Frank Zappa's Mothers - Swiss Cheese / Fire! (1992)

Rock / Avant-Garde
Label: Zappa

1. Intro (14:22)
  2. Peaches en Regalia (3:27)
  3. Shove It Right In (6:00)
  4. Call Any Vegetable (9:55)
  5. Anyway the Wind Blows (3:44)
  6. Magdelena (5:35)
  7. Dog Breath (4:14)
  8. Sofa Suite (18:07)
  9. A Pound for a Brown (On the Bus) (7:07)
  10. Wonderful Wino (5:01)
  11. Sharleena (4:30)
  12. Cruising for Burgers (3:05)
  13. King Kong (1:24)
  14. Fire! (1:56)
avatar van platedraaier
Het "Fire" gedeelte aan het einde van de cd`s, is een tape opname van de beruchte brand in het casino van Montreux waar Zappa op dat moment aan het spelen was (4-12-1971) en waar Deep Purple het nummer "Smoke on the Water" over gemaakt heeft.
De heren zagen de rook vanaf de andere kant van het water.
Alle apparatuur van de Mothers ging verloren. (Het casino brande tot de grond toe af.)
Een week later werd Frank Zappa in Londen door een man van het podium de orkestbak in gegooid, waardoor hij zwaar gewond raakte en hij tijdelijk in een rolstoel terecht kwam.

De muziek op deze uitgave is absoluut interessant. Het intro van 14 minuten vind ik geweldig. De rest van de uitvoeringen van de nummers mogen er ook zijn.
De opname kwaliteit is redelijk te noemen, gezien de tijd (1971) en dat het een bootleg opname is. En ik hou wel van de Flo en Eddie periode.

avatar van kaztor
Wat ik hiervan ken is stukken beter dan de officiele live-cd's van deze line-up.
Jammer alleen dat het nauwelijks te vinden is en zoals teveel Zappa-uitgaves een klein vermogen kost...

avatar van freakey
kaztor schreef:

Hij is voor een redelijke prijs te downloaden op Amazon, maar als je het interessant vind wil ik wel een kopietje voor je trekken....

Stuur me een PB als je dat wilt....

avatar van Stalin
Heb deze al sinds jaar en dag in mijn bezit en moet zeggen dat ik hem al jaren niet meer heb afgespeeld.

Maar eerlijk gezegd is dan ook het enige echt memorabele aan dit concert het feit dat er brand uit brak tijdens Zappa's set, er een miljoenen kostend historisch Casino in vlammen opging en dat er vervolgens door Deep Purple een liedje over gemaakt is.

Met alle respect, maar voor de rest is deze show typerend voor vele andere shows uit 1971.

avatar van Sir Spamalot
“This is a piece for those of you in the audience who happen to speak German. And if you do happen to speak German after this piece you'll probably regret it...”

Zou Frank geweten hebben dat Montreux ligt in la Suisse Romande, het franstalig gedeelde van Zwitserland? Vooraf verwijs ik nogmaals naar de goede uitleg omtrent deze plaat op de wiki-link, Beat the Boots II - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org en op deze link, FZ discography - globalia.net. Wij verwelkomen de vijfde plaat uit de collectie van 7 albums onder de naam “Beat the Boots II”. Bij Swiss Cheese / Fire gaat het om een optreden van The Mothers of Invention in het Casino van Montreux op 4 december 1971 met anderhalf uur muziek, meestal toch.

Immers, Intro vind ik oervervelend, althans tot Frank zijn duivels ontbindt op de gitaar. Peaches en Regalia is een welgekomen contrast wat je onmiddellijk hoort aan het publiek. Ik vind Flo & Eddie hier nog redelijk goed bezig (want niet te veel zwanzend aanwezig). Na Anyway the Wind Blows start de bootleg Fire! Sofa is best goed met daarin een oerversie van Stick It Out, alsook A Pound for a Brown (On the Bus) waarna een fade-out volgt. Sharleena wordt sneller gespeeld en de beste versie van King Kong voor mij is de kortste versie, want kort na het inzetten vliegt het kot in brand!

Zoals hier al aangegeven is misschien het meest memorabele aan dit optreden het afbranden van het Casino van Montreux en hierdoor de inspiratie van het nummer Smoke on the Water van Deep Purple. Telkens ik in Montreux kom, moet ik toch even glimlachen bij de aanblik van het nieuwe Casino. Tot dusver het betere deel in deze serie.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ik dacht dat je was gestopt met het beoordelen van Zappa platen Sir Spamalot, maar leuk om te lezen dat je nog steeds bezig bent!

avatar van Sir Spamalot
Maartenn, dat klopt. Momenteel is het een periode van livealbums maar ik wil zeker de Frank Zappa draad weer oppikken. Voordien was hij een gat in mijn cultuur, nu wordt hij een constante in mijn cultuur. So much to do, so little time.