Jim Kirkwood - The Geometry of a Lark Ascending (2010)

1 stem

Electronic
Label: WFAV

1. The Land Beyond the Horizon (14:58)
  2. Listening to the Sky (9:57)
  3. The Amonita Angels (14:07)
  4. Great Voyages on Small Streams (15:15)
  5. Touching the Clouds Kissing the Earth (5:22)
avatar van Gerards Dream
Jim Kirkwood het blijft een bijzonder persoon binnen de electonische muziek. Naast het feit dat zijn muziek gratis te downloaden is beschikt de man ook nog eens over de nodige grafische kennis. Zo ziet dit hoesje er ogenschijnlijk eenvoudig uit, je klooit wat met de spullen uit de spirograaf set en voilà zie daar het resultaat. Niets is minder waar, want hoe ik ook aanpielde, ik kreeg altijd vlekken en de gaatjes waar de punaises hadden gezeten om het tekengereedschap op zijn plaats te houden maakten de creaties er niet mooier op. Kortom: als kleine Gerards Dream bleef ik na een tekensessie met de spirograaf met de nodige frustraties zitten. Daarbij komt nog eens dat ik op de middelbare school wiskunde een niet al te boeiend vak vond en er regelmatig bij in slaap viel.

Ja en dan wordt je na jaren er opnieuw mee geconfronteerd, nota bene bij je hobby muziek. Maar genoeg over mezelf en terug naar de muziek. Dit is het vierde album van Jim Kirkwood wat op het WFAV label is uitgekomen. Op dit label wat staat voor Without Form and Void wil Kirkwood meer de ambient-achtige kant opgaan. Muziek dus die de omgeving beschrijft.

Bij de eerste tonen van The Land Beyond the Horizon wordt dit gelijk duidelijk. In een duistere sfeer begint dit stuk muziek. Voor mijn gevoel ben ik beland in een veld omringt door dikke mist. Glooiende tonen uit de elektronica zijn er te horen die me weldra een wereld intrekken van een diepe rust. Enige vorm van ritme is er dan ook niet. Het is een en al rust wat er te horen is en zodra ik mijn ogen sluit voelen de klanken aan als golven die subtiel over me heen komen. Met de minuut voel ik dan ook dat de stess uit mijn donder verdwijnen en krijg het idee of ik een vacuüm wordt ingezogen om kennis te maken met een andere bestaansvorm dan de onze. Het eerste kwartier van dit album is dan ook sneller voorbij dan me lief is, want wat Jim Kirkwood hier neerzet aan een klanktapijt is erg mooi en goed gemaakt.

Listening to the Sky begint in een oosterse sfeer. Klankschalen zijn er te horen op uitgesponnen geluiden uit de elektronica winkel. Gaande het stuk waan ik me in Azië alwaar ik me waan in een landschap van rust en de drukke maatschappij even niet lijkt te bestaan. Verder doet het wat klassiek aan door een viool klank die is te horen. Verder is het erg sfeervolle muziek waar een en al rust vanuit gaat. Jim Krikwood weet deze sfeer gedurende het stuk goed vast te houden en als ik niet bezig was met deze tekst te tikken zou ik in een trance kunnen raken. Ja en die rust gaar verder. De track The Amonita Angels trekt deze mooi door. Even zijn er wat dreigende tonen te horen die bij beeld oproepen van onweer ver weg. Verder in de compositie zitten nog wat geluiden die me aan industrie doen denken, maar deze verstoren de serene sfeer die het stuk uitstraalt geenszins. Met de minuut wordt is steeds verder uit de aardse atmosfeer getrokken wat resulteert dat ik me aan het einde los van alle materie waan. Het bijzondere klanktapijt wat uit de boxen is te horen versterkt dit beeld nog eens. Het is kosmische muziek pur sang.

Great Voyages on Small Streams begint erg zacht slechts de klok op de display van de cd-speler verraad dat er iets gaande is. Na verloop van tijd zijn er natuurgeluiden te horen waaronder stromend water. Het roept daarmee een beeld op van ver weg te zijn van de bewoonde wereld. Gaande het stuk worden er heel subtiel klanken toegevoegd. Het eerder genoemde water blijft binnen dit geheel een rode draad van het stuk. Mijn gevoel geeft me in ver van de bewoonde wereld weg te zijn, waar een bron uitmondt in een kleine beek waar het leven begint. Het is hier wonderlijk te noemen met hoe weinig klanken Jim Kirkwood een haast betoverende sfeer wet neer te zetten. Een cello-achtige klank in het stuk versterkt deze sfeer nog eens. Muziek om te gebruiken om natuurbeelden een extra rustige dimensie te geven. Voordat ik er erg in heb is het afgelopen. Aan het einde hoor ik water zijn eigen gaan.

Met dreigende tonen gaat Touching the Clouds Kissing the Earth van start. Het roept daarmee een beeld op of het onweer op ieder moment kan gaan losbarsten. Dit dreigende is van korte duur. Toch blijft de sfeer van het stuk onheilspellend te noemen. Met mijn ogen dicht zie ik in mijn fantasie wolken samen klonten tot een haast zwart geheel. De verdere sfeer van het stuk roept bij mij een beeld op van een woestijn in de nacht waar alleen geluiden van ver en de sterren aan de hemel me laten weten dat ik nog leef.

En met dit gevoel kan ik slechts concluderen dat Jim Kirkwood me het afgelopen uur danig aan de stereo heeft doen kluisteren in een wat andere muziekstijl dan ik van hem gewend ben, maar het snakt zeker naar meer. Het nieuwe WFAV label van Jim Kirkwood heeft me al nieuwsgierig gemaakt wat komen gaat. Dit album heeft me al in een andere omgeving doen belanden wat denk ik ook de bedoeling is van het eerder genoemde label.