Dan Baker - Sad Song Junkie (2010)

Roots / Country
Label: Tresspass

1. Sad Song Junkie (2:58)
  2. 365 Days (4:31)
  3. A Little Something (3:50)
  4. Martini (3:20)
  5. Weak Man (3:05)
  6. Look at Billy Run (3:55)
  7. Little O Death (2:04)
  8. Day's First Dream (5:17)
  9. What Do They Know (3:27)
  10. Corduroy (3:45)
  11. Breakdown (4:02)
avatar van Bartjeking
Ik ben meestal terughoudend met superlatieven, maar dit album vind ik geweldig! Dit is het 2e album van Dan Baker en tevens mijn kennismaking met deze jonge man in een oude mannenlichaam. In eerste instantie werd ik aangetrokken door de titel van het album; een lotgenoot dacht ik! Kan geen genoeg krijgen van ellendige songs .

De eerste seconden nadat ik zijn stem voor het eerst hoorde moest ik meteen aan John Prine (vooral Breakdown is ongelofelijk prine-achtig gezongen) denken, Zijn teksten zijn echter minder te vergelijken met Prine, die toch wat meer humor en absurdisme in zijn liedjes verwerkt. Sommige mensen zullen deze muziek misschien wat te eentonig vinden, maar ik kan me daar niet in vinden; ingetogen is een beter woord.

Al met al een prima americana-plaat die ik nog regelmatig zal draaien; 4.5*!

avatar van heicro
Inderdaad, een tikkeltje eentonig en hij doet denken aan lotgenoot Mary Gauthier.

avatar van Madjack71
Diezelfde eentonigheid siert m.i. dit album ook weer wel. Het heeft een soortgelijk sfeertje als The Ghost of Tom Joad van Bruce Springsteen, zijn intonatie doet mij daar ook wel wat aan denken. De titel van het album is goed gekozen en de hoes is ook mooi. De muziek moet je -denk ik- wat de tijd geven om te rijpen en tot volle wasdom te laten komen. Althans dat had ik met een Nebraska bijv. en Time out of Mind van Dylan. Mooi gedaan en ook een artiest die voor mij de moeite waard zou zijn om eens live te gaan zien.

avatar van heicro
Die eentonigheid is 8 jaar later gegroeid naar waardering. Verhoog naar ****