Iron Maiden - From Fear to Eternity (2011)

Alternatieve titel: The Best of 1990-2010

Label: EMI

1. The Wicker Man (4:36)
  2. Holy Smoke (3:49)
  3. El Dorado (6:49)
  4. Paschendale (8:28)
  5. Different World (4:19)
  6. Man on the Edge [Live] (4:40)
  7. The Reincarnation of Benjamin Breeg (7:22)
  8. Blood Brothers (7:14)
  9. Rainmaker (3:49)
  10. Sign of the Cross [Live] (10:49)
  11. Brave New World (6:19)
  12. Fear of the Dark [Live] (7:41)
  13. Be Quick Or Be Dead (3:24)
  14. Tailgunner (4:15)
  15. No More Lies (7:22)
  16. Coming Home (5:52)
  17. The Clansman [Live] (9:06)
  18. For the Greater Good of God (9:25)
  19. These Colours Don't Run (6:52)
  20. Bring Your Daughter... to the Slaughter (4:44)
  21. Afraid to Shoot Strangers (6:57)
  22. Dance of Death (8:36)
  23. When the Wild Wind Blows (11:02)
avatar van Metalhead99
Nieuwstad schreef:
Deze verzamelaar laat toch wel zien dat wat Maiden de laatste 20 jaar heeft uitgepoept tamelijk karig is. De echte uitsmijters schreef men in de jaren 80.

Karig vind ik nogal erg overdreven, maar ik moet het wel met je eens zijn dat ze de echte krakers al in de jaren '80 gemaakt hadden.

avatar van kareltjemusic
Vandaag de lp versie aangeschaft, had nog een kado bon gekregen van mijn baas omdat we een koper dief op heterdaad hadden betrapt.

Het zijn 3 mooie plakken vinyl met picture disc, dat dan weer wel.

avatar van Kronos
Metal-D78 schreef:
Geldklopperij. Belachelijk. Gaan we dus niet kopen.

Dat zou ik ook denken.

Maar met geldklopperij als deze dubbele verzamelaar met enkele nummers die ik nog niet heb en een leuk hoesje, alles voor slechts 5 euro, daar kan ik goed mee leven. Meer nog, ik word er zelfs een beetje blij van.

avatar van gigage
Een beetje pc knutselaar stelt zijn eigen best of wel samen. Dan gooi je de onvermijdelijke singles eraf en kies je je eigen favo's erbij. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ze met deze 90-2010 tracklist toch aardig in de buurt zijn gekomen wat ik er ook wel op gefikt zou hebben. Er zijn daarnaast nog 2 voordelen om deze verzamelaar in huis te halen; je hoeft er niet over na te denken (verrassings effect) en je hebt geen enorme volume verschillen vanwege een andere album productie.
Voor degene die de hoop in 1990 hadden opgegeven om ooit nog eens een Iron Maiden topper te mogen aanhoren zijn dit de beste songs van de afgelopen 20 jaar. Voor de jonge fans die het 80's gebeuren maar sentimenteel oldschool geneuzel vinden hier is meer dan 150 minuten aan rock anthems ( tell sell voice over off)

1990 No prayer for the dying: 2, 14, 20
1992 Fear of the dark: 12, 13, 21 (12 live rock in rio)
1995 The xfactor: 6, 10 (echter live met bruce, b-side en rock in rio)
1998 Virtual Xl: 17 (echter live met bruce, rock in rio)
2000 Brave new world: 1, 8, 11
2003 Dance of death: 4, 9, 15, 22
2006 A matter of life and death: 5, 7, 18, 19
2010 The final frontier: 3, 16, 23

avatar van Edwynn
De impact in de 80's was groter, maar de Maiden van erna en dan met name vanaf 2000 vind ik zeker niet slechter. Sterker nog, A Matter Of Life And Death en The Final Frontier kunnen zich gemakkelijk meten met wat er in de hoogtijdagen werd uitgekakt. Ik draai het liefst gewoon de albums. Verzamelaars zijn derhalve aan mij niet besteed.
Eigenlijk mis ik Out Of The Silent Planet. Toch ook een singletje geweest. Wat mij betreft een veel beter nummer dan Benjamin Breeg. En dat Bailey genegeerd wordt, lijkt logisch maar vind ik voor een overzicht toch niet helemaal fair.

