The Haunted - Unseen (2011)

Zweden

10. Them (4:06)
  11. All Ends Well (4:16)
  12. Done (3:49)
  13. Attention * (3:52)
  14. The Reflection [Live] * (3:46)
  15. The Fallout [Live] * (4:06)
avatar van permafrost
Ik heb hier via Metal Storm een stukje van gehoord. Als dat representatief is voor het hele album wordt dit DE letdown van het jaar. Een complete stijlbreuk die niet de mijne is helaas.

Bastiaan Prasath
Als je thrash verwacht kom je inderdaad bedrogen uit.

avatar van knoltor
Ik heb het hele album nog niet gehoord, maar ik heb al in de gaten dat het qua stijl veel meer in de richting van 'The Dead Eye' gaat dan de voorganger. En laat ik dat nou echt een geweldig album vinden! Dus wat mij betreft is er nog niets verloren. Ik ben benieuwd!

avatar van kramerdude
Ik heb net 2x de fullstream van het album geluisterd en ben toch wel lichtelijk teleurgesteld. Het is in mijn mening een beetje pitloos en zelfs de donkere langzame (die dreiging) stukken zoals rEVOLVEr en The Dead Eye hebben komen niet goed over.

Ook zit er bijzonder veel " cleane " zang op het album. Ik ben niet vies van dit soort zang maar
bij sommige nummers is het gewoon geen goede match en beland het een beetje tussen het wal en het schip omdat het op dat soort momenten ook instrumentaal gezien niet heel interessant is *insert badass riff*. In Dissapear werkt het bijvoorbeeld wel (muziekaal ook sterk)! Ik denk dat dit album wel eens het grootste commerciele succes van de band gaat worden, maar of dat een goede ontwikkeling is?

avatar van Don Cappuccino
Poeh. Dit is even een tegenvaller. De 2 vorige albums van The Haunted vond ik wel goed maar haalden het niveau van de eerste 3 albums compleet niet. Bij dit album gaat de band heel ver van zijn originele geluid af en dat vind ik persoonlijk wel jammer. Het is mooi dat een band blijft groeien maar ik vind het niks. De cleane zang vind ik niet zo geweldig en de teksten zijn af en toe echt standaard:

ashes to ashes, dust to dust

Dit hoor ik bij zoveel bands. Maar het album blijft me niet volledig boeien. Daarom 2,5 ster voor The Haunted.

avatar van el_Duderino
Positief verrassend album van The Haunted! Beduidend minder hard dan het vorige album, maar zit nu al een weekje op mijn mp3-speler en verveeld niet. Sterker nog: het album wordt eigenlijk steeds beter.

avatar van james_cameron
Niet het beste album van de band, maar ik kan de koerswijziging wel waarderen. De songs zijn overwegend sterk genoeg om te boeien, ook al wordt er niet meer voluit gebeukt. Dolving bewijst eens te meer een uitstekende zanger te zijn en productioneel staat de plaat als een huis.

Ik moest wel eens goed kijken of ik wel de juiste band aan had gezet... Bij het nummer Never better had ik iets van: Oke, weer een nieuwe koers, tot ik No Ghost hoorde en dacht van: Wtf is dit nou??

Zeer zeker niet hun beste album. maar toch zitten er nummertjes bij die ik wel kan waarderen, en het album qua productie en de rest, is het weer uitstekend. Al bij al gaat het zeker wel een paar luister beurtjes krijgen maar zeker niet zoals zijn voorgangers. Daarom een 3.

Al blijf ik het eeuwig zonde vinden van de energie die ze hier in hebben gestopt. Nee, totaal niet mijn stijl, ik zeg terug naar het oude. Waarom altijd dat geneuzel met het veranderen van stijl??

avatar van knoltor
Het is zeker een nogal anders klinkende plaat geworden, maar ik waardeer de vernieuwingsdrang van de band zeer. Het is dan ook totaal geen slechte plaat, integendeel! Natuurlijk, de thrash metal is zo goed als verdwenen, maar als je daar op zit te wachten zijn er nog genoeg oude platen van de band die je nog eens op kunt zetten. De gitaarmelodieën, zanglijnen en teksten op dit album zijn van dermate hoog niveau dat hier wat mij betreft sprake is van één van de betere releases van het jaar.

avatar van Kronos
aiM^ schreef:

Te lezen in de Aardschok van april.

Waarom altijd dat vasthouden aan het oude?

Overigens schijnt enkel hun debuut (ik ken niet hun hele discografie) échte thrash te zijn. Moeten ze daarom de rest van hun loopbaan dat debuut kopiëren omdat enkele liefhebbers dat willen?

Dat en niet het veranderen van koers wordt in het interview als sellout benoemd, met de vergelijking dat het is als een ballon opnieuw opblazen met wat minder lucht, tot er uiteindelijk alleen nog maar een plat stukje rubber op de vloer ligt.

Ik vind Unseen na enkele luisterbeurten in ieder geval een erg geslaagd en origineel album.

Nee hoor.. Maar ik durf er donder op te wedden dat de meeste vaste fans onder hand wel afhaken.

Gelukkig is Peter weer met zijn rotzooi opgestapt en is Marco Aro weer terug in de band.. Kan die ze weer op het juiste pad zetten . Aan de hand van de nieuwe single die uitegebracht is, gaat dat wel goed komen.

Dit is met afstand de slechtste CD van deze fantastische band. Men probeert een beetje Soulwork of zoiets na te doen en dat doen ze niet goed. Er staat bijna geen goed nummer op. 'Los zand'. Het enige erg goede nummer is 'All ends Well'.