Frank Boeijen - Genade (2011)

Label: Witsand

1. Schoonheid Om de Hoek (4:54)
  2. Reis Naar de Vrijheid (5:12)
  3. Verdwenen Stad (4:57)
  4. De Tabakswinkel (4:04)
  5. Als Ik Geen Geheugen Had (5:02)
  6. Voorjaar in Valencia (4:28)
  7. Genade (3:47)
  8. Het Geluid van een Andere Tijd (4:40)
  9. Deze Dag Is de Toekomst (3:49)
  10. Stadsgezichten (3:16)
avatar van goldendream
Is die ook alleen te verkrijgen in boekvorm?

avatar van vigil
Enkel als boek met daarin de cd.

avatar van goldendream
Dank voor de info, wel stom zo.

avatar van IntoMusic
Yep en wat is dit weer een 'plaatje'. Niet voor niets toegevoegd, want Frank heeft weer een puik album afgeleverd. Denk niet dat dit hetzelfde soort concept is als 36,9 graden, want dit zijn gewoon sterke, goede liedjes.
In het weekend nog eens op mijn gemak verder luisteren, maar nu al een dikke 4

avatar van Marty McFly
Kun je het vergelijken met een ander Boeijen-album? Ligt het bijvoorbeeld in het verlengde van Camera?

avatar van IntoMusic
Een Boeijenalbum met elkaar vergelijken vind ik altijd lastig omdat elk album wel weer een andere sfeer en begeleiding bevat. Ik moet 'm nog een aantal keren beter beluisteren, maar Camera is wel een goed en logische vergelijk, aangezien we een aantal muzikanten weer als begeleiding terughoren op Genade: Ton Snijders, Charles Nagtzaam en Martin de Wagter.

Luister maar eens naar de 7 tracks die ik heb toegevoegd om een goede indruk te krijgen.

avatar van Marty McFly
IntoMusic schreef:

Hee, geweldig. Ik ga me er eens in verdiepen!

avatar van thebestfreaks
Weer een prachtige cd van Frank Boeijen. Samen met het begeleidende fotoboek vormt het een sfeervolle hommage aan de voor hem betekenisvolle plekken van vroeger en nu . Dat is dus vooral Nijmegen en omgeving.
De nummers hebben een rustige en constante sfeer. Ze zijn, wat uitvoering betreft, sober klein gehouden. Geen grootse bombastische refreinen, maar een warme melancholie vergezeld door zwartwitte foto's.
"Muziek is niet zichtbaar. Het geheim van muziek is nu juist dat ze persoonlijke beelden oproept bij de luisteraar. De geheimzinnige fotografie van Karoly Effenberger slaagt erin een idee te geven waar deze muziek is ontstaan" , aldus Frank Boeijen.

Deze cd heeft op mij niet direct de impact die Camera wel had. Het is een vrij sobere plaat. Niet direct pakkende melodieën. De instrumentatie is wel mooi en subtiel.
Ik moet deze nog even laten bezinken.

avatar van IntoMusic
Klopt Sander en voor mij idem. Vandaar dat ik Camera wel de volle pond geef want dat album is vanaf de eerste draaibeurt in kwaliteit niet achteruit gegaan.

Genade is zo'n cd om op een koude winteravond te draaien als er geen reet op tv is (en dat komt nogal eens voor ). Geen groots album, maar zeker ook niet 'gemiddeld'. Reis naar de vrijheid en Het geluid van een andere tijd zijn voor mij de favorieten. Zie overigens dat ze alle clips inmiddels van Youtube hebben gehaald... .

Het valt mij ook op dat zijn teksten echt steeds minimalistischer worden. Op deze cd zijn het vaak niet meer dan flarden van gebeurtenissen. Toch komt het bij mij meestal toch wel weer tot leven. Het is met name de combinatie muziek/teksten die dat doet. Als je de teksten alleen op papier ziet dan is (lijkt?) het niet altijd even bijzonder. Maar binnen de liederen klopt het. Daarnaast is het ook wel een verademing, want er zijn genoeg artiesten die binnen de conventies van het rijmschema of een verregaande concreetheid schrijven.

Ik geef deze cd vooralsnog 3,5e ster.

Elvis Presley
Niet zo pakkend als Camera, maar na t album wordt beter na een aantal luisterbeurten. Zoals SanderW opmerkt: zijn teksten worden steeds minimalistischer. Mijn grootste "probleem" met dit album is vooralsnog de "herhaling" van die weinige zinnen. In het nummer "De Tabakswinkel" wil Boeijen ons volgens mij duidelijk maken dat "niets zomaar voorbijgaat". Toch is het album wel een mooi geheel, hoewel ik hoop dat Frank nog 1 keer (nouja, liever nog wat vaker) gaat "rocken". Mooiste nummers vind ik Het Geluid van een Andere Tijd en Voorjaar in Valencia. Hoop voor de toekomst op meer tekst, want ik vind Frank juist een van de betere tekstschrijvers! Het alweer nieuwe nummer "Ogen", dat hij tijdens de tour speelt belooft echter goeds voor de toekomst.

