Snowgoons - Kraftwerk (2010)

Duitsland
Label: iHipHop

1. Snowgoons Dynasty (2:42)

met Freestyle

2. The Uncrushables (4:18)

met Ill Bill, Sicknature en Sabac Red

3. Put Em Up (3:18)

met N.B.S. en Slaine

4. Cant Go on Like That (3:04)

met Skyzoo & Torae

9. Road Warriors (4:02)

met Sadat X, Fel Sweetenberg en Punchline

10. Three Bullets (3:47)

met Esoteric, Mykill Miers, Timbo King en Qualm

11. The Real and the Raw (3:39)

met M-Dot en Jaysaun

12. No Favors (3:12)

met Wais P en Sauce Money

13. The Madness Begins (3:21)

met Outerspace en Banish

16. Big Bang Bomb (3:39)

met Lady Repo

17. Rotten Apple (3:29)

met Ice Water, A.G., Nutso en Tre Seven

18. Global Domination (3:49)

met Lord Lhus, Sean Strange, Sicknature en Psych Ward

19. Cold Dayz (4:35)

met F.T., Lord Willin en Reef the Lost Cauze

Ah ok, dan snap ik hem!

Die man is echt belachelijk slecht geworden zeg. O.o

Dit album is sowiezo beter dan de vorige

The Uncrushables heb ik al helemaal kapot geluisterd, damnn..

Wie is die M-Dot? Keiharde flow die man.

avatar van MJ_DA_MAN
Dit album wordt tot nu toe niet heel goed ontvangen, maar ik vind dit bij vlagen weer Snowgoons-waardig i.t.t. The Trojan Horse. Zoals de Goons zelf aangaven zou dit album meer energie bevatten (logisch kijkende naar de titel) en zou het een mix tussen Black Snow en German Lugers zijn. Ook dat vind ik wel kloppen. De eerste drie tracks, Warlords, Three Bullets (die twee zijn dus van Sicknature die zeer goed werk levert) en Global Domination zijn weer ouderwetse hardcore-bangers zoals op Black Snow, die op haar voorganger amper te vinden waren. Ook zijn er een aantal nummers die deden denken aan German Lugers; helaas ook wat mindere nummers zoals Dangerous Ways en We Nah Play. Qua raps is het ook vrij aardig, al zitten er natuurlijk wat zwakke schakels tussen. Ik vind het toch ''gewoon'' 4* waard en ben blij dat Snowgoons het nog kunnen na een mindere periode.

avatar van Rene1979
Bij mij zit er toch ook wel een kleine verhoging in

EDIT: Ja hoor een 4. Hij is toch wel weer erg vet.

avatar van He$$el_01
Erg lekker album van snowgoons. De meeste nummers zijn gewoon weer lekkere bangers. Een aantal nummers die ik liever skip, maar dat kan je verwachten bij een snowgoons album van 19 nummers lang.

Favorieten:
- Three Bullets (Eso moet echt vaker nummers maken met Snowgoons, het liefst met Celph Titled erbij.)
- The Real and The Raw ( beide mc's met een goede flow.)
- Statue (Beat die naar mijn mening goed bij Virtuoso past.)
- Global Domination (Misschien wel de beste beat van het album met een aantal rappers die een goed niveau halen.)

avatar van Bedorvenkebab
Kraftwerk is een plaat waarvan de titel eigenlijk de hele plaat samenvat. Want kracht, dat is wat de producties van Snowgoons bevatten. Het Duitse producerduo, tegenwoordig bestaand uit DJ Illegal en Det, wijkt met inmiddels haar vierde album niet af van de succesformule waar ze om bekendstaat. Sinds de albums German Lugers en Black Snow is er een heuse markt voor dit soort undergroundhiphop, en Kraftwerk zal de positie van Snowgoons alleen maar bevestigen.

Het is verbazingwekkend hoe de Goons nog steeds met hun producties kunnen imponeren. Want verrassend, experimenteel of enigszins subtiel was het niet, is het niet en zal het ook nooit worden. Het productiegeweld, verspreid over maar liefst negentien nummers blijft het gehele album zonder pauze aanhouden. Dat dit niet verveelt, komt vooral door de kracht van de gekozen samples die met veel bombarie naar voren worden gebracht. Gecombineerd met vaak agressieve en energievolle brag & boast-raps die vrijwel nauwelijks inhoud bevatten, brengen de producers de nodige adrenalineverhogende tracks waar de groep om bekendstaat. Dit gaat soms zo ver dat het over de top gaat, maar dat is juist de kracht achter het werk van de Goons. Wanneer er een balans wordt gevonden tussen de licht overdreven bangers, en de te aangedikte emotionele tracks, dan is Snowgoons op haar best. En dat is de balans die op Kraftwerk met regelmaat wordt gevonden.