avatar van gigage
Persoonlijk vergelijk ik de albums vanaf het millenium niet echt meer met die van weleer. Ten eerste omdat er gewoon een andere koers wordt gevaren; venijnige songs als back in de village of die with your boots on zul je niet meer zo snel tegenkomen. Veel nummers zijn daarvoor te lang, minstens 3 Alexander the great-like per album. Vervolgens, ik kan die van de eerste 10 jaar wel dromen incl volgorde per album. En tenslotte was en ik en de band veel jonger toen en zit je in een fase nu zo van dat heb ik al eens eerder gehoord in tegenstelling tot toen, alles nieuw en spannend.
Dus met een nieuwe evolutie van een band die de hele wereld al veroverd had vind ik dit zelfs lovenswaardig. Je boort een nieuwe generatie fans aan en sommige long time listeners zullen afhaken. Het luistert ook heel anders. Ik begrijp dat dan dus ook wel. Het is toch meer ingetogen en ieder zijn meug.
Wat ik Ozzy bij black sabbath en david l. Roth bij Van Halen niet zie doen is tracks brengen in een live concert van een periode met een andere zanger. Die doen net of dat de band zonder hen niet levensvatbaar was. Dat Bruce dat ten tijde van Rock in Rio ( en dus hop deze 2cd) wel deed neem ik mijn petje voor af. Er was immers genoeg oud materiaal voorhanden. Dus dat op deze verzamelaar Bruce de X en XI songs uitvoert in plaats van mijnheer Bayley, tja, dat staat al in de titel, 't is geen retrospective maar een Best of...;)

Nieuwstad
Maar het is wel een trap na richting Blaze.

avatar van gigage
Mijn was mislukt vanwege de vele puntjes ervoor. Bij de verzamelaar Best of the beast (1996) mag Blaze met meer dan 20 minuten het album openen. Dus genegeerd wordt hij in mijn opinie niet. Hoewel toen zat hij nog in de band dus dat kon ook moeilijk anders.(duh)

Ik denk ook wel dat je gelijk hebt maar aangezien ze de chronologie niet volgen (expres?) Vormt dit wel een meer coherent geheel zo. Bij een Black Sabbath verzamelaar klaagden de mume reageerders dat na een stuk of 10 ozzy tracks nog 2x dio en 1x gillan op de schijf staan. En bij Van Halen dat Gary cherone ontbrak. Zo is het altijd wel iets met een greatest/best of album.

At least krijgtie de royalties van man on the edge nog 15 jaar na dato ( denk ik)

avatar van gigage
Onderschat verzamelaartje. Het luistert een beetje als een livealbum omdat de chronologie ontbreekt, maar dan zonder publiek. Hoe toepasselijk

avatar van Darkzone
Gisteren de 3-lp picture disc voor 3 tientjes besteld. Met dank aan mijn overbuurman op de camping die op zoek was nog ontbrekende Maiden lp's. En aangezien mijn kennis van Maiden stopt bij NPFTD, is deze verzamelaar een prachtige herintroductie van de band.

avatar van Darkzone
Grappig om te zien dat ondanks alle afkeur en negatieve berichten over deze verzamelaar, de waardering toch behoorlijk hoog is onder de stemmers.
Voor een herintroducee als ik, is dit juist een prachtige release. De albums na NPFTD heb ik niet (meer) en Brave New World is sowieso het laatste album wat is gehoord heb van de band. Dan zijn de 31 euro voor deze 3-lp picture disc release incl prachtig artwork en lyrics van alle tracks toch een koopje én een mooie gelegenheid om hun onbekende albums te leren kennen. Wat ook de reden is van deze release volgens de liner notes.

avatar van Eddie
Darkzone schreef:

Dat is ergens ook wel logisch toch. Ik vond destijds ook wel wat van deze release, maar dat doet niks af aan de kwaliteit. Het artwork is mooi de songkeuze is niet verkeerd. Het is alleen verzamelaar nummer zoveel dat maakt dat veel fans er wel wat van vinden destijds. wat ik alleen wel jammer vind is dat er geen nummers van Blaze op deze plaat staan. Zeker the X-factor heeft genoeg nummers die er best op gemogen hadden (lord of the flies, Man on the Edge, Sign of the cross)

avatar van Darkzone
Die laatste twee staan er natuurlijk wel op, maar in een live-uitvoering gezongen door Bruce.