The Shadow Theory - Behind the Black Veil (2010)

Label: Inside Out

1. I Open Up My Eyes (7:04)
  2. The Sound of Flies (4:40)
  3. Ghost Ride (5:32)
  4. Welcome (5:02)
  5. By the Crossroads (5:34)
  6. Selebrate (3:17)
  7. Snakeskin (3:48)
  8. Sleepwalking (5:17)
  9. The Black Cradle (5:14)
  10. A Candle in the Gallery (3:56)
  11. A Symphony of Shadows (7:56)
  12. Sweet Dream * (3:55)
avatar van Kronos
Nieuw werkje van Buddy Lackey/Devon Grave van eerder Psychotic Waltz en Dead Soul Tribe.

avatar van Metal-D78
En geen verkeerd werkje ook! Op de Deadsoul Tribe albums speelt hij alle instrumenten behalve de drums en hier is er sprake van een echte band. Resultaat is een (ivglm eerdergenoemde band) meer metal-benadering. Belooft veel goeds!

avatar van Kronos
Ik ben bijna aan het eind van de eerste luisterbeurt en enthousiast. Niet alleen de hoes doet denken aan Them van King Diamond, maar het is eveneens een conceptalbum met een grote verscheidenheid aan vocalen. Melodieuze zanglijnen overheersen, maar ook fluisterstemmen en dreigend klinkende partijen ontbreken niet, soms in een dialoog, soms tegelijk.

De muziek, hoewel metal, is uiteraard niet zo vergelijkbaar, maar ook hier wordt rijkelijk geput uit allerlei stijlen. Progressief, psychedelisch, thrash, symfonisch en zelfs hier en daar wat folk invloeden. Alles samen op en top hedendaagse hybride metal. Dit krijgt op de valreep nog een plaatsje in mijn top 10 van 2010. Hoewel ik daar nog wel nieuws in verwachte, had ik deze niet voorzien.

avatar van Metal-D78
Deze hobbelt bij mij ook de top 10 van 2010 binnen. Enige dat mij stoort zijn de symfonische invloeden in (ik meen) het laatste nummer. Doet mij aan Kamelot denken. En dat vind ik niks.
Ben ook heel benieuwd naar het nieuwe schijfje van Psychotic Waltz dat volgend jaar ergens moet gaan verschijnen. Al vrees ik een kleine terleurstelling....

avatar van Kronos
Met A Symphony of Shadows heb ik ook wat moeite. Kamelot ken ik niet zo goed. Op mij komt het over als Queen goes metal. Maar ik heb het gevoel dat het een kwestie van even wennen is en dat ik het dan nog wel goed ga vinden. Hoe dan ook, een sterk album.

Dead Soul Tribe heb ik al wel eens even beluisterd maar het beviel mij niet. En van Psychotic Waltz heb ik enkel het debuut nog in huis.

avatar van Metal-D78
Kamelot kan je overslaan wat mij betreft. Je beschrijving Queen goes metal klopt aardig. Ik heb hier (of elders) weleens geroepen dat Kamelot een 'female fronted metal band is met een zanger'.

Ik ben zelf erg te spreken over Deadsoul Tribe. Psychotic Waltz is echt uniek. Ieder album is een kunstwerkje op zich. Zelf vind ik Bleeding wellicht hun beste. Als je van gitaarsolo's houdt tenminste..

Wat mij in The Shadow Theory erg aanspreekt is dat het weer wat meer gitaargeorienteerd is.

avatar van notsub
Het geest van Psychotic Waltz dwaalt hier aanwezig rond en dat is een goede zaak. Het fijne is dat het zo herkenbaar is en dat is vaak een teken van klasse. De CD moet nog wel even groeien, want gemakkelijke kost is het zeker niet.

avatar van Kronos
Sommige melodieën blijven al vrij snel en erg aangenaam hangen vind ik. Maar door z'n veelgelaagheid is het toch best ontoegankelijk. Inmiddels ben ik wel verslaafd. A Symphony of Shadows dat eigenlijk het klapstuk zou moeten zijn blijf ik echter wat minder vinden.

avatar van james_cameron
Sfeervol metalalbum, moeilijk in een hokje te plaatsen, iets dat zeker een voordeel is. Nadelen zijn de wat saaie zang en de nogal iele produktie. De gitaarpartijen klinken erg vlak en de drums missen kracht. Met de vage song A Candle In The Gallery kan ik ook weinig, maar verder een aangenaam album.

avatar van Kronos
Die vage song heeft tekstueel wel zijn nut in het gehele concept. Ook het laatste nummer met de theatrale stukjes past daarin en vind ik nu wel oké. De zang vind ik alles behalve saai. Devon Graves heeft soms wel de neiging wat te zeuren, maar dat blijft hier binnen de perken. En de vele stemmen houden het boeiend.

avatar van Bravejester
Afgelopen zaterdag dit album gekocht na al het een en ander via internet beluisterd te hebben en zojuist mijn 5e luisterbeurt gehad.

Nog vrij moeilijk te plaatsen voor me maar boeiend is het zeker. Ik had ook niet anders verwacht van Devon Graves die ik goed ken van Deadsoul Tribe.

De wisselwerking tussen zachte en heftige stukken zijn vaak mooi gedaan bv op Ghostride waarvan ook het stuk "Something inside me ... " met de vele stemmen zeer sfeervol is.
Ook het nummer A Candle In The Gallery vind ik geslaagd ook al is het inderdaad totaal anders dan de rest en met I Open Up My Eyes begint het album ook sterk.

Het is nog te vroeg om een waardering te geven en mijn favorieten te benoemen ( ook al zal Ghostride daar wel bij horen denk ik ); wel vind ik het jammer dat Devon zelf niet wat meer gitaar speelt. Zijn spel bij Deadsoul Tribe spreekt mij tot nu toe meer aan dan wat ik hier hoor.

avatar van Zagato
Volledig uit het oog verloren deze. Destijds wel een paar keer geluisterd maar heeft blijkbaar geen blijvende indruk kunnen achterlaten. Ga hem binnenkort maar weer eens luisteren!

Zagato schreef:
Volledig uit het oog verloren deze.

Je bent niet de enige, zo lijk het. Laatste bericht was alweer van 2011. Dat is negen jaar stilte! Ongelofelijk dat dit album inmiddels tien jaar oud is.

Een tijdje geleden heb ik het nog wel eens gedraaid. Viel toch een klein beetje tegen. Maar ik herinner me dat Behind the Black Veil, omdat het gelaagde muziek is en een concept album, het best tot zijn recht komt via de koptelefoon terwijl je de teksten mee volgt.