Red Hot Chili Peppers - Mother's Milk (1989)

Label: EMI

1. Good Time Boys (5:02)
  2. Higher Ground (3:23)
  3. Subway to Venus (4:25)
  4. Magic Johnson (2:57)
  5. Nobody Weird Like Me (3:50)
  6. Knock Me Down (3:45)
  7. Taste the Pain (4:32)
  8. Stone Cold Bush (3:06)
  9. Fire (2:03)
  10. Pretty Litte Ditty (1:37)
  11. Punk Rock Classic (1:47)
  12. Sexy Mexican Maid (2:23)
  13. Johnny, Kick a Hole in the Sky (5:12)
  14. Songs That Made Us What We Are Today [Demo] * (12:56)
  15. Knock Me Down [Original Long Version] * (4:44)
  16. Sexy Mexican Maid [Original Long Version] * (3:59)
  17. Salute to Kareem [Demo with Guitar Track] * (3:24)
  18. Castles Made of Sand [Live 11. 21. 1989] * (3:19)
  19. Crosstown Traffic [Live 11. 21. 1989] * (2:51)
avatar van citizen
De enige RHCP die ik heb, gewoon op vinyl gekocht in '90. Toen was het bon ton om al je vinyl zo snel mogelijk om te zetten in cd's. De platen begonnen te verdwijnen uit de bakken en werden voor afbraakprijzen verkocht. Zal denk ik een guldentje of 5 gekost hebben.
Achteraf gezien is dit denk ik de meest uitgebalanceerde van de band. Feestje ook! Vol, funky-metalgeluid. Living Colour moet wel naar de Peppers geluisterd hebben, of vice versa. Fishbone viste ook in die vijver.
Maar blijft dit overeind na 25 jaar? Nou ja, het 'schokeffect' van de sokken moet je er hier bij denken. Want overdonderend klinkt het niet meer, vind ik. Wel retestrak. Maar dit draai ik, net als de hierboven genoemde bands, weinig meer. Mijn voorkeur binnen dit funkrockgenre lijkt zich toch wat te hebben gevormd naar de funk uit begin jaren zeventig (Funkadelic - Maggot Brain, bijvoorbeeld). Op de één of andere manier blijft deze oude, oude plaat - en meerdere - draaibeurt na draaibeurt boeien. Met Mother's Milk is dit niet het geval. Blijft over: een geweldig stuk vakmanschap, maar aan mij niet (meer) besteed.

avatar van devel-hunt
De bonustrack Songs That Made Us What We Are Today is toch wel één van de hoogtepunten van deze smakelijk cd.

Concert op de Dam tijdens de Uitmarkt

speranza schreef:
Het slot van het zelden door welke artiest dan ook overtroffen knock me down is mijn levensmotto: it's so lonely when you're gonna know yourself, it's so lonely (4 keer).

beetje laat, maar het is when you dont even know yourself

avatar van Germ
Germ (crew)
Heerlijk baswerk en vlammend gitaarspel, louter funky songs. Top!

avatar van Funky Bookie
Meer terug naar het oude geluid na hun commerciële succes. Klinkt wat rommelig, maar het blijft hele fijne muziek. Wel jammer van de covers.

Echt commercieel succes hadden ze nog niet voor dit album.
Hier begon het eigenlijk pas met hun Higher Ground versie.

avatar van Forza
Je hoort hier op momenten hoe geweldig de Peppers kunnen spelen (vnl. Flea en John), maar het geheel komt net iets te schreeuwerig en onsamenhangend over op mij.

avatar van Darkzone
Twee weken terug de lp bij de kringloop gevonden voor €1,45 (20cent verhoogd sinds heropening door corona). En nog meer rock-toppers voor dito prijs. De slag van mijn leven.