Frank Ocean - nostalgia, ULTRA. (2011)

R&B
Uitgebracht in eigen beheer

1. Streetfighter (0:22)
  2. Strawberry Swing (3:55)
  3. Novacane (5:03)
  4. We All Try (2:52)
  5. Metal Gear Solid (0:22)
  6. Songs 4 Women (4:13)
  7. LoveCrimes (4:00)
  8. Goldeneye (0:18)
  9. There Will Be Tears (3:15)
  10. Swim Good (4:17)
  11. Dust (2:34)
  12. American Wedding (7:01)
  13. Soul Calibur (0:18)
  14. Nature Feels (3:44)
avatar van Slowgaze
Ene Ben vatte Goblin van Tyler, the Creator vrij goed samen als "Wat zeg je Hodgy, zin om wat te rappen? Ok, doe maar dan, gooi jezelf ertussen." "Hé, is dat een stemvervormer? Even mee rommelen." "Coole sample, nog maar eens gebruiken." "Laten we Radicals beëindigen met nog wat random veel te lang gedoe. En dat live dan gewoon overslaan. Haha." Een dergelijke benadering van een r&b-plaat leek me wel interessant toen ik over Frank Ocean hoorde. Afijn, naar z'n mixtape ben ik dus vergeten te luisteren, zo gaat dat.

Nu heb ik nostaliga, Ultra eindelijk eens binnengehaald en de gekte en lo-fiïgheid die ik had verwacht vallen wel mee. Speels is het allemaal wel; de biets komen o.a. bij Coldplay, MGMT en die godvergeten Eagles vandaan. Daarnaast moet meneer even interessant doen met z'n Radiohead, maar dit stukje is verdomd amusant: bitches willen geen Radiohead horen, bitches willen gewoon Jodeci horen. Referenties aan mainstreampop en indie dus, maar ondertussen nog altijd urbanverantwoord.

Nu hebben James Blake en Kanye West mijn vooroordelen over r&b vorig jaar deels weggenomen, want als je zoiets maar combineert met toffe, originele en 'experimentele' (kutwoord in deze context) invalshoeken, dan kan ik daar best enthousiast van worden. Franks mixtape bevalt me dan ook op momenten zeker: 'Swim Good' had zo op 808's & Heartbreak gekund, maar ook 'Novacane' is een indringend liedje. Daar tegenover kan ik wel 'Strawberry Swing' wegstrepen; flauwe, sentimentele Coldplayonzin. Ik wil niet dat Frank het heeft over z'n jeugd die blijkbaar gelukkig was, maar dat hij het heeft over drugs, neuken en gevoelloosheid onder de drugs en het neuken.

Maar Frank levert voorts nog best een prestatie: hij laat Nicole Kidman geil klinken en maakt 'Hotel California' tolereerbaar door het over z'n teenage bride te hebben. Het is soms best glad, maar tegelijkertijd zo speels dat ik soms een glimlach niet kan onderdrukken. Dit geeft moed om me nog wat verder in channel ORANGE te verdiepen; als een echte hipster zijnde heb ik die ook al even gereblogged via m'n tumblr.