Korn - Untouchables (2002)

Label: Epic

1. Here to Stay (4:32)
  2. Make Believe (4:37)
  3. Blame (3:51)
  4. Hollow Life (4:09)
  5. Bottled Up Inside (4:00)
  6. Thoughtless (4:33)
  7. Hating (5:10)
  8. One More Time (4:40)
  9. Alone I Break (4:17)
  10. Embrace (4:27)
  11. Beat It Upright (4:15)
  12. Wake Up Hate (3:13)
  13. I'm Hiding (3:57)
  14. No One's There (5:06)
avatar van Stijn_Slayer
1,5
Stijn_Slayer schreef:
Deze heb ik vroeger bijna kapot gedraaid. Echt een heel goed album. Nog niet het commerciele kut korn van nu, echt lekker geluid en uniek.

Volgens mij was ik hier aan het ijlen.

Dhr. Bitterbal schreef:
Ik snap niet dat sommige mensen hier in het algemeen zo negatief doen over Untouchtables. Dit was koRn in haar betere jaren en ik vind de producties een stuk sappiger dan die van hun eerste album.
Alleen wel jammer dat ze nix bijzonders in het albumboekje zelf hebben staan of iets erbij toegevoegd hebben. Daarnaast heb ik zo ook mijn twijfels, want dit album is wel aardig kort verschenen op hun vorige...
cijfer? een 6/5

3 jaar kort?

avatar van Killeraapje
Dit album klinkt voor mijn gevoel veel beter dan de vier voorgaande. Here to stay is bijvoorbeeld een bere heavy nummer dat enigsinds herinnerd aan Black Sabbath. Bij dit album had ik voor het eerst het gevoel dat Korn muzikaal iets voorstelde. Ik had altijd wel een zwak voor de stem van de zanger maar de rest kon me niet echt boeien.

avatar van royals
Dit was ook juist een van mijn favoriete Korn platen. Ik vindt dat ze op deze cd de beste balans tussen melodie, zang, riffs en sfeer hebben neergezet. Ik denk dat het songmateriaal uiterst sterk is alleen is de variatie van het geluid wat minder. Naar het einde toe wordt het iets minder (er staan teveel tracks op die op elkaar lijken).

Maar voor mij zijn nummers als Here To Stay, Hollow Life,
Thoughtless, Alone I Break, Beat it up right en One More time het beste wat ze ooit geschreven hebben. De eerste plaat was de meest revolutionaire en meest emotionele, de tweede was de meest melodieuze en deze is voor mij de beste combinatie van die twee.

avatar van Soulmaggot
Zeer goed Korn-album: Vooral Here To Stay, Thoughtless, Hating, One More Time en Embrace zijn echt topnummers.

Ik snap trouwens niet waarom een topnummer als Thoughtless niet op hun Greatest Hits komt!

avatar van bennerd
Soulmaggot schreef:

Was Thoughtless één van hun hits? Het verschil tussen een best of en een greatest hits he.

avatar van MDV
MDV
Ik heb sowieso nooit echt begrepen wat iedereen zo goed vindt aan Thoughtless. Het riffje is niet zo boeiend en de teksten vind ik zelfs te zeikerig voor korn. Van dit album vind ik Blame, Bottled Up Inside en Beat It Upright veel beter, en Here To Stay vanzelfsprekend ook.

BodyCount
Desondanks de negatieve commentaren hier vind ik deze plaat best meevallen, tracks zoals Here To Stay , Blame en Thoughtless zijn toch toppers of niet soms?
Maar zoals iemand anders al eerder vermeldde is het wel spijtig dat de bijhorende booklet niets speciaals is....

avatar van Suicidopolis
Deze CD valt te vergelijken met Kevin Costner's "Waterworld": waan-zin-nig veel geld in gestoken (3.000.000$ als ik me goed herinner), ook massa's inkt gevloeid over dat (verspilde?) geld, en dan... even hard floppen als pakweg K3 die het voorprogramma zou spelen van Sepultura.

