Grimes - Geidi Primes (2010)

Canada
Electronic
Label: Arbutus

1. Caladan (2:25)
  2. Sardaukar Levenbrech (2:05)
  3. Zoal, Face Dancer (2:36)
  4. Rosa (3:12)
  5. Avi (2:35)
  6. Feyd Rautha Dark Heart (3:41)
  7. Gambang (1:34)
  8. Venus in Fleurs (2:43)
  9. Grisgris (3:22)
  10. Shadout Mapes (4:32)
  11. Beast Infection (2:21)
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
De titel is een verwijzing naar Giedi Prime, een planeet uit de geniale Duin-kronieken van Frank Herbert. Naar diezelfde reeks verwijzen ook enkele tracktitels. Vet, en eigenlijk past de muziek van Grimes op de één of ander vreemde manier ook wel bij die boeken. Futuristisch, maar toch heel organisch; spiritueel en esoterisch.

Ik vind dit de meest persoonlijke plaat van Grimes. Qua zang het meest naturel. Rosa weet het meest te raken maar de dromerigheid van een aantal andere tracks roept een sfeer van een andere wereld op. Maar liefst 3 tracks verwijzen in hun titel ook naar Dune, want Grimes schaamt zich niet voor sci fi nerdyness hier. Een sympathiek debuut.

avatar van TornadoEF5
Heel erg mooi, erg indie en persoonlijk vind ik het net iets te rustig, al kan ze met haar hemelse stem weinig verkeerd doen. Weinig echte uitschieters en naar het einde toe toch minder leuke nummers. Ik vind ze tussen nummer 3 en 9 heel dicht bijeen liggen. Je kan het album wel een oneindig aantal keer beluisteren, want steeds ontdek je nieuwe inzichten, al komt dat ook doordat ik nog niet elk nummer van dit album goed ken. Uiteindelijk is dit een mooi opwarmertje voor haar magnus opem.

Haar singles gerangschikt van dit album na net te beluisteren:
1. Venus in Fleurs - 4.5*
9. Gambang - 4*
10. Beast Infection - 4*
11. Shadout Mapes - 3.5*

avatar van VanDeGriend
Weirde plaat die klink alsof hij is opgenomen op een cassette recorder. Maar echt zo leuk!