New Order - 1981 - Factus 8 - 1982 (1982)

Alternatieve titels: 1981-1982 | 1981 - FEP 313 - 1982

Rock / Dance
Label: Factory

1. Temptation (8:50)
  2. Hurt (8:06)
  3. Everything's Gone Green (5:34)
  4. Procession (4:30)
  5. Mesh (3:02)
avatar van Nanne
zo, deze plaat ontbrak nog, maar is de link tussen movement en power, corruption and lies. Op deze plaat hoor je voor het eerst de mix van gitaar en electronica, plus het typische gebruik van de basgitaar door Hooky plus de orientatie richting dance.
Temptation is voor de meeste neworder-fans het allerbeste nummer, zo ook voor mij. Aardig is dat voor Substance er een nieuwe versie is gemaakt. Verder is in '98 wederom een nieuwe versie van Temptation gemaakt voor de commonwealth games. Spijtig genoeg alleen verkrijgbaar op Retro (staat overigens ook nog niet op deze site!)
Verder is Everythings gone green een perfect opzwepend nummer.

Ik heb deze ooit op LP gekocht op een kleine platenmarkt (type braderie) en ben er nog altijd erg verguld mee. Draai hem vaker dan de meeste NO-albums.

avatar van Chameleon Day
Inderdaad een erg mooi EP-tje dit. Mijns inziens behoort dit tot het beste dat NO ooit gemaakt heeft.
Er hangt een mooie sfeer op dit album, die ik eigenlijk moeilijk kan duiden. Het zal wel iets heel persoonlijks zijn.
De electronica staat op de eerste drie tracks al duidelijk op de voorgrond, maar komt toch geraffineerd en subtiel over. Het is nog niet de disco-bombast die jaren later zou volgen (met die knallende beats en 'woosch'-geluiden en zo).

'Temptation' is een absolute NO-klassieker. Dit is de beste versie wat mij betreft. Mooi lichvoetig, een frisse nieuwe wind na het toch zware 'Movement'. De latere versies (waarvan er een is terug te vinden op 'Substance') zijn m.i. tranentrekkend slecht (te zware beats). Hier is het nog hemels en maar liefst bijna 9 min. lang.

'Hurt' is ook een van mijn favorieten. Het begint met mooie ingetogen electronica en een droevig gestemde baslijn van Hook. Vervolgens wordt het, als de beats inzetten, toch een vrij opzwepend nummer. Het nummer duurt naar mijn smaak echter iets te lang, tikkeltje saai.

'Everything's gone green' is als een voorstudie te beschouwen van '586' van P, C & L en de 12" 'Blue Monday/The Beach'. Uitstekend nummer trouwens met wederom een mooie typische NO-baslijn van Hook en pompende bliepjes. Naar verluidt heeft het nummer zijn titel te danken aan het feit dat de studio-opnames, die in het prille voorjaar plaatsvonden, zo lang duurden dat de band bij het verlaten van de studio overdonderd was door al het nieuwe, in de natuur ontluikende groen.

'Procession' is een emotioneel geladen en toch ook opzwepend nummer, dat je meteen terugwerpt in de tijd toen de band nog Joy Division heette. Een van de beste NO-nummers ooit....."your heart meets you late at night".

De wonderschone trip wordt afgesloten met 'Mesh' een desolaat nummer met strakke drums, typische JD-synths en veel onderkoelde emotie. Ook dit nummer doet sterk terugdenken aan Joy Division....Mijn favoriet van deze EP.....Ik krijg er de rillingen van!

avatar van dix
dix
Voor wie denkt dat Movement de missing link is tussen New Order en Joy Division ... probeer dit EPtje eens.

Movement heeft iets meer een JD-sound, deze EP lijkt meer een opmaat naar Power Corruption and Lies. Echter met het verschil dat je op deze 1981-1982 nog duidelijk de scherpe, confronterende sound hoort die Joy Division zo speciaal maakte en die New Order per plaat steeds verder van zich afschudde.

avatar van Mjuman
Ai, ai heb deze onlangs op vinyl laten liggen. Dacht vanwege de aanduiding - Factus8 dat het geen echte Factory-release was, maar een US-release, een combi, van de 12"s Everything's Gone Green/Procession en Temptation/Hurt (en die heb ik wel). Dat klopt ook alleen er staat Mesh op.
Is dit nog als reguliere cd te verkrijgbaar of alleen antiquarisch/op vinyl?

BTW: de schildering voor de hoes is vervaardigd door Martha Ladly (van Martha & The Muffins - maar niet dé Martha), destijds vriendin van Peter Saville.

avatar van niethie
Leuke overgang van Movement naar PC&L. Het luistert over het algemeen ook wat lekkerder weg dan die tweede, mede door zijn korte speelduur. Temptation (en dan vooral deze versie) blijft de ultieme single en ook Procession is een sterk nummer...

3,5 sterren

Mooi stuk over Temptation: New Order - Disc of the day - Mojo - mojo4music.com

Wellicht herkenbaar voor diegenen die er in 1982 of vlak daarna al 'bij' waren.

