Tom Pintens - De Oogst (2011)

Belgiƫ
Label: Excelsior

1. Flatscreen (4:07)
  2. De Oogst (3:36)
  3. Filmen (4:52)
  4. Niets Kon Blijven Duren (4:25)
  5. Hij Denkt (4:02)
  6. Nieuwe Dag (4:56)
  7. Oude God (4:05)
  8. Al Wie Kan Minnen (3:53)
  9. In de Duinen (3:45)
  10. Altamira (4:21)
avatar van muziekobsessie
yes, da's pas goed nieuws een nieuwe Tom Pintens, daar kijk ik al flink naar uit!!!

Helemaal gemist: maar dit is zeer zeker goed nieuws!
Deze cd gaat in bestelling.

avatar van muziekobsessie
las net dat 't een iets heavier gitaaralbum is geworden maar wel nog met een filmisch dromerig karakter gelukkig. bjorn erikssen zit er nu ook bij en ze hebben net een nieuwe drummer. nu Rotown nog als boeker en ik ben weer blij!!

ook trouwens helemaal gemist maar dan wel weer korte wachttijd. Excelsior zit steeds meer bij de zuiderburen...

leuke titel trouwens "flatscreen" in iedergeval onmogelijk een oud nummer ha

muziekobsessie schreef:
nu Rotown nog als boeker en ik ben weer blij!!

Daar hoop ik ook op: laten we elkaar op de hoogte blijven houden

Ik heb dit album blind besteld bij Excelsior zelf. Ik heb er wel vertrouwen in. Overigens ben je via hun eigen shop ietsje goedkoper uit dan via bol.com.

Ik verwacht dat ik hem 1 maart zal krijgen.
Ben namelijk sinds kort suporter van Excelsior.

Een nieuwe Tom Pintens met een ander geluid.... als dat maar goed gaat dacht ik, want ik ben nogal fan van zijn eerste twee albums vol kleine, leuke liedjes met heerlijke teksten.
Ik was al Tom liefhebber toen hij nog in Zita Swoon zat en ik hou van zijn productie voor Roosbeef.

Op opener Flatscreen horen we dat 'nieuwe' geluid gelijk al goed: inderdaad ietsje ruiger en meer nadruk op gitaar, maar wat is ruig en in hoeverre overheerst de gitaar om te spreken van een vernieuwde rocksound?!
Het valt dus wel mee en gelukkig is ook de tekst van dat nummer al weer uitermate leuk zodat ik opgelucht adem kan halen en rustig verder genieten.
Dat lukt gelijk al goed door de aangename single, tevens titeltrack De Oogst. Hier hoor je duidelijk het vakmanschap van Pintens en wederom ben ik 'in love' op een cd, want wie van dit nummer geen lentegevoel krijgt is gewoon een ijskonijn
Ik denk dat we zijn invloed op Zita Swoon ook niet moeten onderschatten wat dat aan gaat.

Het is jammer dat Pintens met zijn vorige albums niet het grote publiek heeft weten te bereiken zoals een Roosbeef of Eefje de Visser dat wel deden.
Misschien omdat het geen meisje is? Jammer. Helpt het als ik zeg dat het een aardige krullenbol is?

De nieuwsgierigen onder ons moeten snel zijn: hij staat momenteel op de luisterpaal van 3voor12. En ik ben benieuwd of anderen ook af en toe 'Sint-Nicolaas, Sint-Nicolaas breng ons vanavond een bezoek' in hun hoofd krijgen tijdens het nummer Hij Denkt.

avatar van muziekobsessie
Ik heb echt een zwak voor Tom Pintens mede omdat ik hem heel sympathiek en vooral bescheiden vind maar moet ook eerlijk bekennen dat deze plaat het nivo van zijn eerste soloplaat niet haalt. Het frisse bijzondere randje is hier minder maar het rockt duizend maal beter dan alle Staat en aanverwante bandjes bij mekaar(vooral oude god).

Dat van die frisheid ben ik ook met je eens: dat debuut was indertijd zo verrassend. Dat wow-effect gaan we niet nog een keer meemaken denk ik.

avatar van Torrero
VInden jullie ook dat de teksten minder goed te verstaan zijn? (Logisch natuurlijk met de wat drukkere nummers.)

avatar van muziekobsessie
Nu ik 'm op cd hebt ipv mono op 3 voor 12 toch wel mooi plaatje. Ik kan vooral genieten voor die prachtige en o zo herkenbare partijen van Bjorn Eriksson die er nu bijzit.

avatar van Maestro B
Hij denkt ... prachtig!
Tom P. blijft een ras(artiest) apart!

avatar van Bruno_6
Ik ontdek net dat de tekst mijn favoriete nummer, Altamira, geschreven werd door Luk De Vos. Verbaast me niet eigenlijk.

De tekst van In De Duinen werd geschreven door Remco Campert.