Ik zou toch graag hebben dat Frank weer eens echt over "gevoelens" die iedereen raken gaat zingen.
Zoals verdriet, liefde en zo.

Ik ben nog steeds fan van Franks muziek, maar merk wel dat ik altijd teruggrijp op de oude liedjes zoals "Zeg me dat het niet zo is", "Winter in Hamburg" en nog vele anderen.
Die titels grepen (en grijpen) me qua tekst zo stevig aan.

Ik ben nu Genade aan het luisteren ; heb de eerste 3 nu gehoord en het zijn lekkere nummers, maar vooral zijn het voortkabbelende nummers.
Zeker niet slecht, maar er zit zoveel meer in.

Ik onthoudt me nog even van een cijfer totdat ik de gehele cd beluisterd heb.

avatar van Madjack71
Voortkabbelend, rustig en constant...maar daardoor ook wel wat saai. Fragmentarische stillistische beelden, minimalistisch als Erik Satie, het is aan de luisteraar om er verder invulling aan te geven...ook met een geheugen blijft er niet veel hangen, maar wie weet ligt de schoonheid idd. om de hoek, vooralsnog luister ik liever naar het geluid van hem uit een andere tijd.

Heb hem - voorlopig - op 4 sterren staan.
Na wat meer luisterbeurten onderweg groeit deze plaat steeds meer.

avatar van Twinpeaks
Ik ben een paar weken geleden naar een concert geweest naar aanleiding van dit album en ik moet zeggen ,dat de muziek daar beter tot zijn recht kwam dan op dit ietwat gezapige album.Niet dat er iets slechts aan is,maar zoals Madjack ook al aangeeft,kabbelt het allemaal een beetje voort,en lijkt het wat saai.Tekstueel en muzikaal is het allemaal weer prima in orde,maar de urgentie ontbreekt een beetje.Boeijen schrijft " klein" en de thema''s van de liedjes zijn natuurlijk op zijn lijf geschreven.Eenzaamheid,verliezen,nostalgie en verlangen.Allemaal raakvlakken die in Boeijens teksten uit iedere periode in zijn carriere boven kwamen drijven en die hij als 1 van de weinigen in Nederland prachtig weet te verwoorden.Genade is geen slechte plaat,maar iets meer pit ,zoals bij de optredens had dit album goed gedaan.Nu is het een plaat in het middenkader van Boeijen,en dat is jammer.

avatar van akira124
Wat mij betreft net zo goed als zijn voorganger. Heerlijke muziek.

avatar van akira124
Gister naar het concert in Nijmegen geweest! Het was grandioos. Wat kan muziek toch mooi zijn.

enorme sfeervolle plaat erg mooi ook leuk dat er een boek bij zit met mooie foto`s wel wat sober maar dat heeft wel iets

avatar van akira124
Verhoogt naar 5 sterren. Grandioos, in mijn ogen het beste Nederlandstalige album!

avatar van lennon
Wat een mooi album heeft meneer boeijen hier mee afgeleverd zeg!

Camera was al een schot in de richting, maar dit is bullseye!

Zeer sfeervol, en luistert heerlijk weg!

Een van de mooiste albums van dit jaar!

avatar van rkdev
Sfeervol album van Boeijen, dat echter voor mij het probleem heeft dat het alleen maar sobere midtempo nummers zijn. Als afzonderlijke nummers zijn ze allemaal de moeite waard, maar als geheel album kan ik m'n aandacht er niet compleet bijhouden. Al sluit ik niet uit dat mijn mening hierover nog kan veranderen.

Dat neemt niet weg dat nummers als 'Schoonheid Om de Hoek' en vooral 'Het Geluid van een Andere Tijd' parels zijn !

avatar van lennon
Ik had dit album en boek al, maar zag m zaterdag bij (een winkel die voor de laatste dag open was van ) Free Record Shop liggen voor €1,-

Kon m natuurlijk niet laten liggen (mooi cadeau) maar misschien ligt ie bij elke FRS wel voor deze prijs. Dus als je m nog niet hebt.. rennen zou ik zeggen

avatar van rkdev
Madjack71 schreef:
Voortkabbelend, rustig en constant...maar daardoor ook wel wat saai.

Ben ik het wel enigszins mee eens. Sloom, maar sfeervol album van Frank dat voor mij vijf nummers heeft die het verschil maken, namelijk 'Schoonheid Om de Hoek', 'Reis Naar de Vrijheid', 'De Tabakswinkel', 'Voorjaar in Valencia' en 'Het Geluid van een Andere Tijd'. Ook het boek erbij is erg mooi.