King Crimson - Live at Plymouth Guildhall, May 11, 1971 (2001)

Alternatieve titel: The King Crimson Collectors' Club Number 9 - January 2001

geen stemmen

Label: DGM

1. Cirkus (10:08)
  2. Pictures of a City (8:53)
  3. Sailor's Tale (15:32)
  4. The Letters (4:48)
  5. Lady of the Dancing Water (2:52)
  6. Cadence and Cascade (4:24)
  7. Get Thy Bearings (13:24)
  8. In the Court of the Crimson King (8:09)
  9. Ladies of the Road (9:05)
  10. 21st Century Schizoid Man (8:58)
  11. Mars (9:12)
Aquila
De beste King Crimson live opname die ik ken uit de periode van de tweede line-up (Fripp, Collins, Boz, Wallace en Sinfield). Deze periode wordt via de DMG-releases van Collector's Club wel het beste gecovered, namelijk met 9 live-albums (3 uit de Engelse toer, 6 uit de Amerikaanse).

De audio laat wat te wensen over (met name Collins is nogal eens 'ver weg') en 'Get Thy Bearings' doet een beetje pijn aan de oren,helaas. Maar de uitvoeringen zijn hemeltergend geweldig. Vooral Mel Collins excelleert, met name in het bijna onherkenbare 'Sailor's Tale'. Dit is een concert waarvan je zou willen dat "Earthbound" deze hele setlist bevatte: 'Cirkus', 'Pictures of a City' etc: een album vol met alle vroege klassiekers.

avatar van kaztor
Get Thy Bearings en Mars, zijn dat weer twee improvisaties?

Aquila
kaztor schreef:
Get Thy Bearings en Mars, zijn dat weer twee improvisaties?

Nee beide niet.

'Mars' = de live versie van 'The Devil's Triangle' (van "In the Wake of Poseidon")- ze speelden het op bijna elk concert vermoed ik, want het komt op heel veel (zo niet alle) van de vroege opnames terug. Omdat het anders heet en ook wel iets anders klinkt dan de studioversie zou je het nog een improvisatie kunnen noemen, maar de live-opnames klinken allemaal redelijk als hetzelfde nummer.

'Get Thy Bearings' = een cover van Donovan. Maar dan nogal wat steviger - maar zeker wel herkenbaar met het origineel. Ook dit nummer komt op heel veel vroege live-opnames terug in de setlist.