D.A.C. - Professioneel Chillen (2005)

Label: Nano

1. Nachtmerrie (Intro) (0:54)
  2. Keihardcore (4:31)
  3. Scene 1: Eendjes Voeren (Skit) (2:17)
  4. Coffeeshopdiplomaten (4:12)

8. Tijdperk (3:52)
  9. De Cypher (5:21)

met Skiggy Rapz

10. Levensmoe (3:01)
  11. Scene 2: Gaan We Ut Zo Spelen? (Skit) (2:00)
  12. Als Ik (5:52)
  13. Chixxx (4:24)
  14. Weerwoord (3:19)
  15. Scene 3: Tequila Boem! (0:57)
  16. Ik Meen ‘t Echt (4:49)
  17. Springstof ['04 Remix] (3:46)
  18. Scene 4: Tijd Is Tijd (Skit) (1:46)
  19. Doorhalen (5:48)
  20. Scene 5: Professioneel Chillen (2:16)

met Ronald Giphart

21. Telefoonketen (5:26)
Een week of 2 geleden heb ik D.A.C. live gezien en dat is zeker de moeite waard. Ik heb verder niet echt verstand van nederpop, maar dit lijkt me wel een band om eens te beluisteren.

edit: D.A.C. staat trouwens voor De Amersfoortse Coöperatie

avatar van Word_Play
DiDACtici ging te ver...ik ben benieuwd naar dit album, hij is al besteld.

avatar van Plakband
Dit album is zeker de moeite waard, Doorhalen is zeker een van mijn favorieten, net als Woord en Als ik (lang geleden ook al gehoord, de oude versie van Jiggy Dje, dope dat ie hier ook op staat, met wat veranderingen ).

Toch vond ik diDACtici beter dan Professioneel Chillen, maar dat zegt meer over diDACtici, aangezien dat serieus een bruut album is...

Maar als je een beetje nederhop liefhebber bent, moet je deze zeker proberen!

avatar van Plakband
Haha, zie net op een forum iets staan over D.A.C.... Vond het wel goed klinken eigenlijk, en best wel waar.... Ze beweerden namelijk dat D.A.C. net als Destiny's Child is, en Jiggy Dje dan Beyonce.... Vind ik eerlijk gezegd ook, die gast springt er echt bovenuit!

avatar van BoordAppel
Goed album, helaas staan er te veel te lange en niet leuke skits op. Single is Doorhalen en die zag ik vandaag nog op TMF voorbij komen. Werd afgeserveerd met een 4 maar ik had ook niet anders verwacht van kijkers die Atmosphere betitelen als een nep Eminem. Overigens is Doorhalen ook niet bedoeld voor mensen die een schurfthekel hebben aan de saxloop in Get Right van mevrouw Lopez. Gelukkig hoor ik daar niet bij. Dope track.

Best veel sterke tracks eigenlijk als ik er zo over nadenk: Keihardcore, Coffeeshopdiplomaten, Hiphopisdesjit, De Cypher, allemaal erg goed. Vind alleen Chixxx een kutnummer.

Nou ja laat m nog maar een 3,5 staan maar dat kan wel eens een 4 gaan worden. Wederom een goed hiphop album van eigen bodem.

Bijna alleen maar sterke nummers (op Chixxx na idd) en ik kan me eigenlijk ook niet echt storen aan de skits. Niet alle MC´s van D.A.C. zijn even sterk, maar over het geheel genomen verdient dit album wel een 4.

maar dat kan wel eens een 4 gaan worden

En dat is het dus al geruime tijd. Oorspronkelijke kritiek is weggevallen, die skits zorgen ervoor dat het album een mooi verhaal vertelt. En Chixxx valt uiteindelijk ook wel mee, beetje lame onderwerp maar er zitten een paar erg vette lines in.
Als Ik is een van mijn favoriete nummers geworden, echt prachtig. En Ronald Giphart is ook dope .

avatar van Eddie
Wat is Coffeeshopdiplomaten een verschrikkelijk vet nummer, Bedank voor dit advies Boordappel, ik vind deze plaat vetter als Opgezwolle - Vloeistof, dit zou maar eens mijn favoriete nederhop plaat kunnen worden (hoewel...ik heb de nieuwe van Lange Frans en Baas B nog niet gehoord )

avatar van Conway Twitty
heb me kapot geirriteerd aan deze mensen, album een keer geluisterd en daarna de beste eruit proberen te pikken om nog een keer te luisteren maar het nummer met spacekees is nog wel oke. (misschien omdat spacekees wel iets kan).

avatar van BoordAppel
Jiggy Djé is misschien wel Neerlands beste MC. Over Wudstik ben ik ook erg te spreken, zeker sinds ik hem live heb gezien. Uniek in Nederland, niemand doet wat hij doet. Ook Grootmeester Jan is goed. Ik Meen ‘t Echt, prachtig nummer.

avatar van Gyzzz
Een kleine 3* voor dit album. Ik vind de lof hiervoor nogal overdreven, ik hoor vaak dat dit naast Opgezwolle de top van de nederhop is, maar ik kan de echt goede nummers hier wel op één hand tellen. Doorhalen vind ik de enige échte topper, geweldige beat. Coffeeshopdiplomaten, Ik Meen 't Echt en Als Ik... vind ik ook leuk.
Toch vind ik de meeste nummers te rommelig, en zoals eerder gezegd zijn de skits vervelende onderbrekingen. Verder vind ik de flows meestal niet top, allemaal in orde, maar toch wat te rommelig.

