Chavela Vargas - Por Mi Culpa! (2010)

Mexico
Wereld
Label: Corason

1. Las Ciudades (3:25)

met Eugenia León

2. Un Mundo Raro (4:06)

met Jimena Giménez Cacho

3. Luz de Luna (3:30)
  4. Las Simples Cosas (4:20)

met La Negra Chagra

5. ¿A Dónde Te Vas, Paloma? (3:34)

met Mario Ávila

6. Piensa en Mí (3:57)

met Pink Martini

7. Nosotros (4:14)

met Joaquín Sabina

8. Vámonos (5:33)

met Lila Downs

avatar van E-Clect-Eddy
Zo ongeveer het laatste album van de toe nog levende Costa-Ricaanse/Mexicaanse legende Chavela Vargas gemaakt op 90/91-jarige leeftijd en 2 jaar voor haar dood in 2012.

Van haar mooie stem is weinig over maar doordat het extreem doorleeft klinkt heeft het ook zo z'n charme.

Op het album enkele van de Boleros en Rancheras waarmee ze bekend en beroemd werd, maar nu in eenvoudige uitvoeringen waarbij ze wordt bijgestaan door een reeks internationale artiesten die zelf bewonderaar zijn van La Chamana.

Un Mundo Raro ('een vreemde wereld') is zo een beetje haar bekendste nummer, eigenlijk ontbreken Paloma Negra ('zwarte duif') met verkapte verwijzing naar haar lesbienne geaardheid en La LLorona ('de huilster').

In Piensa en Mí ('denk aan mij') lijkt het wel of ze wil zeggen, "vergeet me niet" zo breekbaar klinkt zij. Maar altijd strijdbaar gebleven tot het einde zo als op de afsluiter Vamonos ('laten we gaan' of 'kom op!').

Dit is een album eerder voor de die-hard fan. Voor het betere werk moet je haar albums hebben van vóór 1970 met compositie's van die andere Mexicaanse legende Jose Alfredo Jimenez