Extince - Binnenlandse Funk (1998)

Label: Top Notch

1. Binnenlandse Funk (5:40)
  2. Te Lauw (4:05)
  3. Op de Dansvloer (5:02)
  4. Spraakwater (4:13)
  5. A t/m Z (3:50)
  6. 4 Voeters (5:58)
  7. Van Onze Verslaggever (4:39)
  8. Jonge Ouders (4:53)
  9. Samen Sterk [Remix] (4:49)

met Ross & Iba en Orpheo

10. Zoete Inval (6:12)

met Murth the Man-o-Script, Krewcial, Skate the Great, Yukkie B, Brainpower, Goldy en Scuz

11. Kaal of Kammen (4:26)
  12. Moeder de Vrouw (4:02)
  13. Niet Te Min (0:36)
RedLightCityBoy
|Joël| schreef:
Def-P heeft zo'n stem van een domme tiener.
Tenminste dat vind ik altijd...

Ik ben trots op Def P als vertegenwoorder van old skool hiphop.
Nice accent en goede, grappige teksten.

Garben_B
Circus schreef:
Extince is een babbelaar met raps die slaan als een dikke lul op een emmer. Dat gebral wat nergens toe leidt, rijmen om het rijmen is niet voor mij.

Hehe, drama?

avatar van maxinator
100% het beste nederhop album, op samen sterk en moeder de vrouw na allemaal heerlijke tracks met goede teksten en de bekende ik-schud-die-teksten-zo-uit-mijn-mouw flow

Joy schreef:
zal me nichtje van 4 eens vragen het over te doen

En? Wat was het antwoord?

avatar van DJFreez
Garben_B schreef:

Hehe, drama?

ÁLS er iemand 'rijmen om het rijmen' doet, is dat Def P wel, want als je zinnen moet verbuigen of woorden moet verzinnen om teksten te laten rijmen, dán hebben we het pas echt over 'rijmen om het rijmen'... Ik heb Extince nog niet kunnen betrappen op het verzinnen van woorden om zijn teksten maar te kunnen laten rijmen.

Creativiteit is wat mij betreft het kunnen omgaan met de beperkingen die een taal heeft en niet zelf de taal aanpassen zoals het je zelf uitkomt.

Ik snap de opmerking "raps die slaan als een dikke lul op een emmer" ook niet, want hoewel Extince uiteraard wel de nodige partyraps dropt, heeft hij ook de nodige serieuze nummers waarin hij heel open en eerlijk is over zichzelf ("Moeder de vrouw" en op 'Vitamine E' het nummer "Situatie", om maar twee voorbeelden te geven). En verder is een nummer als "Viervoeters" een briljant staaltje verhalenvertellen, zoals we in Nederland nog niet eerder hadden gehoord.

Off topic berichten/dubbelposts verwijderd.

RedLightCityBoy
Nu breekt m'n klomp, dit is de druppel die de emmer doet overlopen
Rechtstreeks uit Amsterdam-Oost tot aan de Tropen
Yukkie B. dropt de Bom
Dus ik zou maar blijven hopen dat m'n microfoon het doet
Dus laat die beat maar lekker lopen

Yukkie B is een baas.
(wat een flow heeft die man, ook zijn accent mag er wezen).

avatar van MAS
MAS
Ben hier al een tijdje naar op zoek maar ik heb hem nog nooit in de winkel zien liggen. Weet iemand waar ik hem kan kopen?

gwx
Ik kwam er net achter dat ik nog nooit op deze plaat gestemd heb, dus bij deze. Een 4,5, halfje eraf voor Samen Sterk, wat een irritant nummer is dat. Voor de rest is dit album een classic en Extince is gewoon de held van Nederlandse hiphop. Wat mij betreft de allerbeste.

Dikke 5! In mijn ogen het beste nederhop (rapperdeklepperdeklepklepklep) album allertijden. Goede teksten, goede productie, lekkere flow.

En hoezo doet iedereen zo moeilijk over "samen sterk"? Gezellig toch met ross & iba! "Hoe denk jij over deze combinatie? Een soort traktatie voor de hele natie.."

avatar van Timo710
MAS schreef:
Hij is out of print, je gaat hem, net als ik, moeten 2dehandsen.

avatar van jasper1991
leuk plaatje, hij babbelt lekker vloeiend door('flow' schijnt dat de heten) met leuke woordspelingen hier en daar.
jonge ouders, moeder de vrouw en nog een paar hebben zelfs ook nog een leuk thema dus echt wel een hiphop album dat ik kan waarderen
ook doet het mij deugd dat ik nauwelijks scheldwoorden heb gehoord waar ik me altijd aan erger in de hiphop.

