Per.Verz - Uit de Schaduw (2011)

Uitgebracht in eigen beheer

13. Ga Met Me Mee

met Skenkie

14. Niks Houd Me Tegen
avatar van Delars
Erg vette mixtape, een aanrader voor iedereen die houd van een orginele flow en dikke teksten!
Als ik het goed heb zou hij in Maart ook een album droppen.
Strijd in Mezelf, Een Andere Jongen en Niks Houd Me Tegen vind ik de dopeste tracks

avatar van Rhythm & Poetry
Wat de fak, die nonchalante flow op Waarom doet het geweldig. Meteen even heel de mixtape checken, dit kan zomaar eens een verrassing voor mij worden.

MAS
Deze mixtape luister ik sinds die uit is bijna elke dag. Per.Verz is dan ook een van mijn favoriete rappers. Ik bij dat hij eindelijk iets uitbrengt.

@Delars: Je hebt het goed.

avatar van Delars
Vet, weet jij al iets over het album?
Ik kan namelijk niks vinden

MAS
Er is verder ook nog niks over bekend.

avatar van Rhythm & Poetry
Erg wisselvallige tape. Per.Verz vervalt vaak in een meligheid waar ik totaal niks voor voel. Tekstueel gaat hij soms lager dan een limbo-danser (halverwege de tape met name), terwijl hij soms een zeer acceptabel niveau haalt (Strijd in Mezelf). Gastartiesten zijn evenzo wisselvallig. Skenkie kan niet rappen. Fresku rapt een goede Per.Verz er met gemak uit. De balans is vaak zoek op Uit de Schaduw. Ik ben niet tevreden met dit resultaat.

pqt
In 2008 manifesteerde Per.verz zich al als een buitengewoon bekwame rapper binnen de Nederlandse hiphopscene. Via zijn site kon je een tiental tracks gratis downloaden die kwalitatief duidelijk boven het Nederlandse gemiddelde lag. Op gevoelige doch recht-voor-zijn-raap-nummers als Lotte en Ik Hou van Jou kwamen zijn ongekend complexe rijmschema’s, sterke terminologie en zijn overtuigende delivery op een natuurlijke manier tot uiting. Dit zorgde ervoor dat hij binnen Nederland meer bekendheid en aanzien verkreeg, maar die tracks vormden geen collectief geheel, gesierd met een cover en een releaseparty. Nu, in 2011, is dit wel het geval met zijn nieuwste mixtape: Uit de Schaduw.

Op deze mixtape gebruikt Per.verz de formule die hem eerder ook respect verschafte; nummers over persoonlijke problemen (niet alleen de zijne), afgewisseld met droge, humoristische tracks. De producties, verzorgd door onder anderen Dopaganda, Y’skid en Greenbiets, sluiten goed aan op deze onderwerpen; bombastische drums en bassen klinken in het brag & boast-nummer Dit Is, terwijl in rustigere nummers als Een Andere Jongen en Waarom de piano- en vioolklanken overheersen. Ook worden de beats voller naarmate Per.verz verder naar een climax opbouwt. Als er in het begin nog zachtjes wordt gerapt klinken de producties kaal met weinig lagen, maar als aan het eind van het nummer het gal op harde wijze wordt gespuwd, hebben de beats datzelfde kaliber, met meerdere lagen van harde drums en samples. Dit zorgt voor een krachtig resultaat door het euforische gevoel dat het met zich meebrengt.

Voorbeeld van het laatste is één van de hoogtepunten van de mixtape: Strijd in Mezelf met Fresku. Hoewel Per.verz begint met een clichématig refrein (“Ga ik het nog halen//Of zal ik nu weer falen?//Oooooh//God ik moet het maken//Toch voel ik zoveel strijd in mezelf”) is dat geenszins representatief voor de rest van het nummer. De sterke teksten over het rapperbestaan (“Eén van de beste, maar hoe zielig is die titel//Want je kent me van tv maar je ziet me in de Lidl”) en de dagelijkse problemen die daar bijkomen vloeien over de beat die, zoals in de vorige alinea al werd uitgelicht, steeds meer lagen kent naarmate beide heren harder beginnen te rappen.

Maar Fresku levert op deze mixtape niet als enige een goede bijdrage. Op het nummer Genieters van het Leven wordt Per.verz bijgestaan door Skenkie, om eigenlijk over helemaal niks te rappen. Het nummer wordt gekenmerkt door het leuke samenspel dat de mannen met elkaar hebben. Om de zoveel regels wordt er gewisseld van rapper, waarna ze elkaar in de maling nemen, coupletten vergeten en elkaars teksten afkraken. Dit resulteert in een aantal grappige momenten en hier heeft de droge, humoristische productie ook zeker een toevoegende waarde in; beginnend met een leuk pianostukje, waarna een herhalend basdeuntje de kern van de beat wordt.

Per.verz bewijst op Uit de Schaduw één van de beste tekstenschrijvers van Nederland te zijn. Doordat hij meerdere rijmklanken in een zin stopt, en zo ongeveer elk woord rijmt met één van de andere gebruikte lettergrepen, flowt hij heel soepel over de beats, zonder af te haken van de essentie van het nummer. De variëteit aan producers zorgt voor de nodige afwisseling op productioneel gebied, en ook de gastartiesten leveren een zeer verdienstelijk product af. Zo is het eerste officiële wapenfeit van Per.verz een sterke geworden. Toch haalt de mixtape niet het niveau van sommige nummers van zijn eerdere werk. Maar een lekker voorproefje voor het eerste volwaardige album dat in maart dit jaar zou uitkomen is het alleszins.

Bron: Hiphopleeft

avatar van Robbie Keane
Iedereen word wel aangenomen tegenwoordig op hip hop leeft

avatar van Rhythm & Poetry
Zolang jij geen schrijver wordt heeft iedereen daar vrede mee. Daniël schrijft al wat langer voor de site en is een van de weinige nieuwe (vaste) schrijvers.

avatar van Robbie Keane
Ik vind het een hele politiek correcte weinig verrassende en nog minder diepgaande review met lastige worden om het er gewoon om te doen, het leest kut.

Robbie Keane schreef:

Ironisch, of was dat de bedoeling?

MAS
Leuke recensie pqt ik kan me er wel in vinden.

Bedankt

avatar van thomzi50
Robbie Keane schreef:

Wat is er politiek correct aan een recensie? Het is minder diepgaand dan wat (je lijkt het ergens mee te vergelijken)? Welke woorden vind je lastig? Waardoor leest het kut?

avatar van Robbie Keane
Ik persoonlijk vind het niet lastig maar "ongekend complexe rijmschema’s, sterke terminologie en zijn overtuigende delivery op een natuurlijke manier tot uiting." dat soort zinnen haken veel mensen al af hoor, ik vaak ook.
Sowieso zijn de zinnen lang.
Dat maakt het al lastig, en dan zulke lange woorden enzo.

avatar van jordkaka
Erg goed voor een mixtape, Strijd In Mezelf is absoluut mijn favoriet.

Hakunamatafaka
pqt schreef: