loreena McKennitt - The Wind That Shakes the Barley (2010)

Canada
Folk
Label: Verve

1. As I Roved Out (4:59)
  2. On a Bright May Morning (5:08)
  3. Brian Boru's March (3:51)
  4. Down by the Sally Gardens (5:39)
  5. The Star of the County Down (3:34)
  6. The Wind That Shakes the Barley (6:01)
  7. The Death of Queen Jane (6:04)
  8. The Emigration Tunes (4:42)
  9. The Parting Glass (5:13)
avatar van Gert P
Deze stond er al met recencensie maar alles weggehaald.
Nou jammer.
Mooie plaat want hou het kort.
Bij die andere stonden ook tijden!

avatar van Gert P
Nog geen tijden bijgevoegd?

Kun je zelf doen, Gert.

Paalhaas schreef:

Toepasselijke avatar dan.

ja mooi he!

avatar van muziekhater
Mijn redelijk hoge verwachtingen gezien de voorgaande bijna allemaal prachtige albums komen vooralsnog totaal niet uit, helaas.. Dit album komt me als erg mat en wat saai over, had Loreena geen inspiratie? Visoenen van wat met Enya gebeurde na Shepherd moons komen bij me naar boven, Loreena voelde zich wellicht verplicht een album uit te brengen of had geld nodig....

De instrumentale nummers zijn nog het meest luisterbaar, en als je de versie van The wind that shakes the barley van Dead Can Dance, en de versie van Star of the county down van Van Morrisson met The Chieftains kent, zul je van deze uitvoeringen niet echt warm of koud worden.

avatar van Gert P
Nou dat van dead can dance heb ik ook maar is anders en vindt ze alletwee mooi.
D eerste kee vond ik hem ook wart minder maar vindt juist keltische muziek wel mooi dus kan deze heel goed waarderen.
Bovendien heb ik hem voor een habbekrats want mocht er een reguliere cd bij uitzoeken

avatar van Emile93
Nee, jammer!! Dit is niet echt een geweldig album, als je het mij vraagt!

avatar van Emile93
Bij cdwow.nl kun je deze trouwens redelijk goedkoop kopen!

avatar van Metalhead99
Ik blijf haar stem geweldig vinden, zo ook weer op deze cd. Leuke versie van The Star of the County Down trouwens.

avatar van Madjack71
Haar stem alsook de toch wat glad aandoende muziek, doet mij denken als zou dit een cd zijn die je haalt bij een winkel waar ze eigen gemaakt biologische zemelbrood verkopen. Zo'n cd die je in een Wereldwinkel vind bij de Celtic Treasures o.i.d.
Het klinkt mij allemaal iets te rooibosthee achtig, echt spannend wil het maar niet worden.

Madjack71 schreef:

Haha!!!! Geweldig!!!!

In de jaren 90 van de vorige eeuw de muziek van Loreena McKennitt leren kennen, de tijd dat ik mijn folk wortels weer ontdekte. En op deze wijze ook bij Loreena McKennitt terecht kwam. Ik vond het mooie muziek, soms wel wat gladjes , soms dicht tegen de kitsch aan, maar zeker de albums waarin naast de Keltische invloed ook wereld muziek (Arabisch etc) doorheen klonk vond ikzeker wel te pruimen. Maar de laatste jaren eigenlijk Loreena wat links laten liggen. Dit album kon ik vrij goedkoop aanschaffen, dus toch maar weer gekeken en beluisterd wat er na al die jaren veranderd was. Ten eerste lijkt het wel of Loreena een muzikaal jasje uit heeft getrokken, het soms wat bombastische en barokke is veel minder geworden en het is een terugkeer naar haar roots, keltische muziek zonder veel andere invloeden en opsmuk. Misschien dat de echte fans dat toch jammer vonden, maar het klinkt op zich allemaal prima. De stem van Loreena krijgt alle ruimte en de muzikale begeleiding is redelijk verfijnd. De liederen zijn denk ik allemaal traditionals. Niks mis mee, ideale muziek voor een romantisch avondje. Kwalitatief in orde. Probleem is tegenwoordig wel dat er een stortvloed van Keltische muziek is geweest, waaronder heel veel bagger en dat het soms lastig het kaf van het koren te scheiden. Soms balanceert Loreena op de rand, maar mede door de topmuzikanten blijft ze wel staande. Wel even wennen na al die albums uit de jaren 90 van de vorige eeuw die wel spannender waren. Maar ik kan niet zeggen dat het inspiratieloos of iets dergelijks in. Gewoon een goed album met traditionele folk op prima niveau gebracht.