Grails - Deep Politics (2011)

Label: Temporary Residence

1. Future Primitive (5:31)
  2. All the Colors of the Dark (4:07)
  3. Corridors of Power (3:54)
  4. Deep Politics (5:37)
  5. Daughters of Bilitis (3:25)
  6. Almost Grew My Hair (8:02)
  7. I Led Three Lives (8:48)
  8. Deep Snow (7:21)
avatar van trebremmit
Weer heel benieuwd naar, Grails stelt me nooit teleur.

Hier alvast een vaag clipje wat bij dit album hoort.

avatar van Nakur
Normaalgesproken brengt Grails elk jaar minstens 1 album uit, maar nu lijkt het laatste echte album alweer 3 jaar geleden. Ik ben benieuwd of ze de tussenliggende tijd gebruikt hebben om hun talent eens ten volle te benutten. Grails maakt constant uitstekende albums waarbij echter wel steeds het gevoel bekruipt dat het nog zoveel beter kon.

avatar van trebremmit
Vorig jaar hebben ze nog een ep uitgebracht, Black Tar Prophecies Vol IV.

avatar van robbizzel
zwaar benieuwd weer!! geweldige band, ondertussen al een paar keer I Led Three Lives geluisterd en dat is al meteen een briljant nummer durf ik wel te zeggen. geen stijl verandering, gewoon heerlijk voortborduren op wat ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd.
ik moet ook zeggen dat het nummer een perfecte opbouw kent, misschien zijn ze daar nog iets volwassener in geworden ( als ze het al niet waren )

avatar van remmer
Misschien wel het 'rijkste' album van Grails. Er wordt hier en daar gefoefeld met newage-instrumenten (panfluiten en dergelijke) maar toch blijft de dreigende Grails-sound intact. Lekkere plaat alweer!

avatar van trebremmit
Typisch Grails geluid maar toch weer anders dan alle andere platen van hun, dit album is een soundtrack die zo onder een jaren zeventig film kan.
Meesters in de opbouw en vernieuwers in de post-rock, Grails flikt het weer met dit album.

avatar van Madjack71
Een album met i.i.g. een mooie hoes. Ken niets van Grails, wist dus ook niet wat te verwachten, maar blijkt dan om ruim 3 kwartier instrumentale muziek te gaan. Het nadeel wat ik bemerk bij die invalshoek is dat het de neiging heeft om te gaan vervelen of dat het weinig raakvlakken bied om je te betrekken bij hetgeen ze aan het doen zijn. Opener Future Primitive kom nog met beloftes voor de rest, die daarna m.i. niet ingelost worden. Pas weer tegen het einde komt de schwung er wat in. Het is i.i.g. wel afwisselend, maar echt overtuigen doen ze me niet.

avatar van MMM
MMM
inderdaad, als ik new age wil horen ga ik naar de drogist.

corridors of power overslaan de rest is prachtig!

avatar van trebremmit
Tot nog toe is dit mijn favoriete album uit 2011, een soundtrack voor een epische film vol drama, Morricone op paddo's zoals ik ergens las. Mischien wel een van hun beste albums tot nu toe.

avatar van The Eraser
Het nummer Deep Politics is echt prachtig!

avatar van The Eraser
Monsterlijk goeie plaat, alleen de 2 kortste nummers vallen wat uit de boot. Er zit zoveel onderhuidse spanning in, de plaat barst bijna van de prachtige melodiën en aangename psychedelica. Welke platen uit hun reportoire zijn nog aan te raden??

avatar van trebremmit
Alle albums van hun zijn aanraders maar Black Tar Prophecies Vol. 1, 2 & 3 vind ik wel hun beste.

avatar van Bruno Banani
Totally agree on BTR 1,2 & 3, alhoewel Burning off impurities vlak erna komt...

avatar van we tigers
Burning Off Impurities is mijn favoriet. Kort daarop de Black Tar Prophecies.

avatar van Poeha
Ken deze band verder niet, maar I Led Three Lives is alvast een fenomenale track.

BrotherJohn
Temporary Residence.... tien jaar terug was ik in de ban van Explosions in the Sky. Sinds ik Burning Off Impurities ging luisteren eigenlijk meer van deze andere grote band op datzelfde label. En tot nu toe vind ik dit hun meest consistente album. Nummers stuk voor stuk prachtig opgebouwd. Geniale melodieën. Kraakhelder geproduceerd. Prachtig samenspel. Drums volwassener en genietbaarder dan ooit te voren. Prima bijrollen voor viool en piano. Maar vooral die lastig te omschrijven paradoxale sfeer die Grails als geen andere band weet neer te zetten. Spannend doch ontspannend, geheimzinnig doch vertrouwd, herkenbaar doch ondoorgrondelijk, grimmig doch zeer aangenaam.

Wat houdt me van het geven van de volle score af? Twee dingen: het matige Corridors of Power, en dat ik net dat extra tikkeltje duistere ongeliktheid mis dat op vorige albums iets meer te vinden was. De perfecte Grails-track blijft voor mij Take Refuge.