Earth - Angels of Darkness, Demons of Light I (2011)

Label: Southern Lord

1. Old Black (8:49)
  2. Father Midnight (12:11)
  3. Descent to the Zenith (7:29)
  4. Hell's Winter (11:32)
  5. Angels of Darkness, Demons of Light I (20:24)
avatar van CWTAB
eindelijk uit, klinkt veelbelovend, beetje groeier.. op eind van het jaar komt deel II uit

Voor diegenen die niet doen aan torrents of nieuwsgroepen, kan hier de tweede track worden beluisterd

avatar van Fza
Fza
Heerlijke plaat, lekker ontspannen en dromerig.

avatar van andnino
Binnenkort eens luisteren! erg benieuwd...

avatar van CWTAB
Laatst aan het rijden met Studio Brussel op de radio en was al s'avonds laat en plots draaien ze daar Earth met Father Midnight, zo'n prachtig nummer, die gitaar sound ..

nu wachten op deel II

avatar van AOVV
Mooi album, maar dit is toch geen metal?

Niet zo onder de indruk. De cello is een leuke toevoeging wel. De stijl op dit album doet me een beetje denken aan bands als Black To Comm of Barn Owl (The Conjurer), maar waarschijnlijk is dit gewoon Earth en zijn die bands gewoon sterk door de latere Earth sound beinvloed. Daar ik de latere Earth niet goed ken, zou dat best eens kunnen.
Genoemde bands vind ik wel een stuk spannender. Dit is wat veilig, alleen op de laatste 2 nummers komt er een sound bovendrijven die ik graag hoor. Zeker de laatste track is een mooie drone, waar ook de drums minder centraal staan en die mis ik totaal niet.

Leuk, maar meer hoor ik er voorlopig nog niet in.

avatar van JLjuju
Heel erg slome muziek, zonder echt veel variatie of spanning in de tracks.
Dit is ook geen muziek om aandachtig naar te luisteren, gewoon relax voor op de achtergrond of terwijl je iets aan het doen bent.
Ik kan zoiets als dit wel waarderen, en een cello doet het natuurlijk altijd goed bij mij als aankomend cellist.

avatar van Nakur
Als deze Earth ook maar half zo goed is als TBMHITLS (kun je overigens nauwelijks nog een afkorting noemen), wordt dit gegarandeerd genieten.

In tegenstelling tot de voorgaande 2 albums, zit hier niet echt een climax in, naar mijn gevoel. Al zal ik dit album zeker nog wat luisterbeurten moeten gunnen.

In april ga ik ze voor de 2e keer zien, op het Roadburn festival. Ik ben razend benieuwd

avatar van AOVV
Ik vind het dit een plaat met mooie composities, maar helaas beweegt het zich allemaal wat traag voort; het lijkt wel een plompe massa die het noorden kwijt is, en rustig op zoek gaat naar een kompas. Nu, voor mij is dat niet altijd een probleem, want dit is wel sfeervol, en ik hou wel van sfeervolle muziek, maar helemaal kapot ben ik er niet van, en bijzonder veel gevoelige snaren worden niet geraakt. De cello speelt wel een mooie rol in het geheel, en mede daardoor ben ik ook nog wel nieuwsgierig naar deel II.

3,5 sterren

avatar van Nakur
Wederom een sterk album van Earth. Weinig verrassend album wat door het gebruik van cello een grote meewaarde krijgt. Maar bovendien, leg dit eens naast de re-release van hun debuut, en er is in feite weinig veranderd. En dat is in dit geval een compliment. Het is namelijk te gek dat de muzikale koers van een band goed kan evolueren zonder de eigen identiteit te verliezen. Ik ga opwaarderen naar 4* en kijk nu al uit naar deel 2.