Gridlock - Live.Traces (2002)

Electronic

8. Voiceless (4:10)
  9. Bu-Yaam (4:28)
  10. Recycle (5:42)
avatar van Onderhond
Ik mag me fan van Gridlock noemen, maar als ik dit hoor stel ik me toch vragen. Niet dat het slecht zou zijn, verre van zelfs. Maar hoe moet ik me zo'n liveoptreden voorstellen. Lijkt me veel te chill om wat op te dansen dit, maar als leuk achtergrondmuziekje klinkt het toch regelmatig te scherp. Misschien is het gewoon een 'kijkgroep', maar ook dat kan ik me niet voorstellen. Gaan kijken naar een artiest ...

Soit, de CD zelf dan maar. Niks te klagen, zoals "UH4.17" meteen toont gaat het hier om zeer waardige live mixen van bestaande nummers, sferisch vooral afgestemd op het Trace album. Afgezien van de explosie na de intro is "UH4.17" erg chill, prachtige Gridlock waves en overheerlijke melodieën. "Further" is wat duisterder, mooie aanloop naar "Burn", wat zowat het enige echt dansbare feit op dit album moet zijn denk ik. Gedistort geratel over waves die ietwat verder in de achtergrond liggen. Vanaf dan is het vooral genieten van hemelse strings en zacht (gedistort) geratel. Estralla live is bloedmooi, en ook .0002 is geweldig. Buitenaards mooie melodieën die enkel aan kracht winnen bij een waardige zonsondergang. Het einde van dit nummer is zo enorm krachtig en ontroerend, ik kan zo meteen geen betere tracks bedenken die deze sfeer zelfs maar benaderen.

Na een nummertje van O2 komt een livemix van hun eigen sideproject. "Caloc" klinkt iets opzwepender weer, al blijven het de melodieën die overheersen. Toch jammer dat hun Dryft project stopgezet is. "Ich Dien" is een iets oudere track, en dat hoor je ook wel. Wat ruiger en ruwer, maar wel braaf binnen het concept gemixt. Ook "Voiceless" is ritmischer, al komt hier meer de IDM kant van Trace bovendrijven. Zoals steeds verdwijnt dat ritmische in het niets als prachtige waves weer eens de voorgrond nemen en is de nijging om al genietend weg te dromen een pak groter dan je buur te belagen om wat dansruimte te winnen. En ook "Bu'yaam" en "Recycle" zweven en dwarrelen rustig voort op hemelse stromen, ver onder hen ritmes woedend, die enkel dienen als zeer aardig backgroundlawaai, maar niet te missen in Gridlock's sound.

Geweldig hoogstaand album is dit weer, het klinkt allemaal geweldig, geen foute moment te bekennen, vaak totaal overweldigend met .0002 als hoogtepunt. Maar om er nu naar te gaan kijken. De heren Gridlock zijn uitgenodigd om op een warme zomeravond tijdens een prachtige zonsondergang een livesetje te spelen ten huize Onderhond, en op een festivalweide kan ik dit ook nog zien werken, maar om dit ergens in een obscure club te bekijken, komt zeer vreemd over. Wel 4.5 dikke *, want dit is puur genieten van begin tot eind.

Edit: mocht het niet duidelijk zijn Goodfella en tovenaar, dit is een aanrader, zelfs al heb je de originele tracks al
Edit2: verdomd lastig om geen 5* te geven, maar voor live of mixalbums hou ik die nog maar even op zak.

avatar van John Doe
Onderhond schreef:
Zo vraag ik me precies ook af hoe het zal gaan als Autechre binnenkort komt optreden in Eindhoven met hun hedendaagse muziekstijl. Gridlock is trouwens ook wel degelijk mijn stijl heb ik aan wat losse nummers gehoord, albums luisteren komt nog.

avatar van tovenaar
Zéker een heel sterk album! Fijne aanvulling op Trace etc. Kwalitatief ontzettend strak!!

avatar van orbit
Hier staan echt een paar juweeltjes op die makkelijk op Trace zelf hadden kunnen staan, .0002, Bu-Yaam zijn echt meesterlijke tracks! 4*

avatar van Aurum
Onderhond schreef:

[...]

Maar om er nu naar te gaan kijken. De heren Gridlock zijn uitgenodigd om op een warme zomeravond tijdens een prachtige zonsondergang een livesetje te spelen ten huize Onderhond, en op een festivalweide kan ik dit ook nog zien werken, maar om dit ergens in een obscure club te bekijken, komt zeer vreemd over. [...]

Ik had zo'n Gridlock optreden toch graag willen meemaken in een 'obscure club'. Heb bijvoorbeeld Autechre, Plaid, Funckarma al op een dergelijke manier gezien en vond dat zeker voor herhaling vatbaar. Het werkt inderdaad niet als dansmuziek (bij Plaid zaten er zelfs mensen relaxed op de grond te luisteren), maar sowieso is het erg gaaf om dit soort muziek eens keihard over grote speakers te horen.

Daarnaast zijn er vaak schermen met visuals bij (al dan niet live gemaakt door VJ's), dus dan is het een spektakel voor oren èn ogen. Toch echt heel anders dan thuis luisteren hoor OH. En verder is het ook leuk om opeens omringd te worden door mensen die allemaal van die piep-jan-knor-muziek houden. Ze blijken dus toch echt te bestaan (zo vaak kom je ze 'in het wild' niet tegen ).

Zo ontdekte ik toevallig ook dit album afgelopen weekend bij - ook zo'n kleinschalig - optreden van Kettel in Eindhoven. De DJ die tussen de live acts door platen draaide, schotelde ons opeens de track BuYaam voor.
Ik kende alleen de 'reguliere' CD's van Gridlock en dacht, verdomme dit is Gridlock, maar dit nummer ken ik niet. Zodoende bij dit album uitgekomen (en bij de LP versie van Trace waar BuYaam ook op blijkt te staan).

Ik dacht altijd dat dit album naast Trace niet echt wat toevoegde, dus had me er daarom nooit in verdiept. Maar het is zeker een welkome toevoeging. Eigenlijk gewoon van hetzelfde meesterlijke niveau van Formless en Trace. Ik zet voorlopig in op 4,5*, maar dat zou nog wel eens de volle mep kunnen worden.