Fish - Raingods with Zippos (1999)

Label: Roadrunner

1. Tumbledown (5:51)
  2. Mission Statement (3:59)
  3. Incomplete (3:43)

met Elisabeth Antwi

4. Tilted Cross (4:18)
  5. Faithhealer (5:00)
  6. Rites of Passage (7:41)
  7. Plague of Ghosts, a) Old Haunt (3:12)
  8. Plague of Ghosts, B) Digging Deep (6:49)
  9. Plague of Ghosts, C) Chocolate Frogs (4:04)
  10. Plague of Ghosts, D) Waving at Stars (3:12)
  11. Plague of Ghosts, E) Raingod's Dancing (4:16)
  12. Plague of Ghosts, F) Wake-Up Call (Make It Happen) (3:31)
avatar van fish
Wie nog nooit naar het Plague of Ghosts gedeelte heeft geluisterd ( of beter gezegd; wie nog nooit het Plague of Ghosts gedeelte heeft ondergaan..) je weet niet wat je mist.

Deranged
Dat is inderdaad geniaal. Alleen jammer dat de eerste helft wat minder is. Had liever een heel album gezien van de kwaliteit van Plague of Ghosts.

avatar van fish
Ik beschouw deze plaat dan ook maar als een ep en heb mijn stem daarop gebaseerd.

Het eerste deel valt erg tegen (daardoor is het tweede deel dan wel weer extra mooi) met zijn 'we zijn de zeven dwergen op weg naar de mijn' ritme in het eerste nummer. Incomplete is niet onaardig, maar tevens een duidelijke poging tot airplay. Het enige nummer dat er wel mag zijn, in mijn ogen dan, is Rites of Passage. Ook vanwege de overgang naar het Plague deel (en die overgang is van zichzelf weer een rite of passage als het ware).

Niets overtreft het Plague deel; prachtig als som en prachtig in zijn delen. Vooral Raingods Dancing ontroert.....
Krijg er altijd een Misplaced Childhood gevoel van, maar dat kan ook komen door het concept gevoel.

avatar van Fairy Feller
Plague of Ghosts.....

avatar van Marty McFly
fish schreef:
Incomplete is niet onaardig, maar tevens een duidelijke poging tot airplay.

Je bedoelt "Tumbledown"?

Kingsnake
Alleen al de 30 minuten epic met medewerking van meester Wilson is de aanschaf van deze plaat meer dan waard.

Ook het duet Incomplete is een kippenvel song.

Ozric Spacefolk
Evenals de voorganger Sunsets on Empires is deze plaat mede tot stand gekomen, dankzij het talent van Steven Wilson.

Boult en Watson spelen alleen op het eerste deel van de plaat mee... Plague of Ghosts is geheel ingespeeld door Steven Wilson (gitaarpartijen).

Dave Stewart/Steve Vantsis/Tony Turrell vormen een goede basis.

avatar van vigil
Goede plaat van de goede man!

Weer een beetje terug naar symfonische roots. Al kan je dat nog niet gelijk merken bij het begin van het album. De cover van Faithhealer vind ik meesterlijk ook eentje die het live erg goed doet.

Ozric Spacefolk
Faithhealer rockt inderdaad erg de pan uit... Zeer geslaagd...

avatar van Brunniepoo
Nadat Field of Crows en 13th Star me nogal tegenvielen had ik besloten maar geen solo-albums van Sting meer te kopen. Op basis van de toch erg positieve kritieken hier heb ik vandaag echter voor een zacht prijsje alnog dit album aangeschaft en zowaar, deze valt me eindelijk eens niet direct tegen.

In tegendeel zelfs, na het debuut vind ik deze misschien zelfs wel het beste te pruimen en dan natuurlijk vooral door het tweede deel.

avatar van The Wep
Brunniepoo schreef:

Dat je geen solo-albums meer van Sting wil kopen, ok, prima, maar we hebben het hier wel over Fish !!.
En.... dit album is inderdaad best te pruimen

Ozric Spacefolk
Ik kan me voorstellen dat mensen niet alle Fish-albums even goed vinden.
Maar echt slecht zijn ze nooit geweest. Alleen de cover-plaat vind ik niet veel soeps.

Verder vind ik elke Fish-plaat goed tot erg goed.

Ozric Spacefolk
Overigens zijn Tony Turrell en Mark Daghorn (de mannen die meeschreven en speelden aan en op Plague of Ghosts) de leden van de trance-act The Positive Light

The Positive Light is dan weer de band die er verantwoordelijk voor was dat Marillion een remixplaat uitbracht.

Grappig om te zien hoe Marillion en Fish muzikanten en producers uitwisselen. Want Steven Wilson heeft meegeproduceerd op Sunsets on Empire van Fish maar ook Marillion.com van Marillion.

avatar van Mr. Rock
Fijn album van Fish. Ik geef de voorkeur aan zijn lichtelijk aangetaste stem zoals op dit album boven zijn aalgladde stemmetje uit zijn Marillion-periode en vroege solowerk. Helaas zou zijn stem niet veel later nog veel erger aangetast worden, met tot gevolg afschuwelijke live-uitvoeringen van onder andere Plague of Ghosts (Washington 2000), hier op plaat toch een onbetwist hoogtepunt. 3,5* is op zijn plaats voor dit album. Rites of Passage is toch echt een zwakke plek (van bijna 8 minuten) en Tilted Cross ontstijgt de middelmaat niet. De rest is van goed tot zeer goed niveau.

Mr. Rock schreef:
...aalgladde stemmetje uit zijn Marillion-periode en vroege solowerk...

Hier ga je nog veel commentaar op krijgen

Ik vind zijn rauwe doorleefdere stem ook veel prettiger, zoals op Return to Childhood.

Ozric Spacefolk schreef:

Hier ga je nog veel commentaar op krijgen

Je denkt toch niet dat ik hierop ga reageren, aalglad

avatar van Mr. Rock
Als dat geen reactie was, wat was het dan wel?

Een oprisping

Maar goed als ik aan Fish denk is aalglad wel een leuke woordspeling maar qua stem kan ik dat toch niet plaatsen.

avatar van Parisa
Digging Deep en Raingod's Dancing steken iets boven de rest uit. Incomplete is wel hitgevoelig. Maar het briljante van de plaat heb ik niet gehoord.

avatar van daniel1974nl
De fenomenale Mickey Simmonds heeft wel aan deze plaat meegewerkt, maar interessant niet op het meesterstuk van deze cd (of wellicht in Fish z'n hele carriere).

Het is zo dat het hele eerste deel een beetje bleek af slaat tegen het tweede. Het is daarmee wel de vraag of het niceau van het eerste deel acht laag is of dat het laag lijkt omdat het niveau van het tweede deel gewoon torenhoog is. Immers Plague of Ghosts is misschien wel het beste, of kan zich in ieder geval meten aan het beste wat hij ooit op plaat heeft gezet.

Goed album van Fish . Zoals gezegd is het fenomenale Plague of Ghosts het onbetwiste hoogtepunt hier.
De rest steekt daar wat gewoontjes tegen af . Tilted Cross is een skipper hier. .Faithhealer hakt wel lekker door ,maar nergens wordt helaas het niveau bereikt van de geweldige suite op het eind . Misschien inderdaad wel het beste wat de grote vriendelijke reus ooit op plaat heeft gezet . 4 sterren.