Dexter Gordon - Homecoming: Live at the Village Vanguard (1977)

Jazz
Label: CBS

1. Gingerbread Boy (13:29)
  2. Little Red's Fantasy (12:30)
  3. Fenja (12:34)
  4. In Case You Haven't Heard (10:55)
  5. It's You Or No One (13:46)
  6. Let's Get Down (13:03)
  7. Round Midnight (13:06)
  8. Backstairs (12:20)
avatar van Mssr Renard
Gordon's terugkeer (Homecoming), wordt hier gevierd met de beste band met Amerikaanse muzikanten, die je anno 1977 kunt voorstellen: Woody Shaw (trompet), Louis Hayes (drums), Stafford James (bas) en Ronnie Matthews (piano).

Allemaal waanzinnige solisten maar geen grote ego's. Shaw en Matthews dragen beiden een nummer aan, naast twee songs van Gordon (op de cd staat Fried Bananas nog als bonussong), en het uiteraard mag Round Midnight niet ontbreken.

De stevige hardbop van deze livedubbelaar is wel even andere koek dan aat de warme, wat ingetogen SteepleChase-platen ons bracht. Acht fantastische, stevige, dynamische late seventies hardbop-jams.

Het schijnt dat deze plaat mede verantwoordelijk is voor de (her-)opleving van akoestische jazz, na de fusion-gekte. In elk geval een dubbelalbum welke ik graag aan mijn collectie zou willen toevoegen.

Soledad
Je bent goed bezig Mssr Renard! Woody was een geweldenaar. Het wordt nu echt tijd om deze twee te checken

Louis Hayes - The Real Thing (1978) - MusicMeter.nl
Louis Hayes - Ichi-Ban (1976) - MusicMeter.nl

Soledad schreef:

Louis Hayes - The Real Thing (1978) - MusicMeter.nl
Louis Hayes - Ichi-Ban (1976) - MusicMeter.nl

Ja, die staan ook zeker op de luisterlijst. Hayes' soloplaten had ik ook reeds in de smiezen. Bedankt!

avatar van Mssr Renard
Nu deze ook in mjin lp-collectie. Genieten!