Albums van Snowgoons worden echter al tijden geplaagd door een groot mankement: de MC's. Ook op Kraftwerk zijn de raps heel wisselvallig, wat misschien ook wel te verwachten valt met maar liefst 45 (!) gastoptredens. Een belichaming van deze wisselvalligheid is de track Cold Dayz. De matigheid van de bijdrage van F.T. staat haaks op de sterke verse van Reef the Lost Cauze, wat je als luisteraar doet afvragen waarom de gastheren dit zelf niet inzien. Veel bijdrages betekent wellicht veel variatie, en staat misschien beter op een flyer, maar toch vraag je je af hoe goed een Snowgoons-album zou zijn zonder overbodige gastoptredens. Waarom staat reggaezanger Beenie Man op het album? En waarom is er een al jaren opgebrande Sadat X opgedraafd voor een gastverse voor Road Warriors?

Het zou de plaat echter te weinig eer aan doen om ook niet de positieve uitschieters te benoemen. Want hoewel de krachtige producties vaak met gemak de middelmatigheid van de raps verbloemen, komen ze veel beter uit de verf wanneer er een gedreven MC achter staat. Aan die beschrijving voldoet bijvoorbeeld M-Dot, een relatief onbekende rapper die op The Real and The Raw een geweldig gastoptreden aflevert. Namen waarvan je verwacht dat ze goed voor de dag komen zoals Skyzoo, Esoteric en Outerspace doen het meer dan naar behoren. Het zijn die momenten die de enkele (overbodige) missers genoeg compenseren om een vermakelijk album op te leveren. Want met Kraftwerk leveren de Goons een plaat af die je doet hopen dat ze ooit nog een echt meesterwerk zullen maken. De potentie is er zeker, en wanneer de Snowgoons hun krachten bundelen met slechts de MC's die op hun producties goed tot hun recht komen, dan pas zal de muziek zo groots zijn als de rappers op Kraftwerk willen doen geloven.

Hiphopleeft (:

Helemaal mee eens kebab!

Dat is voor mij ook het verschil tussen de meeste Goons albums en Black Snow, de MCs, bij Black Snow zit dat over het algemeen in orde, sommige nummers zitten vol met matige MCs, maar dat zijn skippers. Op de meeste andere albums heb je halfleuke nummers, waar één of twee MCs dope zijn en één MC het nummer verkracht.

avatar van fabblwaps
Video van The Uncrushables toegevoegd, hij is weer erg lelijk.

avatar van Elohim
Agreed fabblwaps, weer een nietszeggend plaatje wat bonkt op de drums...

Ik vond de Snowgoons Dynasty video dan wel leuk, simpel, niet al te moeilijk, maar leuk camerawerk en effectjes zijn altijd wel netjes.

Vet album hoor.

avatar van raafmau
Ik had even Psych Ward toegevoegd. Bij Global Domination ook gelijk hun album toegevoegd. Rest volgt, Die up ik ook even.

avatar van Kos
Kos
Die Snowgoons zie ik de laatste tijd nogal vaak voorbij komen hier. Moet ik me daar aan wagen of....?

avatar van Rhythm & Poetry
Niet. Probeer de eerste twee albums eens, die zijn wel oké.

avatar van Kos
Kos
Ik bedoelde eigenlijk ook Snowgoons in het algemeen . Niet dat me later weer verweten wordt dat ik had kunnen weten dat het niks voor mij is.

avatar van Rhythm & Poetry
Dan zou ik zeggen: beluister eens wat losse nummers op Youtube als ze dat in Nimma kunnen ontvangen.

avatar van MJ_DA_MAN
Ik denk niet dat Kos erg gaat genieten van Snowgoons, maar niets is zeker.

avatar van raafmau
Statue wat een vette track he !

avatar van ThingMan
Ja, weer een heerlijk album van the Goons. Soms een wat (te) drukke beat. Maar songs zoals The Madness Begins, Who's Side en The Real And The Raw zijn weer ouderwets heerlijk.

avatar van raafmau
Had de clip nog niet gezien van Statue behoorlijk droog

avatar van raafmau
Sicknature is live niet best ....

avatar van james_cameron
Prima vierde album alweer, wat mij betreft de beste plaat van deze duits/ amerikaanse hiphop-band tot nu toe. De songs zijn net wat interessanter dan voorheen, de beats net wat vetter, de sound net wat bombastischer. Niet alle tracks zijn even goed, maar over de hele linie genomen wordt er kwaliteit geleverd. De beste tracks zijn tevens de meest bombastische, waarin orkestpartijen (althans samples daarvan) de beats heerlijk zwaar ondersteunen. Voorbeelden daarvan zijn The Uncrushables en mijn persoonlijke favoriet, het dreigend voortdreunende Global Domination.