The Cranberries - Bury the Hatchet (1999)

Ierland
Label: Island

1. Animal Instinct (3:31)
  2. Loud and Clear (2:45)
  3. Promises (5:28)
  4. You and Me (3:36)
  5. Just My Imagination (3:41)
  6. Shattered (3:42)
  7. Desperate Andy (3:44)
  8. Saving Grace (3:08)
  9. Copycat (2:54)
  10. What's on My Mind (3:13)
  11. Delilah (3:32)
  12. Fee Fi Fo (4:47)
  13. Dying in the Sun (3:32)
  14. Sorry Son * (3:27)
  15. Baby Blues * (2:38)
  16. Promises [Live in Oslo '99] * (5:08)
  17. Dreams [Live in Oslo '99] * (4:12)
  18. Linger [Live in Oslo '99] * (4:40)
  19. Zombie [Live in Tipperary '94] * (5:21)
  20. Sweetest Thing * (3:34)
  21. Woman Without Pride * (2:27)
  22. Such a Shame * (4:24)
  23. Paparazzi on Mopeds * (4:35)
  24. Promises [Live in Paris '99] * (4:19)
  25. Animal Instinct [Live in Paris '99] * (3:55)
  26. Loud and Clear [Live in Paris '99] * (2:45)
  27. You and Me [Live in Paris '99] * (3:38)
  28. Shattered [Live in Paris '99] * (3:55)
  29. Desperate Andy [Live in Paris '99] * (3:56)
  30. Delilah [Live in Paris '99] * (3:22)
avatar van Zachary Glass
1,0
Belangrijke plaat voor The Cranberries - door "To The Faithful departed" stonden ze op de rand van de afgrond - ze deden een beslissende stap voorwaarts!

avatar van titan
titan (crew)
En dan 1 ster geven

avatar van Zachary Glass
1,0
Als je op de rand van de afgrond staat en je doet een stap voorwaarts? Wat gebeurt er?

avatar van titan
titan (crew)
Geen idee, nooit geprobeerd

pabostudent
Vond deze plaat enorm tegenvallen, hun vorige werk was in ieder geval stukken beter.

Veels te gelikte, en overgeproduceerde cd, zeer jammer, sommige liedjes zoals Promises, Shattered, Animal Instinct en Desperate Andy zijn wel erg leuk Maar de rest zijn van die flut liedjes, mensen die niet van Dolores dr gejodel houden vinden dit misschien wel wat want het is bijna allemaal egaal gehouden (nou iig vergeleken met de vorige albums). Die synthersizer foefjes komen je neus ook uit na het beluisteren van het album. Alle nummers die niet op het album zijn beland maar die ze wel opgenomen hadden voor het album zoals God Be With You Ireland( zit in the devils own film), Paparazzi on Mopeds, Such A Shame en Woman without Pride zijn veel betere nummers, maar blijkbaar niet in de ogen van the cranberries.

Casartelli (moderator)
Net nog eens gehoord, viel iets tegen na het eerste positieve oordeel. De plaat bevat ontegenzeglijk weer sterke nummers en is vrijwel net zo ontegenzeglijk een flinke stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger, maar er mist iets... op het eerste gezicht afwisselender dan de eerste twee platen (laat ik die er als enige vergelijkingscriterium inhouden), maar vooral naar het eind toe, missen er een paar kippenvelnummers, zoals waar No need to argue wel mee eindigde. Nu nog 3½*

ik heb album geen 3 keer beluisterd, dat zegt genoeg...
de cranberries kunnen mij niet "pakken" zoals ze zeggen, sorry Dolores!!!

avatar van Lukas
Ken het album nog niet, maar de nummers die ik ervan ken (Shattered, Promises en m.n. Animal Instinct en in mindere mate You and Me en Just My Imagination) vind ik aardig tot zeer goed. Misschien eens luisteren, alhoewel ik hier meen te horen dat dat geen succes wordt???

avatar van Edski
Als je 5 van de dertien nrs. kent en die aardig tot zeer goed vindt, zou ik de rest ook gewoon ff checken. Misschien is dit voor jou iets beter op het muzikale lijf geschreven dan voor anderen hier.

avatar van Lukas
nou ja, als de rest onder het niveau van You and Me is geloof ik het dus ook wel, bedoel ik eigenlijk.

avatar van narva77
Het enige album van The Cranberries dat ik ooit gekocht heb. Nogal commercieel en ietwat ongeïnspireerd. Er staan geen "grote" songs op als "Zombie" of "Linger". Middelmatig.

avatar van timhardt
Nee, de eerste cd van de cranberries is en blijft geweldig goed, de tweede het commerciele hoogetepunt (lees: een stukje minder). Daarna is de soep op. 2*

ik ben verbaasd over de negatieve reacties, had ik neit verwacht..

Ik geef deze plaat een 4,5
nummers als Animal Instinct, Promises, Just My Imagination en Copycat vind ik echt subliem!

Casartelli (moderator)
Tja, het 'establishment' op deze site houdt niet zo van de veenbessen.

Copycat vind ik trouwens wel met afstand het minste nummer van de plaat (had zo op ...departed gepast). Verder nog steeds een goede plaat, dus ik handhaaf mijn 3½* nog maar even.

avatar van Gert P
Zachary Glass schreef:

Wat er dan gebeurt?
Misschien ga je meer punten geven?

Just My Imagination is echt zo'n supermarktliedje en dan niet zoals dEUS er ooit eens één zong. Vreselijk Sky Radio-materiaal... dit album heb ik dan ook nooit aangedurfd, terwijl ik de Cranberries ooit (1994!) wel leuk vond.

tip_of.yourstar
Ik heb dit altijd een leuk album gevonden. Animal Instict en Desperate Andy vind ik de beste songs, Just My Imagination is naar mijn mening dan weer een eerder irritant nummer.

