At the Close of Every Day - If You Spoke to Me (2003)

Label: Volkoren

1. The Jesus Heart (6:08)
  2. My Private Disabled Place (3:58)
  3. If You Spoke to Me (4:26)
  4. Happiness of a Son (4:21)
avatar van Martin Visser
Na de CD Zalig zijn de armen van geest kwam At the close of every day in 2003 met een mini-opvolger, de EP If you spoke to me (wat betekent EP eigenlijk?). Op deze plaat staan vier nummers, niet veel vergeleken met het volwaardige debuut. Toch vind ik deze mini-plaat eigenlijk mooier en beter dan Zalig zijn de armen. Ik kan moeilijk aangeven waarom. Een poging: alle vier de nummers zijn supergoed, ze zijn persoonlijk, gevoelig en zeer origineel.

Helemaal verzot ben ik op het eerste nummer, The Jesus heart. Vooral het einde is prachtig als Minco Eggersman bijna hypnotisch de laatste tekstregel blijft herhalen (“I don’t think you’d understand why the shadows still dim your eyes”). Dan zet ook nog een hoornkwartet in en wordt een verstild einde van de song bereikt.

Die hoorns zitten ook heel subtiel in het laatste nummer, Happiness of a son. Dat lied is sowieso prachtig opgebouwd. Na twee minuten zet heel voorzichtig de drum in, dan volgen later de hoorns en vanaf drie minuten is een subtiele bas te horen. Misschien is dat wel de magie van deze EP, de subtiliteit van de diverse instrumenten. Want groots is het allemaal niet, At the close of every day gaat voor soberheid. Ook vallen op deze plaat de drumpartijen weer op. Ik weet niet hoe die Eggersman dat doet, maar hij maakt van de drum echt een volwaardig muziekinstrument.

EP staat voor Extended Play. LP staat voor Long-Playing (Record). Dat vond ik hier: http://en.wikipedia.org/wiki/G...

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar At The Close Of Every Day. Overigens ook een geweldig mooi plaatje als je naar http://www.volkoren.com/ gaat! (ik link hem nog maar eens, beetje reclame maken ).

avatar van Martin Visser
Gezien je persoonlijke top-10 (Sigur Rós, David Bowie, Björk, Godspeed) komt jouw smaak redelijk overeen met de mijne. Daarom durf ik je At the close dan ook van harte aan te bevelen. Reken wel op heel rustige luisterliedjes, waar de emotie nogal ingehouden is. Die emotie is er wel degelijk, maar niet luid uitgesproken of luid gezongen, danwel geschreeuwd (zoals bij Pulp, die ik ook in je top-10 zag staan). At the close maakt zeer verfijnde, minimale muziek, die zeer goed in elkaar zit en een paar draaibeurten nodig heeft om te landen.

Lees graag wat je ervan vindt. Op hun site zien bij 'listen' een paar liedjes van hun te horen.

Je vergeleek ze ook al met Sparklehorse en die vind ik erg goed. Volgens mij heb ik de eerste platen allebei op 4,5 staan... Ik ga wel even wat luisteren.

Dro
Deze ep is zo'n beetje de enige die ik nog luister. Meestal duren ze me te kort, heb gewoon een voorkeur voor albums. Uitgezonderd deze. Wat een prachtige plaat.

avatar van jtsterkenburg
Komt deze week binnen... ( samen met zalig zijn de armen) Ik verheug me zo op deze plaat! Ik ken tot nu toe alleen the silja symphony en die vind ik zó mooi. Het is nog te vers om in m'n top10 te zeten maar dat gaat zeker geeuren denk ik. Kom met een reactie als ik hem een paar keer beluisterd heb.

Sietse
Die zalig zijn de armen van geest is wat dat betreft toch wel de mooiste (als je het mij vraagt)

Zeker een aanrader.

avatar van jtsterkenburg
Oké, eerste reactie... Drie keer geluisterd nu en dit is duidelijk een absoluut meesterwerk. Ik vind het zelf behoorlijk anders dan de Silja Symphony, die ik tot in elk detail ken. Ik vind dat de sound van at the close of every day hier erg goed uitkomt met zijn uitgebreide arrangementen en verborgenheden(voorbeeld, de intro van if you spoke to me dat na een paar maten de drum even ophoudt en dan weer verdergaat, allerlei van dat soort kleine subtiele dingetjes waar deze plaat vol mee zit, prachtig). Minco Eggersman zingt echt prachtig op deze plaat, niet zo "brompop" als op latere platen, hoewel ik dat ook wel wat vind hebben, ook wat meer op de achtergrond. Maar de belangrijkste verdienste van deze EP is de mysterieuze sfeer waar alles in deze vier nummers mee doordrengt is. Hoewel ik nog totaal niet op de tekst heb gelet krijg ik bij deze EP beelden van een verloren gegane perfecte wereld. De mysterieuze sfeer komt al een beetje tot uitdrukking in de prachtige hoes overigens. (foto's van eggersman zelf) Ik heb wel echt het idee dat we hier te maken hebben met een heel andere at the close of every day dan die we op Silja Symphony horen. Een at the close of every day die zichzelf hierna niet meer heeft weten te evenaren op dit geniale niveau. (misschien kan geluiden van weleer mijn mening bijstellen, de enige atcoed die ik niet heb). Ik ga nu eerst deze helemaal grijs draaien en dan ga ik luisteren of zalig zijn de armen net zo geniaal is als deze (hoop het), die ik ook net binnen heb gekregen. 5 sterren en gaat waarschijnlijk in mijn top10 i.p.v. Silja Symphony (begrijp me goed, die plaat is ook echt prachtig en staat nog altijd op 5 sterren)

avatar van Reint
Feest, feest, feest. Voor 6 euro bij de Sally-veiling (een van de weinige dingen die mij op het Flevo Xnoizz-festival intesseren) gekocht, en op de laatste dag laten signeren door Minco Eggersman (fantastische kerel, zoals eigenlijk iedereen van die Sally-stand).

avatar van Tegid.mzk
Ja, die Sally-tent is altijd leuk ja! Ik was ook bij de veiling. Heb vorig jaar de lp gekocht van if you spoke to me. Best wel anders dan de andere atcoed-platen, zoals jsterkenburg zegt. Het eerste en het laatste nummer zijn ontzettend mooi. De term nachtmuziek snap ik wel.

avatar van Helicon
Donders ik zag dat ik nog niet geztemd had op deze prachtige EP. Alleen vanwege het openingsnummer als 4* waard. Één van de mooiste nummers van atcod.