Het begint anders niet slecht, met die "Here To Stay". Spijtig genoeg is dit ook meteen het enige goede nummer op deze CD. De rest is... err... pffff... effe een goed woord zoeken... lamentabel. Alles klinkt onwaarschijnlijk geforceerd, en wat me danig irriteerd aan dit album zijn de refreinen, waar dit feit onwaarschijnlijk hard als een varende trein in je gezicht komt meppen. Die refreinen... Zo ver gezocht allemaal. Het druipt er vanaf dat ze zichzelf echt hebben opgelegd om telkens weer als dat refrein komt (maakt niet veel uit welk nummer, ze hebben er zowat allemaal last van), het nummer een totaal andere wending te geven. En dat werkt ècht wel storend, want volstrekt onnatuurlijk. En alsof dat nog niet genoeg is, ruïneert het ook meteen enige kans om van één enkel nummer nog maar een consistent geheel te maken, laat staan een geheel album. Maar zelfs dat buiten beschouwing gelaten klinkt Jon zo verdomd saai op dit album, dat hij je echt amper een seconde kan boeien. Feitelijk heeft ie gewoon niets te vertellen hier, en elke emotie die hij uit z'n stemvocalen perst, klinkt hier dan behoorlijk onnatuurlijk en, nogmaals, geforceerd, zeker in vergelijking met hoe hij z'n longen uit z'n lijf schreeuwde op Korn's 2 eerste CD's. Bovendien is wat ie dan toch nog verteld (the same story over and over again) bijzonder zwak geschreven.

Toch heb ik nog 2 sterren over voor deze CD, met name omdat ze toch moeite gedaan hebben om met een nieuwe sound af te komen, en feitelijk toch wel hopen risico's gepakt hebben met deze release, wat ik ergens wel lovenswaardig vind.

En toch ben ik het niet helemaal met je eens dat deze cd helemaal geflopt is.
Ik denk dat deze cd een beetje de nasleep van de succes van vorige cd's is. Veel op tv en en veel gepromoot.
Ondanks alles ik vind dit een prettige cd, waarbij ik het gevoel dat Jonathan Davis wel degelijk iets te vertellen heeft.
Thoughtless was een perfect nummertje voor highschool.

Suicidopolis schreef:

Jon had ten ijde van deze cd z'n porno-godin al binnen. Dan moet je bij mij niet weer eens aankomen met 'pappie zus, mammie zo en wat ben ik toch zielig'. Je hoort het aan de voordracht en aan de dynamiek van de band: Holle poses en een uitgelult verhaal dat jammer genoeg over nog eens een album of 4 werd uitgesmeert. Volgens mij hebben ze nu zelf ook wel door dat het echt helemaal niks meer wordt...

avatar van metalforever78
mensen wat is dit album saai zeg was gister tijdes de zoveelste goed bedoelde bedoeling om het af te luisteren ( ik ben nu bij blame )weer niet in geslaagd.

gelukkig hebben ze er here to stay en wake up hate bij gedaan en als ik wist hoe dat stemmen werkt op deze site werden het voor mij 2 sterrtjes mede voor de moeite zoals hierboven vermeld staat. Gelukkig heb ik vandaag ( 17 april 2010 te horen gerkegen dat Ross robinson weer zin heeft in een Korn plaat en ze zeggen dat het weer old skool wordt .

metalforever78 schreef:

Dat de inspiratie op is is al jaren een feit, maar dat ze er nu ook nog eens trots op gaan worden...

avatar van Ducoz
1,0
Toch wel een leuk plaatje

avatar van Tyraelxy
Ik snap niet dat dit album zo een lage score heeft, voor mij is dit het beste album van Korn, omdat ik niet zo hou van hun Nu Metal uitspattingen, ik was simpelweg blij dat ze terugkeerden naar hun oude zelf met dit album. Er staan wel een paar mindere nummers op maar ook een aantal toptracks zoals Here to Stay, Thoughtless, Alone I break en Wake Up Hate, zeer degelijk plaatje toch wel.

