Boef en de Gelogeerde Aap - Wij Zijn (2011)

Label: Top Notch

7. Zien (4:38)

met Marlon Penn

8. Ongegeneerd (3:30)
  9. Leef (4:19)
  10. Handstand & Passie (4:55)
  11. Goudkoorts (3:07)
  12. In Principe (Aldus Ake) (2:12)
  13. Neem Ze Mee (4:52)

met Oowtje/Amine

14. Waar Ga Je Heen (3:05)
avatar van Elohim
jordkaka schreef:
Ik denk dat ze de eerste zijn met dit: een game van Mosredna.
Check het hier: Boef en de Gelogeerde Aap - boefendegelogeerdeaap.nl
Niet echt eigenlijk, bij een enkele vinyl plaat werd ook een game op verborgen, weet niet meer welke dat was.

avatar van jordkaka
Maar alsnog redelijk origineel, zie je niet vaak

avatar van Elohim
Dat klopt wel jah! Best grappig gedaan =D

avatar van frans swa
gister live gezien en dat was verrassend tof. nog maar eens n kans geven deze cd

avatar van Sjaakspeare
Dit wordt jammerlijk onderschat hier op MuMe. Kenmerkend was het, toen ik laatst de Nederlandstalige clips in de videosectie van HipHopLeeft aan het doorspitten was. Ik trof het ene meukmeesterwerkje na het andere aan, en stuitte toen op 'Echte Helden'. Zelden is een kwaliteitskloof me dusdanig flagrant voorgekomen. Vooral de brug van die track is fenomenaal. Het bestaat uit een erg goed in elkaar zittende, smerige dubstepbeat die het uitgekauwde ver ontstijgt, gecombineerd met een intrigerende opgefokte kreetrapstijl met een springerige intonatiedynamiek waarin de nadruk vervreemdend vroeg in de zin ligt en die ontwrichtende teksten draagt die getuigen van intelligentie en poëtisch gevoel. De andere nummers bleken niet zo ontiegelijk goed geslaagd; Boef en de Gelogeerde Aap bleken tamelijk grillig, maar drieënhalf sterren verdiende het al met al zeker.

avatar van Nr.4
Dubstep ligt me helemaal niet, en rappen over dubstep beats ben ik dan ook geen fan van, maar vind dit als totaalplaatje wel kloppen. Aantal erg sterke tracks zoals Echte Helden, Zien, Wij Zijn en Goudkoorts. Toch kan ik niet heel lang naar dit soort beats luisteren, hoe goed het maybe ook in elkaar zit.

avatar van KILLERBEE99
Leuk album en ook die naam al haha Boef en de Gelogeerde Aap

avatar van Slowgaze
Wij Zijn is een alleraardigst werkje, maar nogal inconsistent. De combinatie van abstracte hiphop (wat slaat dat helaas weinig aan binnen de nederhop, zonde eigenlijk) en dubstep werkt hier al best goed. Boef en de Gelogeerde Aap proberen echt iets nieuws te doen, zeker binnen de nederhop, en slagen daar deels wel in.

De nummers zijn alleen niet altijd even sterk. 'Echte Helden' is natuurlijk best een bazentrack en 'Mosredna' is een heel fijne geluidscollage, maar echt memorabele nummers ontbreken verder. De rest schommelt zo ongeveer tussen 'best prima' en 'mwoah'. De gastbijdrages zijn soms ook van erg bedenkelijk niveau.

Het moet gezegd worden, Boef en de Gelogeerde Aap komen pas echt goed uit de verf op opvolger Niet Hier, waarop het plaatje vrijwel helemaal klopt: sterkere raps van Aap, veel consisenter qua kwaliteit van de nummers en met aanzienlijk sterkere gastbijdrages. Bovendien zijn de beats verder ontwikkeld dan instant herkenbare dubstepinstrumentaties.

Voor echt bijna 'old skool'-dubstep (jeetje, ik weet nog dat dat genre opeens zo'n vlucht maakte in 2006, ik krijg daar soms een beetje een ouwelullengevoel van) moet je wel bij deze tweede zijn. Eerlijk is eerlijk, dubstep is na het echt bruisende vanaf het begin tot aan na de eerste doorbraak in 2006, wel een steeds meer een idioom met duidelijk herkenbare elementen (die typische baslijnen natuurlijk, maar ook hoe de synths ingezet worden) geworden, wat navolging uiteraard ook des te makkelijker maakte. Desondanks heeft zo'n ouderwetsch potje dubstep ook zeker z'n charmes en daar voorziet Wij Zijn toch wel in.

Qua kwaliteit verschilt deze tweede worp niet veel van debuut Vind Ons, maar dat was een gratis download en hier moest in 2011 toch echt 15 euro voor neergelegd worden. Dat maakt toch best een verschil. Boef en de Gelogeerde Aap kunnen al wel hard 'wij zijn' roepen, maar Wij Worden was wellicht een betere titel geweest. Ze zoeken, maar zijn al een eind op de weg en soms gaat het net zo goed om de tocht als om de uiteindelijk bestemming, zijnde Niet Hier als duidelijk albumhoogtepunt in de discografie. Soit, Wij Zijn moet zijn meerdere in die derde herkennen, maar trekt daar zeker niet bleek naast weg.

sxesven
Neem Ze Mee

Tergend langzaam voor de honden die dit niet voelen

Veel beter werd het decennium nog niet.

avatar van Slowgaze
Nieuwe album inmiddels al gehoord, Sven?

avatar van Boermetkiespijn
Ik ben wel gecharmeerd van Nederlandstalige samples, zoals in "Handstand & Passie", waar we volgens mij Frans van Dusschoten horen. Dat geeft hiphop van eigen bodem haar charme. Verder vind ik "Goudkoorts" ook snoeihard. Moet zeggen dat ik van dat elektronische futuristische gedoe geen fan ben, maar al met al was het prima te doen, dit album.

avatar van Nr.4
Vond en vind nog steeds overgrote deel van de teksten tof. Duo past ook goed bij elkaar, echt een eigen sound. Wij Zijn vandaag eens lekker laten knallen. Nog altijd geen liefhebber van dit type producties inderdaad. Lang niks meer gehoord trouwens van ze.