Gavin Friday - catholic (2011)

Ierland
Label: Ruby

1. Able (4:46)
  2. Land on the Moon (5:06)
  3. A Song That Hurts (5:32)
  4. The Only One (4:16)
  5. Blame (4:53)
  6. The Sun & the Moon & the Stars (4:16)
  7. It's All Ahead of You (4:34)
  8. Perfume (3:34)
  9. Epilogue (3:09)
  10. Where'd Ya Go? Gone (4:40)
  11. Lord I'm Coming (6:51)
avatar van Coen
Kwam deze cd tegen bij de luisterpaal en nu 2x beluisterd. Beide keren rond een slaap-waak moment. Dan weet je het wel.

Weinig over van de uitbundige extraverte Virgin Prunes GF. Maar dat wist ik al van zijn vorige solowerk. Veel vijftigers krijgen last van weemoed en pijn van het leven op een ingesleten wijze.

Zo mistroostig klonk ook Richard Butler's solo album van een jaar of 5 geleden en ook hij had net zijn vader verloren en voelde zich toen first in line met het gezicht naar de dood. Ook GF doet dit hier. Billy Mc Kenzie's laatste solo album heeft ook raakvlakken met dit album.

Ken Thomas ken ik vooral van zijn werk met Wire. Dit hier klinkt weer heel anders. Ik gun het nog wat luisterbeurten voor ik een cijfer geef. Oh ja, en voor die persoon die het katholicisme 'een toffe godsdienst'. In Ierland is men roomser dan de paus en zorgt voor veel wreedheden. Ook het kindermisbruik en verder geweld is ook Ierland niet voorbij gegaan. Volgens de overlevering is 100% van de ieren katholiek. Zelfs de door conservatieve katholieken als anti christ omschreven GF. Misschien gaat ie teveel met verkeerde vrienden om.

Dit album sluit qua sfeer aan op Angel, alweer ruim 15 jaar geleden.
Toen was Gavin een dertiger, maar ook ik mis zeker de spanning van het eerste Virgin Prunes album, al was op hun 2e album de cabaretinvloeden al aanwezig.
Ligt meer in de lijn van Marc Almonds werk; met een duidelijke link naar Brel; tenminste dat is mijn waarneming.

Coen schreef:
Oh ja, en voor die persoon ... etc etc

Dat 'nieuws' is al decennia bekend, ook bij deze persoon. Ik wees op het concept, niet op de praktijk. Wellicht lees je de comments ook wat minder nauwgezet tijdens je slaap-waak fase ?

ben1975
Opvallend dat niemand schrijft over de referentie aan David Bowie's Diamond Dogs. Een gedeelte van het artwork van Catholic, is een directe verwijzing naar Diamond Dogs.

avatar van cddrive
prachtig!!

avatar van Kronos
ben1975 schreef:

Een directe verwijzing, dat zou ik niet durven zeggen. Het doet er aan denken, dat wel.

Wat een prachtig album! Zijn stem is zoals altijd geweldig en doet iets met mij, wat ik niet kan uitleggen. Gehuld in nevelen van U2, David Bowie, Ruichi Sakamoto, Cocteau Twins en Sigur Ros....maar goed, dat zijn allemaal favoriete bands van mij, dus hiephiephoera! Wat opvalt is dat het lijkt alsof GF milder is geworden, maar dat is alleen maar de verpakking.....mooie lyrics, stof tot nadenken en supermuziek....nu op naar Paradiso om het live te bekijken!!!!

ben1975
@Kronos
De verwijzing naar David Bowie's Diamond Dogs is wel degelijk heel direct. Het betreft echter het binnenwerk van beide albums. David Bowie/Gavin Friday zittend op een stoel met een blaffende hond aan de lijn.

dix
Dan kan ie ook hier naar verwijzen.

avatar van Kronos
ben1975 schreef:

Zover was ik niet gaan kijken. Je hebt gelijk. De gelijkenis is treffend en het is dus duidelijk een verwijzing.

dix schreef:
Dan kan ie ook hier naar verwijzen.

