Spandau Ballet - The Twelve Inch Mixes (1986)

Label: Chrysalis

1. Gold (7:20)
  2. Lifeline (5:20)
  3. Round and Round (5:34)
  4. Only When You Leave (6:23)
  5. Instinction (3:37)
  6. Highly Restrung (5:31)
  7. True (6:09)
  8. Communication (4:30)
  9. I'll Fly for You (5:38)
  10. To Cut a Long Story Short (6:04)
  11. Chant No.1 (5:49)
  12. The Freeze (6:33)
  13. Musclebound (4:54)
avatar van Hans Brouwer
Heel fijn verzamelalbum waar de nummers van Spandau Ballet in de 12 inch versies lekker worden neergezet. Ik heb deze cd destijds heel erg vaak gedraaid. Ik ga 'm nog maar eens opzoeken. 4*

avatar van foxhusky
Heerlijk album van Spandau Ballet. Fijn dat het gaat om lange 12" uitvoeringen van bekende singles. Eigenlijk kan ik overbekende True, Only when You Leave en Gold niet meer horen. Die nummers zijn kapot gedraaid op de radio. Toch kan ik wel luisteren naar de versies op dit album, want hier klinken ze minder bekend, wel zo prettig.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar de eerste singles van Spandau Ballet, zoals Muscle Bound, The Freeze en Chant No.1 (I don't Need This Pressure On). Erg prettig om deze nummers in een lange versie te horen. Hoewel, Muscle Bound is hier korter dan de versie op het debuutalbum Journeys to Glory uit 1981.

avatar van Hans Brouwer
Hans Brouwer schreef:
Ik ga 'm nog maar eens opzoeken. 4*
Dat heb ik dan maar gedaan. "The Twelve Inch Mixes (1986)" heb ik vandaag na heel lange tijd op m'n werk gedraaid. Na afloop zei mijn collega: "Goh Hans, doe nog maar een keer Spandau Ballet". Uiteindelijk hebben we "The Twelve Inch Mixes (1986)" de gehele middag gedraaid. En aangezien wij samen op kantoor waren kon de volumeknop bijna voluit. De één vindt de muziek van Spandau Ballet gladde jongens pop, de ander vindt het briljant. Ik behoor tot de laatste categorie. Vele goede nummers op deze 12" cd met als absolute uitschieter "Chant no. 1, I don't need this pressure on".

avatar van Madonna
Yessss!, deze heb ik ook. Niet alle nummers vind ik even leuk maar een paar uitschieters staan er wel op hoor.

-3-

avatar van citizen
Het bloed kruipt...
Op weg naar de ouwelullenfase geconfronteerd met deze vorm van jeugdsentiment. Hidden pleasure, niets minder dan dat!
Heerlijk, dus. Ga binnenkort Duran Duran ook maar weer eens goedvinden...

avatar van Rinus
Hier staan toch wel erg lekkere extended versions op van de originele singles.

avatar van Thuurke
Van deze cd zijn 2 versies. Deze en een met de glide mix van I'll Fly For You van 7.13 minuten en De Chant No. 1 Remix van 8.30 minuten. Verder is deze ook in de UK verschenen als dubbel LP met de maxi singles van She Loved Like Diamond en Paint Me Down erbij.

avatar van Poeha
Nog steeds is dit een uitermate geweldig album, Ben sowieso al groot fan van de 12" zoals die in de jaren 80 zijn uitgebracht, los van welke artiest dan ook.
Was al fan van SB, maar dit album deed er nog eens een schepje bovenop. Jammer dat er hier vaak zo negatief over the boys wordt gedaan (behalve door de mensen hierboven dan).

avatar van Mjuman
Ik zal niet negatief doen - ik heb de eerste 4 albums op vinyl - maar ik heb deze cd wél in de aanbieding, voor een muziekvriendenprijs

avatar van lennon
Alleen al voor de lange versie van Gold is deze verzamelaar het hebben waard.

Ben ook geen groot liefhebber van al hun werk, maar Gold, True, I'll fly for you, en nog een paar zijn echt wel het aanhoren waard.

En nogmaals.. die lange versie van Gold... echt geniaal!

Thuurke schreef:

Ik wist niet dat er 2 versies waren en heb al 25 jaar de 'gewone' versie.Maar na jouw bericht hier te hebben lezen ben ik opzoek gegaan naar de cd met de versie waar Chant °1 8:30 duurt.
Vrij vlug vond ik een exemplaar en ik was heel blij toen de cd in de bus zat.
Maar ik kreeg al vlug een koude douche te verwerken toen het om de 5.49 versie ging terwijl op het doosje wel degelijk 8:30 vermeld staat,hetzelfde verhaal met I Fly For You.
Ik begrijp er niets van...

Haha, kom er nu pas achter dat de nummers dezelfde volgorde hebben als op de singles collection (en dat ze twee nummers weg hebben gelaten vanwege beperkte tijd op een cd).

Zoals ik bij de singles collection ook al schreef, zo bijelkaar best te hachelen, luistert eigenlijk best wel lekker weg die langere versies, maar ja ben dan ook 50+.