Tourist - Antwerps Testament (2010)

Belgiƫ
Label: Eigen Makelij

1. Antwerps Testament (3:17)
  2. Mijn Stad (3:00)
  3. Belijder (4:23)
  4. Als Ge Wilt Vrijen (3:52)
  5. Engel in Babylon (2:24)
  6. Weg van Hier (2:56)
  7. Mr. Carpenter (3:53)

met Alphonso

8. Wolken (2:53)

met Sput

9. Triestige Plant (5:08)

met Katastroof, Yello en Seno

10. Wij Zen Geen Ratten (3:33)
  11. Man Zijn (3:19)
  12. Dromen van Beesten (2:57)

met Yello

13. Liefde Liefde (3:50)
  14. Klein Gebedje [Remix] * (4:29)

met Sticks

15. Visa Paspor * (3:27)

met Typhoon

avatar van Supernormal
Wie A(ntwerpen) zegt moet B(elgië) zeggen. Hetzelfde gevoel krijg je bij het lezen van "De Leeuw van Vlaanderen": hier zwelt je borst van op! Minpunt hiervan: vele nummers lijken op elkaar. Maar die stem blijft goud waard.

avatar van jassn
Mijn stad

Nu pas door dat hij al iets uit heeft van materiaal, terwijl ik al een heleboel liedjes al een tijdje ken.

avatar van MAS
MAS
Er komt een re-release in België en Nederland op Top Notch.

avatar van thomzi50
Met twee toffe bonustracks, die re-release.

avatar van Yestsida
Antwaarpe!

Met voorsprong m'n favoriete Nederlandstalige rapalbum (van m'n favoriete Nederlandstalige rapper). Ik bezit de originele versie van het album, toen hij nog getekend stond bij Antwerps Hip Hop-label Eigen Makelij.

De productiekeuze op Antwerps Testament zit helemaal goed. Tourist zelf is ook een sterke rapper. Maar het absolute hoogtepunt van dit album (en Tourist zelf) is zijn stem én met name z'n dik Antwaarps accent.

Elk nummer beluister ik met veel plezier, hier zijn al een aantal aanraders: Antwerps Testament, Mijn Stad, Als Ge Wilt Vrijen, Weg Van Hier, Triestige Plant(!), Wij Zen Gin Ratten en Liefde Liefde.

De re-release op TopNotch heeft twee bonustracks meegenomen. Beide zijn sterke nummers met ook geweldige gastbijdrages van twee Noorderburen. Visa Paspor vind ik de sterkste van de twee.

De opvolger gaat volgens mij wat meer kleinkunst invloeden hebben dan dit album... als we van z'n twee EP's moeten uitgaan uiteraard (5 van de 6 nummers staan ook op het tweede album).

Laat En Route maar komen!

avatar van thgryda
Dringend eens deze en de opvolger kopen om dit eens in de diepte te checken. Met spotify komt ge nie ver en een pindakaas versie in afwachting van de originele albums, vind ik niet meteen. Ik kom hier later nog op terug.

avatar van Mr. B
Antwerps testament is wel te vinden. En op Spotify en Deezer zijn beide albums te streamen.

avatar van thgryda
Mr. B schreef:

Dank, de komende week Antwerps testament opnieuw wat spins geven...

avatar van Nr.4
Ben met het luisteren naar Tourist altijd achter de feiten aan blijven lopen...onlangs deze pas aangeschaft nadat ik ook En Route veel later dan de release pas begon te ontdekken. Moet zeggen dat ik ook Antwerps Testament erg kan waarderen. Mooie sfeervolle producties en fijn taaltje om naar te luisteren.

avatar van Film Pegasus
Je zou denken dat een grootstad als Antwerpen toch al langer een grote hiphop artiest zou gehad hebben. Nadat Nederlandstalige hiphop in de jaren '90 wat succes kreeg kwamen er ook in Vlaanderen enkele artiesten met succes bovendrijven. In Antwerpen bleef dat vooral wat kleinschaliger. Al waren artiesten als Sint Andries Mc's of later Halve Neuro vooral lokaal de grote helden en cult in de rest van Vlaanderen. Het commerciële succes zoals 't Hof van Commerce of ABN lukte helaas niet...

Tourist Lemc heeft veel te danken gehad aan die artiesten. Hij komt ook op een beter moment waarin het Nederlandstalig lied terug meer succes kreeg. Nog veel meer dan Sint Andries Mc's, sluit zijn muziek wat aan met de revival van de 'kleinkunst', of Nederlandstalige luisterliedjes zoals je het wil noemen. Tourist is een goeie zanger/rapper en weet vanuit zijn roots en werk als maatschappelijk werker ook wel wat te vertellen.

Met Antwerps Testament brengt hij een persoonlijk album dat door nummers als Mijn Stad omarmd wordt door de Antwerpenaar, door Wij zijn geen ratten werd hij omarmd door zijn geliefde voetbalclub Antwerp en met een nummer als Triestige Plant is er de link met het Antwerpse verleden: Katastroof. Evengoed nummers als Visa Paspor en Klein Gebedje over maatschappelijke thema's zoeken een breder publiek. Een evenwichtig en sterk debuutalbum waarmee hij snel een groot publiek zal vinden.

avatar van metalfist
Ik heb Tourist LeMC nu ondertussen al 2x live gezien en eigenlijk had ik nog nooit één van zijn albums geluisterd. Dat is op zich niet nodig om van een liveoptreden te kunnen genieten, want de man wordt al verschillende jaren met de regelmaat van de klok op de radio gedraaid. Tijdens het optreden op Clamotte Rock haalde hij echter een paar nummers van zijn debuut boven (onder andere de titeltrack en Mijn Stad) die ik niet kende en dat klonk best goed. Iets rauwer en minder gepolijst waardoor ik wel zin had om zijn eerste stappen in de muziekwereld eens onder de loep te nemen. Antwerps Testament valt dan ook bijna letterlijk in twee delen te verdelen: songs die ik echt geweldig vind en songs waar ik echt niets aan vind. Vreemd genoeg zit er geen enkel nummer in dat ik middelmatig vind en ik heb zelden een album meegemaakt waar ik zo in tweestrijd zit wat ik er van moet denken. Het beste zit hem in ieder geval aan het begin. Antwerps Testament, Mijn Stad en Als Ge Wilt Vrijen zijn gewoon heerlijke nummers. Fijn hoe die teksten vol zitten met kleine details die je als Antwerpenaar herkent (de verwijzing naar het bombardement van Cinema Rex in Mijn Stad), maar ook Triestige Plant met Katastroof en zeker Liefde Liefde maken van Antwerps Testament een debuut dat echt wel gehoord mag worden. Al wat daartussen zit? Neen, daar heb ik echt minder mee. Wij Zen Geen Ratten is puberaal gedrag onder een saaie flow en de rest is gewoon nogal flauwe middenmoot. Het beste nummer van heel het album staat vreemd genoeg echter niet op de originele release. Geen idee waarom Klein Gebedje nooit op de reguliere release is beland, maar dat is een schande. Wat ik er goed van vind, vind ik meteen wel erg goed. Vandaar dus ook de volgende albums eens een kans geven.