Thunderfire - Thunderfire (1983)

Belgiƫ
Label: Roadrunner

1. Crazy Cat (4:45)
  2. Headbangers (3:16)
  3. Gunman (3:44)
  4. The Beast on the Run (3:59)
  5. Power (3:51)
  6. Happy to Live (3:55)
  7. Danger (2:31)
  8. Heavy Fire (3:19)
  9. Money Taker (3:43)
avatar van Sir Spamalot
Een Belgische Heavy Metal groep in 1983 op het toen al bekende Roadrunner label? Waaraan hebben ze dat verdiend? Dit album heb ik al een paar keren gezien, lang geleden in mijn tienerjaren, en als lachen gezond is, dan is deze hoes een geneesmiddel. Dit is hun enige wapenfeit buiten een demo in 1982 en eentje in 1983.

Stoere zang met een zwaar Belgische accent is één van de vaste ingrediënten op dit redelijk album met redelijk uptempo punky songs en een typische jaren tachtig productie, niet zo storend als op de Mausoleum producties want Roadrunner was veel professioneler van opzet. Geen echte uitschieters, geen echte laagvliegers van deze Gentenaars. Noem je dit dan solide of gewoontjes?

In 1990 nam gitarist Danny Van Poucke samen met onder andere ex-Ostrogoth drummer Mario Pauwels het album Die For Allah op in de groep Shell Shock. Zijn gitaarsolo’s zijn niet misselijk. Probleem is zoals dikwijls de zang, een van mijn theorieën luidt dat de zanger altijd het laatste groepslid was waarnaar men zocht. Shell Shock moet ik ook eens aanpakken.

avatar van yellowhite
Sorry, maar hier kan ik dus echt helemaal niks mee. Mijn vriend had deze LP en zoals dat in de liefde gaat, heb ik veel avonden bij hem gespendeerd en naar zijn albums geluisterd. Door die magie vind je dan veel albums geweldig. Dit is echter zo'n album die me niks deed en ik daarna ook nooit meer heb geluisterd.

Zoals Mick Mars in The Dirt zegt "shitty name, shitty band". Ook de cover vind ik niet uitnodigend. Maargoed, dat zegt niks over de muziek. De muziek is allemaal erg Motorhead. Het doet me ook soms denken aan mede-Belgen Killer, maar dan nog een stuk simpeler. Dit is hun enige album en eerlijk gezegd begrijp ik ook wel dat ze het daarbij hebben gelaten. Ik en waarschijnlijk de meeste, zitten niet te wachten op een tweederangs Motorhead. Of eigenlijk kan je Killer en Girlschool daar ook bij gooien. Al hebben die wel meer een eigen sound. Dit is eigenlijk een derderangs Motorhead. (het album heeft tot nu toe nog maar 2 stemmen. hoe zal dat komen?)