Een redelijk album dus, maar het kan toch echt zeker niet tippen aan de Zwolle-stal.

Fijn album, jammer van de skits. Verder vind ik de flows soms wat minder strak dan die van de mannen uit Zwolle. Het klinkt soms nét iets te gemaakt, te bedacht, dan heb ik nog liever DuvelDuvel die gewoon een willekeurig woord ertussen gooit als het niet weet te rijmen.

Toch één van de beste nederhop-acts, dat staat vast.

Staan enkele leuke tracks op. "Doorhalen" is zelfs een hele leuke en "Ik Meen 't Echt" is magnifiek. Ik bewaar hier hele leuke herinneringen aan en het roept ook vele herinneringen op.

Veel tracks hoefden er van mij niet op te komen tho.

***½

avatar van laurensio
Lekker album hoor, DAC heeft een lekker eigen stijltje. Doorhalen is echt een topper net als Keihardcore. Jammer van nummers zoals Tijdperk, woord en Denksport. Toch een 3,5* voor dit album.

avatar van BoordAppel
Wat is er mis met Denksport?

avatar van dusso
Mhua, dit album spreekt me over het algemeen niet heel erg aan. Al staat daar weer tegenover dat ik Doorhalen een van de dopeste nederlandse hiphop track vind ( PITTUH!!! ) . En Hiphopisdiesjit vind ik ook wel een lekkere track. dus een 3* door die 2 tracks. De rest spreekt me gewoon niet aan.

Artifact
Wel even props voor die hele coole titel

3,5 sterren, staan een heleboel vervelende tracks op. maar ook een paar echt leuke.

avatar van Conway Twitty
Smoke elke dag paap
stoned als een aap
dat zie je vast zo
vaak omdat ik kilo's hash rook
en sigaren als Fidel Castro

HET hoogtepunt van het album, heerlijk hoe Jiggy Dje dat brengt.

avatar van Stapler
Totaal mee eens.

avatar van Urbanoetang
Echt een skip-album. Het album als geheel stelt niets voor. De meeste tracks hoeften niet van mij. Doorhalen, Keihardcore, Denksport, Coffeeshopdiplomaten; stuk voor stuk lekkere nummers. Maar tracks als Telefoonketen, Springstof remix, de intro en al die scenes halen het niveau van dit album enorm omlaag.

avatar van Urbanoetang
Ik weet niet hoe het is met D.A.C. maar volgensmij is het geschiedenis
Iniedergeval lees ik op de MySpace van DiggyDex dat hij "zijn plek als solo-artiest definitief heeft gevestigd." Dat zoweerzo even corrigeren

vreeswijk2
Hiphop is die (sjit) hiphop is die (sjit) en noem het maar clichématige we praten die ookal haat je die geef me nou geen doel dit is gevoel dus hou je smoel hiphop is die (sjit)

maar weetje jiggy djé draagt deze groep erg

Social_Mask
Het album valt best mee vind ik. Soms wat te hoog wannabe gehalte. Fijne beats en raps zijn ok. Skit zijn wel leuk, maar overbodig. Het album eindigt leuk. Moet hij iedereen bellen om te vertellen dat ze moeten optreden, en dan bij de laatste die wordt gebeld vergeet hij het te zeggen

3*, fijne beats, maar raps vind ik tegenvallen. Jiggy heb ik nooit echt goed gevonden. Favoriet: Als ik... Nog een minpunt: de echt goede nummers zijn er niet.

heerlijk

avatar van J.C.
Één van mijn favoriete Nederlandse releases op het gebied van rap. Ik zit een beetje tussen 3.5* en 4*. Toch maar voor nu een 3.5*, omdat op Professioneel Chillen teveel nummers staan die ik niet helemaal voel.

Favoriete tracks: Coffeeshopdiplomaten, Hiphopisdeshit, De Cypher, Doorhalen en Ik Meen 't Echt. De rest varieert bij mij van voldoende tot matig.

toch appart.
op hun eerst album hebben ze schijt aan elk label of wat daar dan ook heeft te maken(check dan vooral boykots).
en dan brengen ze dit album zelf bij een label uit.
vervolgens brengt:
-wudstick zijn album bij een label uit.
-diggy eerste album bij een label en bij tweede album nog een keer een ander label.
-jiggy richt zijn eigen label op.
toch appart.

avatar van Sjaan
apart bedoel je denk ik??

avatar van Rudie
Daar waar ik Jiggy Dje en Diggydex solo heel goed te pruimen vind weten ze in hun grotere groepsverband met D.A.C. me niet te overtuigen. Het komt nergens echt volgroeid en doordacht over. 3 sterren dan maar omdat er wel een aantal toffe tracks op staan die me nog weleens kunnen bekoren.

Ik vind Jiggy Djé erg dope, ken verder van deze CD alleen Doorhalen Nu even de rest checken