Classic, een cd die ik echt helemaal grijs heb geluisterd, en echt tijden lang op repeat stond. De funky beats, en ex flow zijn echt een genot om na te luisteren. Zijn woordspellingen zijn nog steeds geniaal en vervelen nog niet. Extince klinkt hier ook af en toe persoonlijk, vooral bij moeder de vrouw. Alleen jammer van samen sterk, wat dan wel een minder nummer is, en een nummer die ik ook altijd skip.

avatar van Stapler
Ik vraag mij af wie Scuz is en wanneer je die op Zoete inval hoort, iemand?

avatar van MJ_DA_MAN
Zal wel iemand zijn die op het eind van de track mee loopt te lullen met de rest.

avatar van Stapler
Ah ok, dat zal het zijn.

avatar van maxinator
"Helemaal guilla van de sense milla
Ben van de stad af en van de pad af en van de mat af"
Scuz.

avatar van principal2000
Erg goed album van Peter Kops. Hij komt over als arrogant, maar dat is deze man zeker niet. Heb nog het genoegen gehad om met deze jongen te tienen tijdens Festival Mundial. Echt een gemoedelijke Brabander (in die periode). Dit is voor Nederlandse begrippen een heel sterk album. Vooral de productie verrastte mij.

avatar van Timo710
hmm, hadden jullie dit al gezien?

avatar van jordidj1
4 Voeters is een chill nummer, gister op TMF gezien.

avatar van Kill_illuminati
Kaal of Kammen blijft een van mijn favoriete nummers. Eenmaal dat nummer geluisterd en ik krijg vollopig Kaal of Kammen, weet je wel... niet meer uit mijn hoofd.

avatar van principal2000
De singles vind ik niet eens de beste nummers op dit album. Binnenlandse Funk, Van Onze Verslaggever en Zoete Inval vind ik de besten.

avatar van BoordAppel
Zoete inval was wel een single toch?

avatar van principal2000
Misschien was het een single. Kan best. Beschouw in mijn tekst dan ''hits" ipv "singles".

avatar van MAS
MAS
Zoeie inval is inderdaad uitgebracht als single op cd en vinyl.

avatar van tovast
Van onze Verslaggever vind ik de beste track.
leuk om te horen hoe hij de NL scene uit die tijd omschrijft.
Kaal of Kammen is sowieso ook een klassieker.

avatar van tovast
er is trouwens ook een clip van 4voeters.

edit: al toegevoegd

avatar van Raul
JET_JAGUAR schreef:

Heel logisch, Osdorp fan staat gelijk aan Extince hater, zelfs na 20 jaar.
Komt trouwens een re-issue plus bonus DVD van dit album aan.

Nee hoor, ik was in mijn pubertijd een groot Osdorp Posse fan maar toen ik meer into hiphop raakte en vervolgens deze plaat hoorde was ik verkocht. Beter dan elk album wat de OP ooit heeft uitgebracht. Hoewel ik Def P's pionierswerk ook nog steeds wel kan waarderen

Extince z'n charme is onweerstaanbaar op deze plaat, hij strooit humoristische lyrics rond alsof het niet is, inderdaad met dat ik-schud-ze-zo-uit-mijn-mouw gevoel. Flow is briljant, beats zijn lekker, beter is Nederlandse hiphop nooit geweest.

4,5 sterren.

Kaal en Kammen, Viervoeters(!), Binnenlandse Funk en Spraakwater zijn mijn favorieten.

"En als m'n fiets gestolen wordt dan ga ik lekker lopen yo"

"Ik zei en Julio Inglesias dannnn?"

avatar van weasel
Out of print, dus ben blij dat ik 'm afgelopen week op Marktplaats heb gevonden
Heb erg weinig met Hiphop, en vrijwel niks met Nederhop, maar Extince en De Jeugd mogen er zijn. Briljant

avatar van Timmie
hier heb ik een tijdje geleden veel naar geluisterd.