PriestMaiden
Goed album, eerst vond ik hem redelijk teleurstellend na hun vorige platen, maar na wat beluisteren is dit toch uitgegroeid tot één van hun betere werken. Thoughtless, Hollow Life, Alone I Break, Hating en Here To Stay als hoogtepunten.

avatar van king_pin
Vroeger (...) vond ik dit echt wel een gaaf plaatje maar nu ik m weer hoor valt ie vies tegen.
Het unieke geluid dat ze op hun eerste 2 albums hadden en in mindere mate op hun 3de is compleet weg. Komt erg inspiratieloos over en Davis klinkt als een slechte imitatie van zichzelf.

avatar van Artkramer
In mijn ogen verreweg het beste Korn album. Loodzware sound en grooves. Hele gave (dissonante) combinaties van begeleiding en zangmelodie. Hét album om je woede mee te uiten. Vind alleen 14 vier-minuten-tracks te veel en afbreuk doen aan het album als geheel. En zeker niet alle nummers zijn even goed. Wake up hate en One more time hadden van mij weggelaten mogen worden. Die klinken me net iets te karikaturaal.

avatar van Cloud
Het valt op dat het hip is om Korn en vooral dit album te haten op internet.
Ik vind het nog steeds een goed album, na al die jaren.

avatar van Razor Eater
Cloud schreef:
Het valt op dat het hip is om Korn en vooral dit album te haten op internet.
Ik vind het nog steeds een goed album, na al die jaren.

Mee eens. Goed album! Korn is een geweldige band! Haters zullen helaas altijd blijven haten...

avatar van king_pin
Heeft niets met haten te maken, als je de kwaliteit van de eerste 2 albums met deze vergelijkt hoor je duidelijk dat ze hier echt niet meer zo creatief waren.

avatar van Supersid
al bij al vind ik dat het op dit album nog best meevalt. Ik zou zelfs durven spreken van een kleine heropleving, zeker het eerste deel, maar na deze plaat gaat het finaal naar omlaag. Spijtifg dat deze band slechts 1 geniaal werk gemaakt heeft...

avatar van wizard
Van Korn ken ik alleen dit album en Take a Look in the Mirror, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar die laatste. Hier kom ik lastig doorheen. De lengte van het album in combinatie met het overgeproduceerde geluid maakt het allemaal net wat te veel. De meeste nummers vind ik los best aardig, maar als alles achter elkaar staat, ben ik wel verzadigd als het album eenmaal bij Hating is aanbeland.

2.5*

Rudi1984
Na al die jaren nog steeds met afstand hun allerbeste. Perfecte nummers, buitengewoon evenwichtig, ontzettend goed geproduceerd waardoor de gitaarmuren harder dan ooit aankomen, een erg goed zingende Jon, een klassieker van een single; absolute perfectie!

avatar van Funky Bookie
Ik vind dit album altijd een beetje Korn-light.
In de refreinen is de oude Korn wel terug te horen en verder is het allemaal iets melodieuzer dan het debuut.
De meeslepende nummers als Hollow Life vind ik wel goed geslaagd en echt iets toevoegen aan hun repetoire. Ik heb hier het idee dat ze echt iets anders wilden proberen i.p.v. een plaat voor de $$$ te maken.

avatar van milesdavisjr
Inmiddels draai ik deze schijf nooit meer. In mijn mid-twintiger jaren grijsgedraaid. Het was met name de laag afgestemde bas die mij beviel. Mijn discman stuiterde bijna van de tafel af. Het heeft echter de tand des tijds niet doorstaan, niet zozeer vanwege het feit dat Korn tegenwoordig niet meer hip is - goed is goed ook al ga je al jaren mee - maar meer vanwege het feit dat een een aantal punten mij nu veel meer opvallen dan destijds. Jonathan Davis is gewoon geen goede zanger, de agressieve emo stijl is typisch op de Amerikaanse leest geschoeid, maar nog belangrijker het is allemaal eenvormig. Here to Stay is nog wel een lekkere beuker maar hierna lijkt het wel of je het hele album lang naar 1 nummer zit te luisteren. Deze ingrediënten zullen Korn ook op de volgende albums parten blijven spelen. Dit album is een zwakke broeder in het toch al niet van kwaliteit overlopende oeuvre van de band.

