Tom Pintens - De Oogst (2011)

Belgiƫ
Label: Excelsior

1. Flatscreen (4:07)
  2. De Oogst (3:36)
  3. Filmen (4:52)
  4. Niets Kon Blijven Duren (4:25)
  5. Hij Denkt (4:02)
  6. Nieuwe Dag (4:56)
  7. Oude God (4:05)
  8. Al Wie Kan Minnen (3:53)
  9. In de Duinen (3:45)
  10. Altamira (4:21)
avatar van muziekobsessie
yes, da's pas goed nieuws een nieuwe Tom Pintens, daar kijk ik al flink naar uit!!!

Helemaal gemist: maar dit is zeer zeker goed nieuws!
Deze cd gaat in bestelling.

avatar van muziekobsessie
las net dat 't een iets heavier gitaaralbum is geworden maar wel nog met een filmisch dromerig karakter gelukkig. bjorn erikssen zit er nu ook bij en ze hebben net een nieuwe drummer. nu Rotown nog als boeker en ik ben weer blij!!

ook trouwens helemaal gemist maar dan wel weer korte wachttijd. Excelsior zit steeds meer bij de zuiderburen...

leuke titel trouwens "flatscreen" in iedergeval onmogelijk een oud nummer ha

muziekobsessie schreef:
nu Rotown nog als boeker en ik ben weer blij!!

Daar hoop ik ook op: laten we elkaar op de hoogte blijven houden

Ik heb dit album blind besteld bij Excelsior zelf. Ik heb er wel vertrouwen in. Overigens ben je via hun eigen shop ietsje goedkoper uit dan via bol.com.

Ik verwacht dat ik hem 1 maart zal krijgen.
Ben namelijk sinds kort suporter van Excelsior.

Een nieuwe Tom Pintens met een ander geluid.... als dat maar goed gaat dacht ik, want ik ben nogal fan van zijn eerste twee albums vol kleine, leuke liedjes met heerlijke teksten.
Ik was al Tom liefhebber toen hij nog in Zita Swoon zat en ik hou van zijn productie voor Roosbeef.

Op opener Flatscreen horen we dat 'nieuwe' geluid gelijk al goed: inderdaad ietsje ruiger en meer nadruk op gitaar, maar wat is ruig en in hoeverre overheerst de gitaar om te spreken van een vernieuwde rocksound?!
Het valt dus wel mee en gelukkig is ook de tekst van dat nummer al weer uitermate leuk zodat ik opgelucht adem kan halen en rustig verder genieten.
Dat lukt gelijk al goed door de aangename single, tevens titeltrack De Oogst. Hier hoor je duidelijk het vakmanschap van Pintens en wederom ben ik 'in love' op een cd, want wie van dit nummer geen lentegevoel krijgt is gewoon een ijskonijn
Ik denk dat we zijn invloed op Zita Swoon ook niet moeten onderschatten wat dat aan gaat.

Het is jammer dat Pintens met zijn vorige albums niet het grote publiek heeft weten te bereiken zoals een Roosbeef of Eefje de Visser dat wel deden.
Misschien omdat het geen meisje is? Jammer. Helpt het als ik zeg dat het een aardige krullenbol is?

De nieuwsgierigen onder ons moeten snel zijn: hij staat momenteel op de luisterpaal van 3voor12. En ik ben benieuwd of anderen ook af en toe 'Sint-Nicolaas, Sint-Nicolaas breng ons vanavond een bezoek' in hun hoofd krijgen tijdens het nummer Hij Denkt.

avatar van muziekobsessie
Ik heb echt een zwak voor Tom Pintens mede omdat ik hem heel sympathiek en vooral bescheiden vind maar moet ook eerlijk bekennen dat deze plaat het nivo van zijn eerste soloplaat niet haalt. Het frisse bijzondere randje is hier minder maar het rockt duizend maal beter dan alle Staat en aanverwante bandjes bij mekaar(vooral oude god).

Dat van die frisheid ben ik ook met je eens: dat debuut was indertijd zo verrassend. Dat wow-effect gaan we niet nog een keer meemaken denk ik.

avatar van Torrero
VInden jullie ook dat de teksten minder goed te verstaan zijn? (Logisch natuurlijk met de wat drukkere nummers.)

avatar van muziekobsessie
Nu ik 'm op cd hebt ipv mono op 3 voor 12 toch wel mooi plaatje. Ik kan vooral genieten voor die prachtige en o zo herkenbare partijen van Bjorn Eriksson die er nu bijzit.

avatar van Maestro B
Hij denkt ... prachtig!
Tom P. blijft een ras(artiest) apart!

avatar van Bruno_6
Ik ontdek net dat de tekst mijn favoriete nummer, Altamira, geschreven werd door Luk De Vos. Verbaast me niet eigenlijk.

De tekst van In De Duinen werd geschreven door Remco Campert.

avatar van RonaldjK
Voorganger Winter maakt ons vrolijk beviel indertijd goed en dus schafte ik in 2011 ook opvolger De Oogst aan. Die bleek aanmerkelijk meer gitaargeörienteerd te zijn, wat de eerste twee nummers heel goed beviel, daarna niet meer.
Het felle Flatscreen dendert immers heerlijk de auto (gisteren) en kamer (vandaag) binnen en het net iets ingetogener titelnummer (alhoewel...) met bescheiden warme koperblazers borduurt daar vrolijk op voort. De teksten zijn ook zonder muziek interessant: portretjes van anderen of een ik-persoon, waarbij de gitaren kunnen ronken als bij een grungeband.

Daarna echter pakt het me niet meer zo: muziekjes die simpelweg niet beklijven. Ik mis de pakkende melodietjes die op het vorige album zo frequent opdoken. Uitzondering is Al wie kan minnen op de tweede helft, dat lekker open klinkt en afwisselend is gearrangeerd. In de duinen begint daarna spannend, maar het vervolg met een arrangement met stevige gitaar had van mij subtieler gemogen. Qua teksten valt wederom de dichterlijke kwaliteit op, het kan de matige composities niet volledig redden.

Nou klink ik alsof De oogst onder de maat is en dat klopt niet. Wel hoor ik veel "zesjesliedjes" of net daaronder. Ik mis de subtiliteit van de vorige plaat; daar herkende ik gisteren veel liedjes van, na het tien (?) jaar in de kast te hebben laten staan. Van deze laatste soloplaat van Pintens waren slechts de eerste twee nummers blijven hangen, waar inmiddels track 8 aan kan worden toegevoegd. Te weinig. De cd verhuist naar vriend JeKo, hopelijk kan hij er meer mee.

Pintens richtte zich tijdens en na zijn soloactiviteiten op Roosbeef, Het Zesde Metaal en andere muziekzaken, om dit jaar te overlijden. Wie weet verschijnt er nog een album met onuitgegeven materiaal; er zal toch her en der wat interessants in de kluizen zijn opgeslagen?

avatar van muziekobsessie
Mooi gezegd ronald. Ik heb altijd een zwak gehad voor bescheiden supertalent tom pintens. Afgezien van het overlijden van Prince raakte dit nieuws mij het meest van alle plots overleden artiesten. Ik heb hem echt weergaloze optredens zien doen met o.a. Flowers for breakfast in Rotown en Moondog jr natuurlijk. Maar vooral omdat hij zo sympathiek was en bescheiden. Daar kunnen 'n hoop muzikanten nog veel van leren. Heb zelfs het idee dat zita swoon nooit zo goed was geweest zonder Pintens. Speelt ook met gemak zo'n beetje alle instrumenten. Groot gemis in muzikaal Belgie