En nog wat mooi beeldmateriaal vanuit de BBC Studio: New Order live, 1984, 'Temptation'. Valt me op hoe erg die synths hier lijken op Kraftwerk, maar dan wat sneller afgespeeld.

avatar van sjoerd148
Sluit me volledig aan bij voorgaande posts. Super EP !

Deze nummers komen ook terug op tweede cd van de Movement-Collectors Edition (2008).

avatar van perrospicados
Ik heb deze plaat in losse EP's. Weet niet of het andere ook andere mixen zijn. Maar past wel in de historie van JD en NO

perrospicados schreef:

Volgens mijn gegevens wel, was een release specifiek voor de US-markt, maar hier ook leverbaar via import; uitgaande van de tracklist zijn de tracks als volgt terug te vinden:

1. en 2. op de 12" Temptation/Hurt (FAC 63)
3. en 5. 12" Everything's Gone Green (FBN 8 )
4. op de 7" Everything's Gone Green (FAC 53)

Zie [http://www.musicmeter.nl/artist/9801/messages/] dit overzicht van Dazzler

avatar van perrospicados

1. en 2. op de 12" Temptation/Hurt (FAC 63)
3. en 5. 12" Everything's Gone Green (FBN 8 )
4. op de 7" Everything's Gone Green (FAC 53)

Thnx! klopt helemaal. Mooi overzicht van Dazzler trouwens

avatar van reptile71
Eigenlijk is dit dus een compilatie EP. Zou evt. ook bij de compilatie albums kunnen staan om de boel te verduidelijken, misschien... misschien ook niet. Het is maar net wat je voorkeur heeft.

avatar van Reint
Ik hoop dat deze plaat nog ergens te koop of te bestellen is. Deze heeft volgens mij als enige de 9 minuten durende en meest bizarre versie van Temptation, de '12 versie (al wordt ie nu ook op de expanded versie van Movement uitgegeven).

avatar van reptile71
Ik heb nog wel een exemplaar over van deze EP, dus mocht je interesse hebben, even een pm naar mij.

avatar van Mjuman
De aanduiding (Factus) geeft al aan dat het eigenlijk een release was voor de US markt - dat werd vanuit bijv. ook 4AD wel meer gedaan: werd het tekenen van een distributiedeal met US maatschappij meteen een sampler of compilatiealbum uitgebracht als introductie voor de US.

Dit album is eigenlijk een scharnierpunt tussen Movement en Power Corruption and Lies.

avatar van ðe waan
De Mesh op deze EP is dus wel de echte Mesh en niet de Mesh die op bijvoorbeeld Substance staat en eigenlijk Cries and Whispers is?

Ergo: Dit is de enige release waarop de juiste titel bij dit nummer staat?

avatar van Chameleon Day
Het is de enige echte 'Mesh'. Geweldig onderkoeld nummer trouwens!

avatar van Premonition
Laatste, over de gehele linie, goede release van New Order. Daarna voerden de synths de toon en werd de spanningsboog evenredig minder.
Procession is geweldig, Mesh volgt vlak daarachter.

Alles is geweldig hier.

avatar van Premonition
Dan had deze toch 5* moeten hebben?!

avatar van Chameleon Day
Je hebt nog zoiets als geweldig (4,5*) en über-geweldig (5*).

avatar van Mille Vinyl
Temptation is een fantastisch nummer !!!!! Alleen al hiervoor een 5

avatar van Chungking
Waanzinnig goed nummer is Temptation inderdaad! Zeker bij mijn favoriete songs ooit.
Kende eigenlijk enkel de versie van 1987 (die op Substance staat), via de film Trainspotting natuurlijk, maar deze is eigenlijk nog net een beetje beter.

avatar van Echo01
Oh, wat heb ik spijt deze EP te hebben verkocht in mijn overgang van vinyl naar cd. Al had ik hem maar om op de muur, boven mijn audioset, te hangen....

Misschien Paul (reptile71) even pm'en

avatar van dazzler
Echo01 schreef:

Hij bestaat tussen haakjes ook op cd. Ik heb hem ooit eens in handen gehad.

avatar van Chameleon Day
Een half uur New Order op zijn best!

dazzler schreef:

Hij bestaat tussen haakjes ook op cd. Ik heb hem ooit eens in handen gehad.

Dat moet dan een Canadese release zijn geweest. Het goede nieuws is dat dit album integraal is meegenomen op de dual disk collector's edition van Monument, naast nog ander moois. Die 2e disk naast het 'moederalbum'/naamgever is dus echt de moeite waard!

buizen
Een mooi artikel over Ruth Polsky, een booking agent in New York die damals veel betekende voor New Wave bands in de eighties.

avatar van Man of Sorrows
Niemand kleurt de nummers mooier in dan Gillian. Procession; toen New Order nog de mooiste sound in het universum had.

Man of Sorrows schreef:

Precies Procession, wat een heerlijk nummer.
Ik heb al deze tracks op de "gewone" uitgaven, de 7" van procession/everything's gone green is me al sinds 1981 erg dierbaar