Stendeck - Scintilla (2011)

Zwitserland
Electronic
Label: Tympanik

1. Hold My Hand High in the Sky Ready for the Deep Dive (5:05)
  2. Feel the Flames Burning Inside Me (5:16)
  3. Catch the Midnight Girl (4:20)
  4. Tired Figures Wave Goodbye in the Backdrop of a Sinking Boat (4:20)
  5. Tight Around Her Throat She Slips Away (4:00)
  6. Like Snowflakes on My Fingers (1:44)
  7. Run Amok (Against Time Rebels) (4:42)
  8. Swimmers in a Sleepless Hour (3:49)
  9. Voiceless Wishes Flicker in the Shattered Mist (4:39)
  10. Six-door Bedroom (3:53)
  11. That Foolish Fascination of a Ghost Light Collector (3:47)
  12. Why Did We Get So Far? (4:01)
  13. Learning How to Walk Through Walls (5:31)
  14. Last Night an Angel Fell on a Motorway (2:53)
  15. Thieves of Watercolour Memories (5:45)
  16. The Silence After This (2:34)
  17. Crimson Clouds Cascade (4:51)
avatar van Visnet
Nog een wat nachtjes slapen, maar ondertussen is er al 1 atb-achtig clipje verschenen met een nummer van het nieuwe album. *klik* Weinig spannend, hopelijk gaat de rest van het album wat dieper.. Ik hou mijn adem in.

avatar van orbit
Clip klinkt erggg vet! Als dit een indicatie voor de rest is, zou dit wel eens de electronic release van 2011 kunnen gaan worden

avatar van Ataloona
Mooi, een nieuw Stendeck album kan geen kwaad

Ataloona schreef:
Mooi, een nieuw Stendeck album kan geen kwaad

Nou en of!
Ik vind Run Amok tot nu toe ook een beetje oppervlakkig. Maarja, wat kan je erover zeggen na één nummer.
Gewoon nog even twee dagen geduld hebben =]

En daar zijn we dan!
Eens kijken wat er mijn indruk is na een eerste luisterbeurt =]

avatar van trebremmit
Het beproefde recept van Stendeck, het geluid verschilt niet veel in vergelijking met vorige albums en vernieuwend is het ook niet. Maar wat hij doet doet ie gewoon erg goed, heerlijke idm met gevoel voor sfeer en ritme, iets duisterder dan Sonnambula. Ik heb de cd gewoon weer besteld.

avatar van bas
bas
Het is toch wel een sterke flow tussen beats en sfeer waar bekende Stendeck truken mee uit worden gehaald, waardoor het gelijk vertrouwd klinkt. Het klinkt wat zoeter dan Sonnambula (ik vind het niet duisterder?), eigenlijk juist wat makkelijker in het gehoor liggend. Het is echt muziek om druk bij bezig te zijn, waarbij het dan automatisch sneller gaat.

Het is gelikt (iets anders dan oppervlakkig), dat zeker, en het had voor mij best wat meer experimenteler gemogen. Maar het is een lekker eigen geluid wat weinigen hem nadoen in die klasse. 4*

avatar van Visnet
Mee eens, hij moet nog een beetje groeien, ben wat teleurgesteld, Sonnambula lag echt precies in mijn straatje, deze ligt wat verderop.. Maar hij zal zeker op 4* uitkomen. Ik irriteer me een beetje aan het hergebruik van bepaalde melodielijntjes, maar als ik daar langsheen kijk zie ik toch wel een clean afgewerkt en compleet album.

avatar van Slow
Bij mij overheerst op dit moment ook de teleurstelling. Het is zeker niet slecht, maar wel een beetje voorspelbaar allemaal. Ik heb regelmatig het idee dat ik bepaalde melodielijntjes al eerder heb gehoord. Na het horen van 'Tired Figures Wave Goodbye In The Backdrop Of A Sinking Boat' ben ik op zoek gegaan naar het nummer waarin ik dat lijntje al eerder heb gehoord, maar ik heb hem tot op heden nog niet gevonden.
Wellicht dat ik deze plaat net zo leer waarderen als Sonnambula, maar voor nu hoor ik (te) weinig vuurwerk.

Slow schreef:

'All the thing i wanted to tell you but i didn't' van Faces gok ik.. In 'Voiceless wishes flicker zit nog zo'n bekend riedeltje.

avatar van orbit
Ik heb de plaat nu ook eindelijk, dus een definitief eindoordeel der eindoordelen volgt nog

avatar van Tha)Sven
Sonnambula vind ik een stuk beter, maar goed dat vond ik ook een wereldplaat. Deze mist samenhang vind ik, misschien dat het er nog uit komt maar ik betwijfel het.

avatar van orbit
Gebeurt me niet vaak, maar ik moet nu ietsjes behoedzamer inzetten qua cijfer op één van mijn favoriete artiesten.. dat zegt op zich niet zoveel, Sonnambula begon ook met een 4 meen ik en werd langzamerhand een 5je Maar ik vind deze Scintilla net even iets te mat en weinig geinspireerd voor Stendeck begrippen. Meestal is de man een duivels genie in het creëren van een balans tussen bombastische euforie en broeierige ondertonen.. dusdanig dat het zich begint vast te zetten in je hoofd en je als vanzelf gelukzalig van track naar track zit te verlangen. Nu merk ik na een keer of 5 luisteren dat ik toch iets van sleetsheid en zelfs vermoeiheid bespeur bij mezelf en sommige composities. Voor de goede orde: niet dat dit een slechte schijf is, het tegendeel! Hij is weer uiterst vakkundig en mooi opgebouwd met enkele lichtere aanzetten en enkele beukende voltreffers. Maar ik blijf met een gevoel zitten dat hij er veel meer uit had kunnen halen, zeker gezien zijn enorm hoge standaard van werk. Iets als Voiceless Wishes Flicker in the Shattered Mist begint zo intens veelbelovend en gaat richting een track die bijna monumentaal had kunnen zijn voor electronic begrippen, maar dan maakt hij de kringen in geluid net niet af en komt er ook te snel een overgang na het intro die veel minder interessant is. Er waren tijden dat Stendeck wat langer bij dat soort briljante vondsten bleef hangen om ze ook goed uit te werken.

avatar van robbizzel
echt schitterende plaat weer!!

avatar van trebremmit
Learning How to Walk Through Walls is wel een ontzettend gaaf nummer, jammer dat het hele album niet van dat nivo is. Na het briljante Sonnambula wel een beetje een tegenvaller, maar zeker geen vervelende plaat.

avatar van VanDeGriend
Zeer spannende schijfje weer hoor. Het heerlijke van dit soort releases en allicht het subgenre is dat het bij een eerste luisterbeurt al indruk maakt maar dat je ook talloze keren kunt luisteren voordat je de plaat echt kent.

avatar van Eveningguard
Thieves of Watercolour Memories... Die wave is zo grandioos mooi! Tot tranen geroerd door deze muziek. Snel in huis halen dus.