avatar van james_cameron
Eén van de beste albums van de band, voorzien van een superieure produktie. Fans van het eerste uur zullen wellicht afhaken door het wat meer toegankelijke geluid en het goed in het gehoor liggende songmateriaal, maar wat mij betreft gaat dit niet ten koste van de stootkracht en de intensiteit. Naar het einde toe zakt het album wat in, maar tot die tijd is het een heel sterk, afwisselend werkstuk. Beukende songs als Here To Stay en Thoughtless behoren tot het beste van Korn, net als meer ingetogen tracks als Hollow Life en Alone I Break.

Rudi1984
Wat een absoluut perfecte plaat blijft dit toch! Hier zit echt álles in wat Korn zo geweldig maakt. Nergens komt die muur van geluid zo overdonderend door als op Untouchables, Jon zingt geweldig, de nummers zijn strak en catchy, Here To Stay is de ultieme opener, er zit met nummers als Alone I Break experiment in, de breaks zijn overweldigend en ga zo nog maar een uurtje door.

Korn heeft een zeer solide discografie, maar desondanks steekt deze er alsnog met kop en schouders bovenuit. De maximale score is een no-brainer.

avatar van ASman
De songwriting is hier best in orde en de productie is inderdaad de meest heldere die de band tot dan toe al had gekregen. Echter heeft dit album niet dat duistere vervreemdende dat het debuut had, noch het bizar geflipte van Life is Peachy, noch het spookachtige van Issues.
Deze Untouchables is een stuk minder experimenteel dan Follow the Leader - wat in dit geval goed uitkomt, want zo cringe als Follow the Leader op momenten kan zijn, wordt het hier gelukkig nooit - maar het is mijn inziens wel een volledige terugkeer naar een commerciële mainstream-aanpak die Follow the Leader ook plaagde.
Ik kan het niet "ondermaats" noemen, maar het weet mijn smaakpapillen toch ook niet volledig te bekoren. Moest ik er een cijfer op plakken, zou het tussen de 2,5* en de 3* liggen.

avatar van KJvelo01
Ik heb net eindelijk deze topper op vinyl besteld. Hij stond al veel langer op mijn wishlist maar het kwam er maar niet van. Zin om hier even helemaal op los te gaan. Deze plaat klinkt echt als een klok. De lage score (onder de 3!) snap ik helemaal niets van. Na de release vaak beluisterd en al die jaren met enige regelmaat op teruggegrepen. Nu nog steeds. Het wordt dus wel eens tijd voor die ouderwetse elpee uitvoering.

avatar van milesdavisjr
Een klassieker is het zeker niet. Het mist de brille dan wel de blauwdruk van het debuut dat veel bands van destijds inspireerde dezelfde laag afgestemde bas te gaan gebruiken. Hoewel het debuut ook geen absolute topper is, want de eenvormigheid lag toen ook al snel op de loer vormt dit album meer van hetzelfde. De nummers klinken log en zwaar en je moet je er door heen ploegen. Op zich is dat niet zo'n probleem maar de gepijnigde zang van Davis, het format, een gebrek aan afwisseling, op den duur gaat het mij allemaal wat tegenstaan. Daarnaast ontbeert het schijfje door de productie enige subtiliteit dan wel ruimte voor wat lucht. Niet dat Korn bekend stond om zijn subtiele elementen en heldere producties maar het trucje om al het geluid dicht te smeren begint mij bij dit plaatje al aardig op de zenuwen te werken. Opener Here to Stay is nog wel een knaller van een opener, maar het overige materiaal is een pak minder. Met een wat stemmiger en toegankelijker song als Alone I Break proberen de heren wat breekbaarder voor de dag te komen en dat lukt redelijk, hoewel de zangkunsten van Davis niet echt weggelegd zijn voor dergelijke nummers. Kortom, wat mij betreft geeft de gemiddelde score voor dit schijfje de kritieken prima weer. Redelijk materiaal, maar ook eenvormig, saai en een keurslijf waar de heren in verstrikt raakten.