Judas Iscariot - Heaven in Flames (1999)

Label: End All Life

1. An Eternal Kingdom of Fire (7:56)
  2. Gaze upon Heaven in Flames (6:20)
  3. Eternal Bliss...Eternal Death (6:55)
  4. Before a Circle of Darkness (5:26)
  5. From Hateful Visions (5:03)
  6. Spill the Blood of the Lamb (3:58)
  7. An Ancient Starry Sky (3:28)
Dionysos
Judas Iscariot is toch wel een van de beste dingen die de Black Metal underground heeft mogen overkomen. Het brein achter dit project, Akhenaten, heeft veel albums en mini-cd's uitgebracht. Dit Heaven in Flames is wat mij betreft het absolute creatieve hoogtepunt.

Akhenaten heeft Judas Iscariot in het leven geroepen om de wereld te terroriseren met Black Metal van de oude stempel, zoals dat ook door Darkthrone en consorten gebracht werd. De opzet is dientengevolge veelal hetzelfde, zonder dat het als een hersenloze kloon overkomt. Het was ook niet de bedoeling van Akhenaten om vernieuwend te zijn, maar simpelweg om deze muziek te laten herleven in al zijn kracht, verweven met zijn eigen ideologie.

Deze schijf is het meest haatvolle in het oeuvre, gestoeld op de Nietzschiaanse filosofie en giftige blasfemie -- de rode draad in het werk van Judas Iscariot.

Zelf maakte die gast fantastische muziek, maar hij deed ook heel veel goeds voor en met andere gave bands [o.a. Krieg]. Zelden iemand gezien die zich zo inzette voor de [US] underground.

Heaven in flames mijn favoriete Judas Iscariot schijf, samen met de mini Dethroned, conquered and forgotten.

Hail Akhenaten!

avatar van Jeanicious
Hij maakt op heel subtiele manier gebruik van keyboard-klanken, op een manier dat hij alleen een heel kleine duistere nuance/basis aanbrengt voor het allesoverheersende gitaargeweld. Persoonlijk vind ik dit zijn beste. Veel snel spul dat een duistere grimas op mijn gezicht tovert.

bennerd
Een van de beste black metal-platen die ik de laatste maanden nog gehoord heb. Sterk sfeertje!