Mijn versie (ik denk de UK versie) heeft overigens een 14e track getiteld Sorry Son, een prachtnummer en een veel betere afsluiter dan het melige Dying in the Sun.

avatar van rkdev
Over het geheel heeft dit album me nooit echt kunnen boeien, en vooral om die reden vind ik het veruit de minste van The Cranberries.

Maar dan krijgen ze het wel voor elkaar om een van hun beste nummers op dit album te plaatsen: Shattered is namelijk van wereldklasse !

avatar van LucM
Dit is het meest poppy klinkende album van the Cranberries, maar ze klinken hier nog gedreven en emotioneel, al maken ze geen progressie meer en beginnen ze zich te herhalen.
De nummers mogen er zeker zijn, "Animal Instinct", "Promises" en "Shattered" bv. zijn prima songs maar naar het einde toe zakt het wat in.

avatar van Harribo
Ik snap niet de negativiteit hier over dit album.
De volgende nummers vind ik goed tot geweldig:
Animal Instinct, Promises, you and Me, Just My Imagination, Shattered (=super), Dying in the sun.
De rest vind ik minder maar dan nog is het een goed album.

avatar van Darkzone
Ook al is het album al weer rum een decennium oud, het blijft een erg fijne cd. Niks mis mee.

avatar van Twinpeaks
Toendertijd tegen beter weten in toch blind aangeschaft en eigenlijk af en toe vluchtig beluisterd,maar ik moet zeggen hij valt best mee.Het is geen meesterwerk ,maar de wat meer poppy sound,doet de band wel goed.Het is iets luchtiger en minder serieus.Nog geen cd die ik wekelijks zou draaien maar zo af en toe,dat kan best

avatar van rkdev
Net nogmaals gedraaid, tot en met 'Shattered' is het een prima album, maar daarna zakt het werkelijk als een plumpudding in elkaar. Jammer.

avatar van wizard
Dit album was een van de eerste die ik kocht, dus mijn mening zal beinvloed zijn door een soort van jeugdsentiment. Dat laatste neemt echter niet weg dat het laatste deel van het album nogal wisselvallig is. Veel nummers zijn wat slap, bijvoorbeeld Dying in the Sun, en de iets steviger nummers zoals Copycat overtuigen niet echt.
Mijn versie van dit album heeft Sorry Son als afsluiter. Nooit gemerkt dat dat een bonustrack zou zijn, zoals hier vermeld staat. Zo staat het in ieder geval niet op de hoes aangegeven. Het is een goede afsluiter van het album in ieder geval.
De beste nummers op dit album staan wat mij betreft aan het begin: Animal Instinct, Loud and Clear, en met name Promises. Dat laatste nummer was een single en was ook de reden dat ik het album kocht. Ik had destijds gehoopt dat de rest van het album ook zo stevig zou zijn als Promises, maar dat bleek niet het geval.

Een aardig album, dat ik zo nu en dan nog eens draai. Echt overtuigen doet het toch niet, en misschien dat ik me daarom nooit verder heb verdiept in de muziek van The Cranberries.

3.0*

avatar van Thin Air!
Net als wizard heb ik dit album "vroeger"aangeschaft en het element jeugdsentiment zal zeker meespelen.
Verder heb ik de DVD "Live in Paris" nogal vaak gedraaid. Als je dat concert nu terugziet ziet het er nogal gedateerd uit. Wat ook opvalt is de statische podiumpresentatie van beide gitaristen. Dolores was duidelijk het uithangbord bij de groep dat moge duidelijk zijn.

Veel nummers van Bury the Hatchet werden tijdens dat concert ten gehore gebracht. Het brengt altijd weer een glimlach op mijn gezicht. Nummers als Promises en Animal Instinct "doen" het nog steeds goed bij me.
Ik zit de CD nu weer te draaien en ik kan je zeggen; een goed begin van de zondag.

Leuk is dat toch, platen die je al lang niet meer gedraaid/gehoord hebt die dan toch weer de moeite waard blijken.

Kan iemand de albumnaam verklaren? Hadden ze ruzie (met elkaar)?

avatar van Killeraapje
Nog altijd hun mooiste album. Ik zet Shattered nog eens op. RIP.

avatar van Teunnis
Bericht over overlijden Dolores O' Riordan verplaatst naar Muziek > Nieuws > R.I.P.

avatar van Darkzone
Afgelopen dagen deze cd weer een paar keer gedraaid. En ik vind hem nog beter dan vroeger. De bonusdisc is leuk voor de die-hards, maar die tracks klinken als typisch ouderwetse b-kantjes. En de live-nummers zijn wel okee.

Maar het album zelf vind ik na al die jaren toch prima te pruimen. De laatste twee tracks zijn bloedmooi, schitterend om het album mee te eindigen.

Casartelli (moderator)
Ik heb hem toevallig gisteravond ook op gehad, niet geheel ongecorreleerd met Dolores o'Riordans ontijdig verscheiden en het viel mij toch niet heel erg mee. De eerste drie nummers zijn wel prima (dan zijn de blauwe sterren ook meteen op), daarna komt de klad erin. Het meer organische geluid van de eerste twee albums lijkt toch wat beter bij de band te passen dan de nogal zwaar geproduceerde sound alhier.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Dit album vind ik wisselvalliger dan hun 3 voorgangers.
Staan enkele goede tracks op maar kan niet over de gehele linie boeien.
Dolores is goed bij stem maar vind de plaat teveel van hetzelfde.

avatar van habada
Prima album
Zal tijdloos blijken te zijn
1 ster geven..dan heb je geen kijk op muziek
Vooral door overlijden zangeres een mooi document
Ook mooie versie met bonustracks