Nee, dat ziet er toch heel anders uit.

Bij Friday gaat het om een bijna exacte kopie van het artwork van Diamond Dogs (afbeelding, Bowie met hond)..

avatar van Chronos85
Nu Wintergasten met Gavin Friday. Veel fragmenten verwijzen naar dit album en de Katholieke Kerk. Ben nu wel benieuwd naar de muziek...

Wat een heerlijk programma was dat. Gavin Friday is een held.

De hier genoemde verwijzing naar Bowie's Diamond Dogs kwam ook terug met een fragment van de docu Cracked Actor waarin Bowie een fantastische uitvoering van Candidate van dat album ten gehoren brengt.

avatar van Chronos85
Ja, was een prachtige aflevering inderdaad. De laatste keer dat ik het zag, was het met Antony. Ook zo'n mooi interview...

Zijn uiteenzetting over de nauwe verbondenheid van Ierland en de kerk, en zijn eigen beleving hiervan, vond ik erg mooi. Ook erg treffende fragmenten.

ohmusica
Mooi interview van Raoul Heertje met Gavin Friday. Er wordt zo veel geouwehoerd met en over popartiesten, daarentegen de formule van Wintergasten pakte heel goed uit, mensen met respect en wat langer aan het woord laten. Het album Catholic is zeer de moeite waard, gelijk in de rotatielijst gezet. De teksten zal ik nu wat beter kunnen plaatsen.

paranoidandroid
nav wintergasten gaan luisteren. kende virgin prunes al wel. dit is een mooi melancholiek album. maar niet alle nummers vind ik even boeiend. 19 februari is dit heerschap in Paradiso te bewonderen, denk wel dat ik ga.

avatar van luigifort
Erg mooi album dit..ben blij dat ik er in paradiso bij was..was een mooi concert. Het is een rustig sfeervol album..maar met goede muziek..de man is ook ouder en milder geworden. Voor mij echt n winteralbum met zn verstilde sfeer..zijn oudere werk vind ik ook mooi..maar dit album is nog het meest n geheel..

Dit hele album is langs me heen gegaan, terwijl ik in de jaren 80 toch echt wel wat van de Virgin Prunes had en ook de andere cd's van Gavin Friday. Maar op de één of andere manier toch wat in de vergetelheid geraakt tot ik dit album ineens in mijn handen had. Hoe klinkt Gavin Friday na zoveel jaren ? Ik moet zeggen dat het mij zeker wel bevalt. Natuurlijk is het wel ver verwijderd van Virgin Prunes en is Gavin Friday een geheel andere kant op gegaan. Geen gekte en avant garde maar goede singer songwriter muziek soms een romantische kant. Maar het is Gavin Friday. Dus gelukkig zitten er ook wat andere songs tussen, waar nog iets terug komt van het duistere verleden. Marc Almond is wel een referentiekader, maar ook David Bowie, Marc Bolan soms zelfs Leonard Cohen en Tom Waits en ergens ook nog Franse chansonniers, zoals Serge Gainsbourg en Jacques Brel.
Het is ergens ook een stemmig album, misschien mede door de titel 'catholic' en ook wel door de hoes. Gavin Friday heeft tussen zijn derde album en dit album niet stil gezeten, maar filmmuziek gemaakt en dat is ook wel te horen aan sommige nummers. Verhalende teksten op soundtrack arrangementen en dit alles zorgt regelmatig voor een duistere, schimmige sfeer.
Hij is het nog niet verleerd, deze Ier die zijn eigen gang gaat en zijn eigen muzikale spectrum creëert. En dat dit zeker nog redelijk divers is, blijkt wel uit deze verrassende plaat.

dix
Gavin Friday zong hier een aantal nummers mee en dan gaat zo'n band plots toch behoorlijk als The Virgin Prunes klinken