Nicolas Jaar - Space Is Only Noise (2011)

Electronic
Label: Circus Company

1. Être (4:49)
  2. Colomb (3:22)
  3. Sunflower (0:48)
  4. Too Many Kids in the Dust (3:28)
  5. Keep Me There (5:21)
  6. I Got a Woman * (4:09)
  7. Problem with the Sun (3:52)
  8. Space Is Only Noise If You Can See (5:42)
  9. Almost Fell (2:32)
  10. Balance Her in Between Your Eyes (3:45)
  11. Specters of the Future (1:58)
  12. Trace (0:23)
  13. Variations (3:21)
  14. Etre (2:56)
avatar van sydbarrett
Heb dit geluisterd door een tip van Goodfella en het is heel erg goed bevallen. Prachtige sferische muziek. Ik kan er nu nog geen cijfer aan verbinden, maar dat komt wel.

tuktak
mooie sferische tracks worden afgewisseld met van die typische kompaktkitch zoals bv bij matias aguayo. afentoe op het randje, soms er overheen. het lekkere lome tempo geeft een extra loungy dimensie aan het geheel. niet zo overrompelend als james blake, maar toch wel een vernieuwende sound.

avatar van ohmusica
Ook alvast aanbevolen: Various Artists: Inès, waaraan Nicolaas Jaar vier bijdragen levert. Te vinden via Spotify.

avatar van klaezman
Morgenavond in Trouw. Ben al twee dagen ongeduldig van opwinding over m'n stoel aan het schuiven. [email protected]

avatar van Booyo
Jaar @ Trouw was regelrecht waanzinnig. Wat een held! Ken eigenlijk alleen nog losse nummers (tracks als Time for Us en El Bandido zijn magistraal), en livesets van de beste man, moet snel achter deze plaat aan gaan.

avatar van NKCR
Gecombineerd met druilerig weer en hagelbuien een mooie plaat. Ik denk dat ik em in de lente minder kan waarderen. Erg sfeerbepalend, niet slecht.

avatar van Rhythm & Poetry
Staan echt een paar gave tracks tussen, maar als geheel album ben ik er nog absoluut niet van onder de indruk. Staan een paar nummers tussen die het niveau omlaag halen doordat ze simpelweg te simpel klinken in mijn oren. Gemakkelijke deuntjes waar ik enigszins zenuwachtig van word. Jammer, want kwaliteit heeft Nicolas Jaar wel.

avatar van deffa2
I got woman is in ieder geval al een pareltje!

avatar van Yamato
Ik kwam een maand of wat geleden Nicolas Jaar tegen doordat Tiga ergens deze plaat aankondigde als een grote plaat. Ik heb toen een beetje zitten zoeken en ik kwam eigenlijk alleen een paar EP'tjes tegen na veel zoekwerk en weinig informatie over de artiest, dat verbaasde me wel omdat de muziek klonk alsof ik met een doorgewinterde artiest met veel ervaring te maken had. Zag nu opeens dit album op de frontpage van MuMe staan en na wat googelen blijkt het dus een hele jonge gozer te zijn die zelfs nog studeert naast zijn carrière in de muziek. Toch maar snel dit album opzoeken want I Got a Woman vond ik geweldig.

Doet me zoals tuktak zei inderdaad wel wat denken aan Matias Aguayo.

avatar van de_nis_
Een geweldige trip

avatar van Silky & Smooth
Heerlijk album en inderdaad een geweldig trip. Misschien niet een album om elk moment op te zetten, maar wanneer je hiervoor wel in de stemming bent is het echt heerlijk. Ogen dicht en je wordt helemaal meegevoerd door de rustige klanken, felle geluidjes en vreemde klanken.

avatar van de_nis_
Precies. Koptelefoon op en alles laten gaan.

avatar van Raconteur
ik ben verliefd op het bassriffje uit het titelnummer.

avatar van Silky & Smooth
Ik ben verliefd op Space is Only Noise if You can See.

avatar van FlyLo
Raconteur schreef:
ik ben verliefd op het bassriffje uit het titelnummer.

En nog geen klein beetje

avatar van klaezman
Fakking vette podcast met nieuwe nummers... Heerlijk! Nog even en deze gast krijgt er nog een halve ster bij. Binnenkort ook in Paradiso op Dekmantel-avondje. Gaat dat zien, want live krijgen die heerlijk zwevende trips nog een dancy feel ook. In Trouw echt de hele set kippenvel gehad.

avatar van himpie
FlyLo schreef:

En nog geen klein beetje

Compleet eens! Voorlopig echter wel het enige nummer dat me kan boeien.

avatar van samslam
25% (erg) sterke tracks, 75% pretentieus gezwam.

Twee sterren, want te zwak als eindproduct.

klaezman schreef:

Die podcast is inderdaad heel sterk. Dit album weet me helaas nog niet echt te boeien.

avatar van Streup
Heerlijk album! Zou gek zijn als hij niet in mijn top 10 van 2011 belandt. De intermezzo's storen me eigenlijk helemaal niet.

Hoogtepunten te over, oa: 'Keep Me There', 'I Got A Woman' en natuurlijk 'Space Is Only Noise If You Can See'.

Heerlijk album dat maar blijft groeien. Die podcast die hierboven werd geplaatst is ook erg fijn. Ben erg benieuwd hoe hij het er op Pitch met z'n band vanaf brengt, maar de filmpjes van Sonar beloven wat.

avatar van VictorJan
Heet het vierde nummer niet "Too Many Kids Finding Rain in the Dust" in plaats van "Too Many Kids in the Dust"?

avatar van VictorJan
Is het trouwens inbeelding, of is dat nummer gebaseerd op Red Right Hand van Nick Cave?

avatar van Urbanoetang
Lekker album, maar inconsistent zoals eerder genoemd door andere gebruikers. Zelf vind ik de zwakkere nummers geen 'pretentieus gezwam' of 'simpel', maar gewoon doorsnee en betrekkelijk minder dan geweldige tracks als 'Keep Me There', 'I Got A Woman' en 'Variations' (die het hier gek genoeg niet zo goed doet). Had één van de beste EP's van het jaar kunnen zijn, maar uiteindelijk is het als nog een lekker plaatje. Net aan 4*

avatar van StuF
VictorJan schreef:

nu hoor ik het ook, maar dat kan natuurlijk komen omdat ik me door jou reactie heb laten beinvloeden

avatar van SpaceLee
Mooie wegdroomplaat, lekker atmosferisch en op't gemak. Zo heb ik ze graag.

avatar van Improvision
Aangenaam album, hier en daar sterk zelfs, maar ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan enkele nummers (waar hij zingt met lage stem), waardoor het me telkens weer een beetje tegenvalt.

Trouwens nog live gezien op 10 Days Off dit jaar, met band. Dat was wel te pruimen.

avatar van Zwammer
Liefhebbers van dit album moeten ook zeker even zijn zij-project Darkside checken: Darkside - Darkside (2011)

Eerste nummer daarvan al gehoord en ik moet zeggen dat spreekt mij meer aan dan dit album.

avatar van Chronos85
Briljant zijproject, kan ik elke Jaar-liefhebber aanraden!